Tips när man ska fota katt ?
Hej!
Jag är nu ägare till en NikonD3000. Jag hade tänkt fota mina katter, har ni något tips ? :P
ps. byt gärna grupp om jag har tagit fel. visste inte vilken grupp jag skulle ta :)
Smyg på dom med kameran när dom ligger och halvsover.
Se till att det är ljust där du ska fota (ha gärna en större lampa till hands som du kan lysa med), för katter tycker VERKLIGEN inte om att bli fotade med blixt.
_Vet du vad bländare-slutartid-iso är för något?
_Vill veta innan jag fortsätter med lämpliga inställningar =)
#1 Okej :) Vet halvt vad det är x'3 Men du kanske kan berätta ändå vad det e först ? :P
Ett litet tips angående inlägget: posta det på djurfoto iFokus, :)
Jag säger snarare tvärt emot #1, fota dem inte när de sover, då ser man ju inte ögonen och bilderna lär bli enformiga och tråkiga. Fota dem gärna ute om du kan, då får du mycket bättre ljus. Tänk på att ha kort slutartid och ha autofokusen på rörelse om din kamera har det eller om det finns något läge för blandat rörelse och porträtt.
Ta gärna hjälp av någon annan som kan t.ex. busa med katterna och få lite liv i dem. Då finns det chans till väldigt fartfyllda och roliga bilder. Ett till tips är att försöka vara i katternas nivå, vilket troligtvis kommer medföra att du får ligga på marken, men det är sånt man får tåla om man ska fota små djur.
När du fotar rörelse är det väldigt lockande att knäppa med bildserie, vilket ofta funkar helt okej. Men de skarpaste bilderna får du egentligen genom att fota med enskilda bilder (ej bildserie) och knäppa lite då och då. Då hinner kameran fokusera emellan bilderna och skärpan blir då bättre.
Jag slänger in en bild som visar hur det kan bli om man får lite liv och rörelse i katterna. När jag tog den hade jag en medhjälpare som hjälpte till att liva upp katten och det var väldigt händigt, ;)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#2 Här har du ett bra inlägg som förklarar:
http://nevnarien.se/2009/may/slutartid-blandare-iso.html
#3 Jag var mer fokuserad på att fota de inomhus, och ville lära ut mina erfarenheter därifrån =)
#3 Okej, har inne katter. Men dom brukar få gå ut i "lång koppel" på baksidan nån gång ibland.
Tack för tipsen :) Riktigt häfig bild !
#4 Tack, håller på att läsa nu :)
#7 Okej. Vilken rolig bild !
Hur är dina katter? Är de lugna och samarbetsvilliga? Eller är de mer livliga och gör mer som de själva vill dvs inte går att kontrollera
Jag tycker att Metinia ger bra tips här ovan, eftersom du har innekatter så skulle jag faktiskt försöka smyga på katterna under en stund för att se deras rörelsemönster, kanske de sitter ofta i fönstren och tittar ut? Då kan du passa på att försöka få en fin bild med ljuset utifrån som hjälp.
Eller om de är busiga så ta hjälp av någon att leka med katten så du får de där riktigt roliga actionbilderna. Att fota katter som sover tycker jag är ett jättebra sätt att börja på. Då har du massor av tid att testa din kamera och komma underfund om vad som behövs i inställningar för att bilden ska bli bra.
Ang. blixt så har jag också uppfattat att vissa katter inte gillar det alls, jag brukar fota väldigt ofta på katthem och där är det oftast skygga katter så då får man ta vara på dagsljuset eller ha med sig en lampa för att det ska bli bra ljus. Använder man kamerans inbygda blixt blir bilderna ofta platta och tråkiga, iallafall när jag använder blixten.
Lycka till! Bästa sättet att lära sig på är att prova, prova och prova. Kämpa vidare
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#9 Jag har 2 ragdolls, så dom är väldigt lugna men dom har sina galna stunder 
Har också märkt att mina katter verkligen INTE gillar blixten ;P Antingen tittar dom bort eller blundar. Ska nog gå och fota lite nu ;D Tack för tipsen !

#11 Okej. Vacker bild :)