Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 910 ggr
Niklas
0

Tanke om kritikgrupp

Rätt ofta när jag läser diskussionerna och tittar på bilder på fotosajterna börjar det klia i fingrarna att redigera inlagda bilder till andra varianter för att visa förslag på andra sätt att göra det.

Det är nog inte alla som tycker det är så roligt att få sina bilder omgjorda. Därför kanske det skulle kunna finnas en grupp för bildkritik av bilder som fotografen inte har något emot att få redigerade. Jag tycker både att det är lättare att visa hur jag menar om jag får göra det och lättare att förstå om andra redigerar mina bilder.

Vad tycker ni?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

isabelle_
0

Det är en riktigt smart och bra idé, Niklas! Jag ska prata med Martin om vad han tycker om din idé samt Mona.

Geronim0
0

Lysande förslag!

Lininaa
0

Håller med!

NikkieNikon
0

Skitbra!!

MaGi67
0

Jag hakar på!

Men med en liten önskan att det ska tillsammans med utförlig kritik finnas möjlighet att redigera bilden så att fotografen förstår. 

Att inte skriva några rader utan bara "fixa" bilden tror jag inte på.

//MaGi67

MartinO
0

Jag förstår tankegången och har i och för sig inte emot det heller.

Vissa problem uppstår dock….

1. Det strider mot Upphovsrättslagen om fotografen inte ger sitt medgivande.
  2. Skall vi starta speciella grupper för detta blir det ännu rörigare på sajten än vad det redan är.

Lösningen som jag ser är att man antingen ger medgivande i sin profil att det är tillåtet att redigera bilder, eller genom text i befintlig kritiktråd.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

HellviHumle
0

Det är ju ganska enkelt att ange i TS när man lägger upp bilden. Eller att den som vill redigera bilden, frågar. Egentligen vore en speciell grupp bra men med tanke på ev krångel så är det kanske inte helt lyckat ändå.

HH

ggroen
0

Jag tror nog också mer på att ts får ange det i tråden. Antingen att det är ok att redigera bilden, eller att det inte är det. tår det ingenting alls kan man ju ta för givet att det inte är okej.
Vill man så kan man ju alltid fråga..

För om man skulle ha en egen kritikgrupp blir det, precis som Martin sa, mycket rörigare. Dessutom, hur skulle det fungera med de olika kritikgraderna (hård, medel, nybörjare). Skulle dessa också finnas i "det är okej att redigera"-gruppen?

Då skulle det bli väldigt många grupper att hålla koll på, dessutom tror jag aktiviteten i grupperna skulle ändras. Vissa skulle nog bara hålla sig till "orginalgrupperna" och andra skulle nog dra sig mer till stället där de får redigera bilderna.

/Alina

Niklas
0

#6: Det var en egen grupp jag föreslog just för att dels slippa problemet med upphovsrätten och dels trådskaparen skulle slippa skriva att det är okej, vilket jag tror många skulle missa. Den som kommer ny och vill ha kritik vet ju inte att möjligheten finns att få den redigerad om man skriver det.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning