Foto iFokus

Foto

Etikettmjukvara
Läst 1434 ggr
Lininaa
0

Problem med RAW

Jag har nyss köpt en Nikon D300, och precis som tidigare fotar jag i både RAW och jpeg. Men när jag skulle ladda in bilderna i datorn med hjälp av Guiden Skanner och Kamera  var det bara jpeg-filerna som kopierades över. Testade även att fota några bilder i bara RAW, dessa syndes inte alls. Är det någon som vet varför, om jag har gjort något fel, eller upplevt samma sak och vet hur man löser det?

Detta har tidigare alltid fungerat felfritt med min D80, både RAW- och jpeg-filerna har kopierats då.

Tacksam för hjälp då jag vill kunna fota i RAW Glad

[mingdie]
0

Får jag föreslå att använda en minneskortsläsare. Då kommer du att se alla filerna på minneskortet och kan kopiera över till datorn.

Undvik program för att föra över filer och gör det manuellt istället.

MartinO
0

Raw-filerna kan innehålla olika information, även om filändelsen är densamma. Det är med andra ord inte alls säkert att ditt operativsystem är uppdaterat att läsa filer från D300.

Jag använder ett bra freeware för att ladda ned, både via kabel och kortläsare som heter FastStone Image Viewer.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Noob
0

Innehållet i RAW filerna ändras i princip mellan varje kameramodell, själv var jag tvungen att uppdatera drivrutiner från Canon's hemsida för att det skulle fungera när jag bytte från 450D till 7D.

(och varken 450D eller 7D fungerar med min photoshop CS2 utan kräver nyare versioner som jag personligen tycker är lite för dyra för att byta varje gång nått nytt kommer ut)

Noob
0

#2 Antar att dom flesta här kaske inte säljer så jättemånga bilder, men det kan vara bra att veta att "faststone image viewer" kostar runt 35$ om man använder det i samband med att man tjänar pengar, är bara gratis för privat bruk.

Jag saknar faktiskt ett riktigt bra program för att blädra/organisera bilder med, använde acdsee för länge sen när det var gratis men har inte använt det sen dess (någon som använder det?). Provade google picasa men tycker det lite för mycket tar kontrollen ifrån mig (ändrar t.ex automatiskt ljusstyrka etc när den visar bilder?!).

dijete
0

Jag använder bara överför i mappflödet i Windows när jag överför annars Skanner & Kamera. Konverterar i RAW Therapee.

Lininaa
0

Ska se om jag har någon minneskortläsare att pröva med, det hade jag alltid till D80n, men eftersom D300an har CF-kort är jag inte säker på att jag har någon. Om det inte fungerar får jag testa med det andra ni har tipsat om.

Eftersom jag säljer bilder väntar jag nog lite med #2s förslag och ser om det går att lösa på annat sätt.

dijete
0

Får jag skicka in en liten fråga också som är lite ot: Var fick du tag på D300? Jag letar nämligen.

Isak
0

#3 Det ska väl bara vara att uppdatera ACR från deras hemsida?

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Noob
0

#8 trodde jag också, men det visade sig att ACR bara stöder CS2 upp till en viss version av ACR, sen måste man upp till CS3. Och den version av ACR som stöder 450D är för ny :-(

Lininaa
0

#7 Jag köpte begagnad eftersom den knappt fnns ny någonstans längre, och isåfall är det med kitobjektiv vilket jag inte var intresserad av.

Lininaa
0

Tack för alla svar! Det har löst sig nu, jag fick helt enkelt göra det manuellt som #1 sa.

Lininaa
0

Nej, nu krånglar det igen! Hoppas verkligen att någon kunnig kan hjälpa mig!

Mina RAW-filer verkar konverteras utan att jag gör någonting (?). Det jag gör är att koppla in sladden mellan kameran och datorn, öppnar "Den här datorn" och enheten som heter D300. Sen måste jag gå ett steg tillbaka till "Den här datorn" igen för att kunna se bilderna när jag återigen öppnar D300 (har det något med det att göra?). Då kan jag se bilderna som alla finns i dubletter (en ska vara jpeg och en RAW). Jag kan inte förhandsgranska RAW-filer, men ändå "syns" båda bilderna (alltså är de uppenbarligen inte i RAW-format), och när jag högerklickar och kollar egenskaper står det "Bildformat: Bildfil". Båda filerna är lika stora (låångt ifrån den storlek RAW-filen ska ha) och alltså har jag nu två filer som verkar vara i samma format, i samma storlek.

Om jag däremot har ställt in kameran på att endast fota i RAW, då finns RAW-filen där precis som den borde. Detta ställer till det ännu mer för min hjärna…

Någon som vet vad det kan bero på?

Geronim0
0

Ta ut kortet ur kameran och sätt det i en kortläsare, kopiera via utforskaren.

Funkar alltid.

Lininaa
0

I dag var jag och köpte en ny minneskortläsare då den jag rotade fram här hemma inte fungerade (har inte haft CF-kort på vääldigt länge…). Det fungerar fortfarande inte om man använder Guiden Skanner och Kamera, men det fungerar prima om man sköter allt manuellt, så jag är nöjd! Skrattande