Systemkamror
Hej!
Ska önska mig en systemkamra i jul och vill ha tips på nya,helst kända märken som både tar bra bilder inomhus och utomhus,kan ta bra i rörelser och bra fokus !(?) :)
Blir super glad för förslag och vad är det här med objektiv får man alltid det till ?
Ett tips: Läs på lite om vad systemkameror är och hur det fungerar innan du önskar dig / köper dig en. Man måste inte kunna allt från början, men grundläggande saker är bra att veta. Annars är risken att man blir besviken. Hur tråkigt det än är, så hur bra och dyr kamera man än köper, så är det ingen garanti att det blir bra bilder.
Objektiv får man inte alltid till, men det är något som är nödvändigt. Det är helt enkelt det som avgör vilka brännvidder man får, och på vilka avstånd man kan fotografera på ett bra sätt. Om man slarvar, och jämför med en kompaktkamera kan man säga att objektiven avgör hur mycket man kan zooma (det är mycket slarvigt uttryckt, för de betyder mycket mer än så). Men skall man fotografera på långt håll behöver man teleobjektiv, skall man fotografera nära behöver man macro osv.
Läs t.ex. Del 1 i Fotoskolan här på sidan, som MartinO gjort. Det är en liten början, men det finns mycket mer du bör läsa innan du bestämmer dig för om det är en systemkamera du skall ha.
mvh Martin
Vad menar du med att jag skulle bli besviken och läsa på innan, jag vill ju ha en systemkamra för att fota och det kan den ju inte misslyckas med och så vill jag ha bättre än min nuvarande digitalkamra ? (:
Jo, att om man tror att fotona blir skarpa och motiven i fokus bara för att man använder systemkamera istället för en kompakt digitalkamera så kommer man att upptäcka att det inte är så.
Att ta foto kan den inte misslyckas med, men det kan å andra sidan ingen kamera. Alla kameror kan ta foton. Men bildkvaliteten blir inte samma på alla…
mvh Martin

Systemkamera har blivit ett "ha-objekt" det avskyr jag! En massa i min ålder springer runt med system och fotograferar sig själva i speglar,osv.. bara för att ha.
Men jag tycker du verkligen ska tänka över det noga.
Vad är problemet om alla har en systemkamera? Känns snarare som avundsjuka tycker jag.
Sen så är det som sagts innan, en systemkamera tar inte bättre bilder men den har bättre prestanda än kompakt kameror generellt.
Tänk dock på att den är stor och inte regnskyddad så du kommer behöva släpa på väska ofta och kanske inte kunna använda den var som helst. Kompakt kameror har oftast också inbyggda filter och inställningar som gör att bilderna ser häftigare ut direkt från kameran medans systemkameror ofta har en neutralare bild. Detta betyder att du ofta får plocka upp bilden i något program för att efterbenhandla den.
De är alltså rätt mycket att lära sig kring den, men är du villig att lägga ner den tiden så skaffa en sådan.
Kända märken är ju Canon och Nikon, kolla och jämför kamerorna i den prisklass du är ute efter. Vad det gäller objektiv så får man ofta med ett till kameran typ 15-80mm. Börja med det och se vad du saknar så får du komplettera sedan, det är som sagt dyrt, räkna med 2000-5000 för bra objektiv. En tele(ca 100-300mm) ingår ofta inte och gör det det så får du ändå lägga på minst 2000 på priset för själva kameran. Kompakt kameror har ju ofta en ganska bra zoom, dvs du kommer närmare det du vill fota. Tänk på det så att du inte blir besviken på att du inte kan komma närmare fåglar etc som du vill fota.
Vet inte om du blev så mycket klokare men det är lite rörigt och absolut inte helt självklart att man vill gå över till systemkameror. Så åk till någon bra foto affär och prata med dem, alltså inte SIBA el-giganten etc utan någon ren fotobutik och testa en kamera.
Hälsningar
Mattias
Tycker som #6. Om man tycker det är kul att fota kan jag inte se ngn anledning till att inte skaffa system.
Man behöver inte få bättre bilder bara för att man använder en systemkamera, men man får fler möjligheter i sitt fotande, som man inte kan utnyttja om man använder en kompakt.
Om man nu aldrig köper en system, då blir det ju omöjligt att lära sig använda en systemkamera på rätt sätt? :)
Jag använder en Nikon D80, tycker om den kameran mycket. Går ju inte att köpa i butik längre, men du kan säkert få tag på den begagnat. Det är en kamera som du inte kommer vilja "byta upp" dig från (förstår över lag inte varför folk håller på och uppgraderar sig..) Om du inte vill köpa begagnat och tycker att D90 är för dyr, finns ju Nikon D3000 och D5000 , ligger på ca 4850 och 6800,inklusive kit-objektiv
Lycka till^^
jo, jag håller med om att systemkameror har blivit ett "ha-objekt" och att många köper det bara för att ha en.
Samtidigt så håller jag med om att om man tycker det är kul att fotografera och känner att man har råd med en system så är det klart att man ska överväga att köpa en.
Anledningen till att det har blivit ett "ha-objekt" är för att folk tror att deras bilder ska se jätteproffsiga ut, bara för att de använder en system.
Därför köper många systemkameror och fotar sig själv i speglar (inget fel med det. men .. ah, exempel) och tror att de ska få modellbilder.
De köper systemkamera och fotar sitt rum och tror att det ska bli bilder som skulle passa i inredningsmagasin. osv.
Det är den inställningen jag stör mig lite på, sure, folk får köpa systemkameror, det är superkul att de vill utvecklas. Men, de ska inte tro att bilderna blir 10000 gånger bättre, för det blir de inte. I så fall blir folk bara besvikna.
Därför ska man tänka över sitt köp av systemare;
ska man bara ha den för att fota dokumentärbilder av semesterna så kanske man ska fundera på om inte en liten kompakt räcker istället för att behöva släpa med sig en systemkamera.
Vill man däremot åka på semester och utveckla sitt fotande, om man har tid att stanna på en plats en längre tid bara för att utveckla sin kreativa sida och ta foton som är bra rent tekniskt och estetiskt - då kanske en systemkamera är bra.
Etc. etc.
/Alina
Vilken skulle ni rekomendera från elgiganten.se ?:)
#10 För mig är systemkamera ett viktigare köp än var man köper det ifrån. Så för mig skulle det handla om att hitta en modell jag vill ha, och som jag tror kommer att fylla mina behov. Sen kan jag börja titta på var det eventuellt är billigast / mest prisvärt att köpa den. Kanske finns den på elgiganten, och kanske finns den inte det - och finns den inte det får man handla det någonannanstans.
mvh Martin
För min del handlar jag ogärna grejer som dyrare kameror på kedjor som giganten mfl då jag värdesätter kompetenta försäljare framför några hudralappar billigare pris. Personalen på de stora kedjorna vill mest bara sälja för att få provision. Det är min erfarenhet. Jag tycker det är viktigt att man kan ställa frågor och få ett kunnigt svar av ett proffs som vet vad det handlar om. Många av dessa försäljare har säkert aldrig ens fotat med en systemkamera. Det är ju lite skillnad om man köper en dammsugare på giganten. Jag tycker inte priserna skiljer så väldigt mycket om man jämför med fackhandeln.

Jag tror att der är viktig, att man går i en affär och håller kameran i handen. När kameran passar dig (i handen), då känner man "själen" av den. Jag vet inte, hur jag kan förklara det på ett bättre sätt, men när man håller nånting i handen då känner man om att den passa eller inte. Förresten håller jag med #12, köp kameran i fackhandeln.
Vänliga hälsningar Stephan

#12 Man kan ibland undra om de dammsuger också.
Det bär mig emot att handla där reklamationskön är längre än kassakön.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Tycker det kan skilja rejält i pris, ett skräckexempel är t.ex Canon EOS 1D mk3 som kostar 81495:- på kungsholms foto och 62895:- på japanfoto…
Men jag håller med i grund och botten, inte värt att köpa det i "fel" butik för att spara några hundralappar!
Sen är det stor skillnad från affär till affär, finns faktiskt butiker där personalen har koll även inom dom stora konsument kedjorna. Personligen tycker jag faktiskt att Mediamarkt (av alla ställen) i Malmö förvånar med sin kunskap.
"Det bär mig emot att handla där reklamationskön är längre än kassakön" - Jo, det där har man tänkt på själv också när man kommer in i vissa butiker
Lite OT kanske, men på just Media Markt fick jag rekommendationen att köpa ny skärm på Dustin eftersom dom inte säljer kvalitetsskärmar för bildbehandling.. Deras, och även andra kedjors policy är, snabbt in snabbt ut. Och då måste det vara billigt där kvaliten får stryka på foten.
Reklammationskön är alltid längre än kassakön på giganten.

Här är ett klart prisvärt alternativ:
Hasselblad H4D Hus: 336879,30kr vet inte om det är inkluderat med bakstycke…
Objektiv 28/4 HCD lens : 31874,10kr
Om inte bakstycket inte duger eller om det inte inkluderas så måste du ha ett sådant också för en lite penning..
Bakstycke : Phase one P65+ 288876kr
Totalt: 657629,3kr utan moms/tull och frakt
#17 Jag köpte det kitet för ett tag sen men det va inget att ha, säljer det på blocket nu för reducerat pris! Har dragit av 10% av inköpspriset så det är som hittat!

Hej Fralice!
Visst ska du köpa en systemkamera om du vill!
Tyvärr är det som några av dem före skriver att det blir inte automatiskt bättre bilder för det.
En systemkamera har många fördelar jämnfört med en kompakt. Flera valmöjligheter att göra egna inställningar, byta objektiv med allt från macro till superlånga tele o är bättre på att ta bilder i serie men det gäller att veta hur man gör för att det ska bli bra.
Ett måste är att lusläsa manualen o prova sig fram med alla finesser. Visst finns det förinställda "knappar" som action, macro o porträtt men de har alla sina brister.
Det viktigaste att lära sig är vad slutartider, bländaröppning o ISO är för något. Först då kommer du att kunna få de bilder jag tror du är ute efter.
Kameramärket har mindre betydelse, det är oftast en smaksak om vad du själv tycker ser bra ut o är bekväm att hålla i.
Varför inte köpa något bättre begagnat? Tradera? Fotosidan.se?
Läs resentioner o se på bilder från kameran de säljer.
Tänk på att kolla om det är med eller utan objektiv!
Själv kör jag Canon o kan varmt rekomendera EOS 400, 450, eller 500 som en första systemare. Lätt att hantera o lättlästa menyer direkt på displayen.
Lycka till i ditt sökande!!
//Mvh MaGi67
19;Tack så mkt det var behövt skrivet !:D
Jag behöver dock tips från just elgiganten! :)

Elgiganten har alla kända kameramärken som Canon, Nikon, Sony osv., alla de märken som har bra systemkameror.
Jämför olika kameror t ex. på hemsidan av tillverkaren. Där får du mycket detaljinformation om kameror. Läs recensioner och sen bedömma vilken du vill ha.
Vänliga hälsningar Stephan

Inte läst hela tråden, men så fort jag säger till en person att jag vill skaffa systemkamera så får man alltid höra, nästan hysteriskt att:
Det blir inte bättre bilder pga en systemkamera!! Du måste läsa på mycket mycket, och så. Är du säker på en systemkamera? Kompakt är jättebra till nybörjare..!! System är VÄLDIGT krångligt!
Känns nästan som om man vill avskräcka en från att köpa en systemkamera..?? Och sen vill jag ha en systemkamera, fast jag är nybörjare. Är väldigt intresserad av kameror och dess uppbyggnad, vad som händer när man tar kort, hur man kan ändra bilden OSV och vill ha en bra kamera att utvecklas med 
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Vill man ha en systemkamera skall man naturligtvis skaffa sig det, man kommer upptäcka en helt ny dimension av sin hobby.
Vad man definitivt inte skall göra är att fråga andra vad man skall ha för en kamera, det bör man själv bestämma sig för genom tex. gå runt i butiker och känna på de olika modeller som finns, låna vänners kamera och läsa resensioner.
Det kvittar vilken kamera man väljer. Man får alltid en bra kamera, det finns inga dåliga, heller inga som är bra på allt.
Oavsett om man börjar med en billig lättskött instegsmodell eller går direkt på en Nikon D3 (Eller annan proffsmodell) skall man vara medveten om att systemkameran kräver betydligt mer av fotografen än kompaktkameran.
Är man bara villig att sätta sig in i det och acceptera att bilderna är inte färdiga bara för att man tankat över dom från minneskortet till datorn, kommer man få mycket glädje av sin nya kamera.

#23 jo precis.. Har i princip bott på Media Market dom senaste dagarna hehe.. Tycker ändå det är svårt, med tanke på att jag har inte så mycket pengar heller.. Funderar på en beg. D40 som jag hittade på blcoket :x
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

D40 är en mycket kapabel kamera, D40 utan X har dessutom, tack vare sitt lägre antal men större pixlar bättre brusnivå på högre ISO.

Hej Hermelina,
Jag kan förstå din reaktion
Läser man svaren så är det många (inklusive mig) som ringer i vaningsklockor.
Men med all rätt.
Det skulle aldrig falla mig in att avråda någon att köpa systemare men det man ska tänka på är att bilderna blir INTE bättre för att kan köpt en svindyr Canon 50D, Nikon D90 osv.:)
Man MÅSTE lära sig hur den fungerar, först då börjar bilderna komma till.
Fördelen när man väl lärt sig en systemare är att möjligheterna är oändliga. O kan bli hur dyrt som helst;))
Kanske väljer man en specialité som man inriktar sig på o köper objektiv där efter o de är inte billigt.
Men jag råder dig att när du väl gjort ditt val av systemare att du går någon form av fotokurs för nybörjare. Först då tror jag du förstår varför "alla" är så "negativa"
Ställ gärna fler frågor, du kan även starta en egen tråd om du vill, du får garanterat svar:)))
Hoppas du blev lite klokare:)))
Mvh // MaGi67

#26 Ja tack så mycket :)
Min moster som är väldigt duktig inom kameror har tipsat mig om kurser och så och jag har tänkt gå på en snart.. :)
Men jag har bara en fråga (utan att behöva starta en ny tråd förhoppningsvis:P) , Är det bra att börja med en "enkel" kamera som D40 ? Tänkte så jag inte lägger ut pengar på något som inte kommer vara användbart senare också.. Fast detta kanske också är en sån grej man får känna själv?
Som sagt är jag en nybörjare, men vill väldigt gärna lära mig då jag tycker det är en himla rolig hobby!
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

En begagnad D40 är alldeles lysande att börja med:)) Du kommer att upptäcka en helt ny värld o när du dessutom har en moster somkan o har kontakter ska du utnyttja det för fullt;))
Ruggigt rolig hobby är vad det är!!!
All lycka till dig!!!

#28 Tack så mycket! Är dock i valet och kvalet mellan D40 och en ny D3000 då det är samma pris på dem.. (:
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#22 Jag tycker du har rätt inställning och verkar fullt medveten om vad du vill. Jag menar att du inte tillhör gruppen som ska springa runt med systemkameran för att glänsa utan verkligen vill lära dig en rolig hobby. Att avskräcka från att köpa system gör nog bara de som inte är insatta i systemkameror. Vilken modell och märke du än väljer så kommer du att lära dig hantera den (eftersom du har rätt inställning). Att som MaGi67 säger, att gå på en fotokurs är aldrig fel. Där kan man ställa frågor, och läraren kan visa på ett annat sätt än om man försöker läsa sig till det man tycker är svårt att förstå. Sen har du en moster som är guld värd;)

#29 Med tanke på att D3000 är en vidareutveckling från D40, tycker jag att du skall satsa på D3000. Du får dessutom garanti på kameran och förhoppningsvis en inbjudan til Nikon School, en bra introduktionskurs som brukar vara kostnadsfri.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning