Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 817 ggr
schnecke
0

Vad använder man stativ till?

ja, nu har det ju vart ju och då har jag och min syster fått ett Stativ men min fråga är vad kan man fota på när man har den? ;) Tacksam för svar.

Jag redigerade ditt inlägg och din rubrik lite då det var lite stötande med stora bokstäverna samt gjorde den tydligare. Mvh/ Isabelle (dijete), Medarbetare. Hoppas du får en fortsätt trevlig julafton!

HellviHumle
0

Allt!

• När du vill vara med på bild själv
  • När du vill använda längre slutartider
  • När du använder långa telen som kan avar svåra att hålla stadigt för hand
  • När du fotar makro och har långt utdrag
  • Nattbilder med långa slutartider

Kort och gott så fort det finns risk för skakningsoskärpa.

HH

Metinia
0

Vad kan man inte fota? Nä, men du kan ju använda stativet till att ta alla möjliga sorters bilder - jag ser inga begränsningar. Men det finns väl vissa saker som det lämpar sig bättre till än andra.

T.ex. landskapsbilder brukar vara väldigt bra att ta med stativ om man inte är väldigt stadig på handen. Ibland vill man kanske ha mjukt vatten vid landskapsbilder och det är svårt att få till utan stativ.

Porträttbilder funkar ofta bra, även om man klarar sig bra utan. Vid självporträtt är det näst intill ett måste.

Det är även många som använder stativ vid macro-fotande. Man skakar lätt på handen och när man kommer väldigt nära motivet märks varje skakning mycket tydligare.

Allmänt så är det bra med stativ i lägen då det är risk för att man skakar på handen, t.ex. vid långa slutartider.

Mindre lämpliga tillfällen att använda stativ är då man behöver vara rörlig. T.ex. djur och barn kan vara lite klurigt ibland då de gärna flyttar på sig och det kan vara svårt att hinna flytta stativet.

Annars så tycker jag att det är en kanonpresent ni fått och det är bara att ge er ut och testa alla möjliga sätt att använda stativ på. Lycka till!

schnecke
0

Tack så himmla mycket för svaret :) Metinia, i morgon ska jag gå upp, äta frukost och sen genast ut och fota!! :p

Metinia
0

Hur gick det? Blev det något fotande? Visa några bilder kanske?

schnecke
0

Ja, det blev det! :) om du går in på inlägget Nikon D40 där jag har skrivit så kan du se där 2 bilder :) hehe