Blixt - förklaring av teknisk info
Hej!
Jag har inte hittat ngn tråd om just detta, trots att jag letat runt endel. Om ni vet någon så får ni gärna hojta till! (:
Jag planerar att skaffa blixt till min canon eos 5D.
För att göra en rättvis bedömning och jämförelse av olika blixtar så tänkte jag att det kan vara relativt bra att veta vad all teknisk fakta berättar haha ;D
Ledtal? TLL? Täckning? Kompatibilitet med E-TTL/A-TTL mätning? etc. etc.
Vad betyder allt?
Dessutom så skulle jag vilja veta om ni rekomenderar blixtar från kameratillverkaren (i det här fallet canon) eller om ni tycker jag bör satsa på typ sigma eller ngn annan "andrahandstillverkare".
_tack på förhand
_/Alina

Jag önskar också en sådan lista fast för Nikon.
Tipsar om en liten artikel på Fotosidan
Tar upp mycket om blixt och det är inte märkesberoende.
Vilken blixt man skall ha beror lite på hur mycket pengar man vill lägga ut, vill du kunna styra inställningar för blixten i kameran så ska du ha en canonblixt. Finns ju flera olika beroende på vad man är ute efter.

Jag är skitdålig om blixtar, haha.. Men jag gillar bäst naturligt ljus så :)

TTL betyder Trough the lens,alltså genom objektivet. blixten mäter ljuset genom objektivet.

Ledtal talar om ljusstyrkan men är inget att lita på om man inte vet utlysningsvinkel och ISO de testa med.
Här är en bra sida när man vill veta mer om foto-ord
Nu fick jag lyckligtvis en blixt i julklapp, en canon speedlite 430EX. Så nu är det bara att snöa in sig rejält..
google lär få serva mig en hel del den kommande tiden (:
tack för länkar och förklaringar!
/alina