Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-hård
Läst 1323 ggr
Fraggelfia
0

Kritik studio-foto och hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis börjat fota i studio och har ingen riktig guru att fråga om råd och hjälp så jag hoppas nån här i forumet kan hjälpa mig lite?

Vad tycker ni om fotot?
Färger? Skärpa?

Ni behöver inte kommentera bäbisen… han är söt det vet jag. ;-) ;-)

ggroen
0

om jag bara ska kommentera färgerna så känns det som om bilden är lite kontrastlös och en aning grådassig. Bakgrunden ser grå ut och jag skulle hellre sett den vit, eftersom det förmodligen är en vit bakgrund, eller hur..?

/Alina

Fraggelfia
0

ggroen: stämmer bra och jag håller med… vad ändrar jag för inställningar på kameran/blixtar för att få den i bättre skick?

ggroen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blixtinställningar har jag ingen aning om. Inte heller blixtars placering och så, det får någon annan svara på!

I kameran är det "bara" att se till att inte underexponera men inte heller överexponera. Och sen är det efterbehandlingen som tar det till "the next level".

Jag lägger upp en mycket enkel redigering av bilden, om du inte vill det så säg till så tar jag bort!
Det enda jag har gjort är att gå in på bild > justeringar > nivåer i photoshop cs2. Sen har jag klickar på pipetten med lite vit "färg" på sig, och klickat på ett område som jag vill är vitt. Likadant går att göra med svarta och gråa områden. Det är bara att experimentera lite!

/Alina

Fraggelfia
0

Tack för tipsen.
Jag vill ju dock att bilderna ska vara så "färdiga" som det bara går INNAN jag laddar in dem i datorn. (= bli en bättre fotograf)

NikkieNikon
0

Rikta någon blixt/lampa mot bakgrunden så blir den ljusare.

ggroen
0

#4 jo jag förstår, det är självklart det som är målet (:

/Alina

nicro
0

Jag tycker att ljuset är lite väl platt. Ställ ner styrkan på ena blixten eller flytta den längre ifrån. Ett alternativ kan vara att bara ha en blixt lite snett framifrån/uppifrån och en reflexskärm på andra sidan. Då kandu slå den andra blixten på på bakgrunden eller alternativt ha som "hårljus" snett bakifrån.