Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 2885 ggr
schnecke
0

Photoshop Elements

Någon som vet vart man kan köpa det för ett bra pris? Jag har iallafall hitta på Elgiganten men har dom bra "service" där eller ska jag köpa det på något annat ställe? TACKSAM FÖR SVAR!

Noob
0

Vet inte vad elgiganten tar för det, det billigaste jag hittade när jag letade efter det för nån månad sen var NetOnNet, dom tar 899:- nu

Geronim0
0

Varför inte köpa direkt från Adobe?

LÄNK

schnecke
0

Okej,

Menar du typ Adobe Photoshop cs4? :p

Martin
0

#3 Nej, han menar nog Photoshop Elements som du frågade efter (det kommer ju också från Adobe, precis som Photoshop CS4).

Gällande din fråga, angående om Elgiganten har bra service så spelar den frågan nog ingen större roll för programvara då butikerna inte har service på själva programmen.

mvh Martin

MonisN
0

Billigare än netonnet (899:-) kan man nog inte köpa PSE för. Adobes egen hemsida tar 1075:-. Frakt tillkommer om du inte har en netonnet butik i närheten där du bor. CS4 tror jag kostar runt 11000:- och är nog inte det som GeronimO menar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MonisN
0

#4 Du var snabbare att posta…!

jaffar
0

God forts.

Elements 7 finns billigt på

www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8392141

om man klarar sig med den, det är inte så stora skillnader mellan de olika utförandena 6,7 och 8. Själv anv. jag 6:an efter att ha testat 7:an.

janne

schnecke
0

Okej! tack för svaren. Jag ska kolla mera på internet senare! :) tacktack för svaren!

Noob
0

En viktig skillnad mellan versioner kan vara vilka RAW format som stöds om man har en ny kamera (har tyvärr det problemet med photoshop själv Rynkar på näsan)

MonisN
0

#9 Om jag inte minns fel har du en Canon 7D? Menar du att RAW filerna inte går att öppna i PSE?

MartinO
0

#9 Det är ett i mitt tycke ett ojuste sätt av Adobe att tvinga till uppgradering. Ännu värre är Nikon som tvingar dig att köpa CaptureNX2, för att kunna utnyttja råfilerna fullt ut.

Raw Therapee är ett bara och billigt (gratis) program, som sköter rawhanteringen på ett bra sätt. De uppdaterar med jämna mellanrum, så nya kameramodeller brukar bli representerade ganska snabbt.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Geronim0
0

Min erfarenhet av RAW Therapee är att det näst efter Capture NX2 är den bästa RAW konverteraren för Nikons rawfiler. Tom. bättre än ACR.

Att det dessutom är gratis och lättarbetat gör inte saken sämre.

Noob
0

#10 RAW bilderna från 7D går inte att öppna i mitt "gammla" photoshop (CS2), det samma gäller för 450D. Vet inte riktigt i vilken version det börjag fungera för 7D men 450D är OK med CS3. PSE har jag inte alls koll på vilka versioner som fungerar och inte fungerar eftersom jag inte använder det själv (funderade ett tag på att köpa nyaste PSE och använda det för att konvertera mina 7D bilder).

#9 Kan bara hålla med om att det är billigt av dom att använda det som "utpressning"! Men egentligen är konvereringen inte något stort problem i sig eftersom man ju får med programvara från Canon som konverterar (och låter en justera "framkallningen", typ skärpa, kontrast, Vitbalans, etc etc). Men det är tråkigt att inte kunna stanna kvar i ett verktyg och jobba hela tiden, som det är nu så blir man liksom tvungen att ha två kopior av varje bild, en RAW bild om man skulle vilja ändra dom grundläggande bildegenskaperna (typiskt t.ex skärpa, kontrast, vitbalans) och sen en konverterad (t.ex TIF) bild som man har som bas för dom bilder man vill jobba vidare med Rynkar på näsan.

Konverterade ett tag alla bilder till DNG och kastade RAW filerna (DNG innehåller ju samma information) men det är fortfarande en extra operation som känns onödig.

Ska kika på om RAW Therapee är lika bra till Canon som till Nikon.

MartinO
0

DNG är Adobes standardiserade råformat. Vissa kameratillverkare, där ibland Nikon lägger in mer information i råfilen (NEF), som inte kan läsas av något annan program än deras eget. Den informationen lär mig veterligen inte följa med när man konverterar till DNG.

Sajtvärd för Foto

Noob
0

Osäker, adobe's DNG converter påstår sig åtminstone kunna återskapa RAW filen från DNG filen men det behöver iofs inte innebära att man kan använda informationen direkt ifrån dng filen (om inte annat så för att dom enda program som använder informationen är nikon's egna och dom lär väl inte befatta sig med DNG).

schnecke
0

Är 899 kr värt för Photoshop Elements?

MartinO
0

Fördelen med Adobes produkter, är att det finns mängder med tips i Svenska fototidningar.

900kr är mycket pengar för de flesta som istället kan omsättas i fotoutrustning.

Jag tycker att man skal titta mer på de fria alternativen som tex Gimp, Faststone och RAW Therapee innan man köper komersiell programvara.

Sajtvärd för Foto

schnecke
0

Okej, Min kompis NikkeNikon (hon som finns här) hon ska kanske hjälpa mig om hon är riktigt snäll som hon brukar vara,

MonisN
0

MartinO i #17, har en mycket bra poäng här. Det finns en stor fördel med PS(E) eftersom det finns massor av litteratur och guider att tillgå både i tidnings- bok- och Internet form. Sen kan jag hålla med om att det är dyra program, men har man råd och är en flitig användare tycker jag det är värt pengarna. PSE (Photoshop Elements) har allt man som hobbyanvändare behöver.

HellviHumle
0

Även GIMP har numera en sajt på svenska. Tämligen ny.Jag har bara tittat in där en gång så jag kan knappast bedöma kvalitén.

http://swegimp.egetforum.se/forum

HH