Porträtt objektiv
Jag håller på att lära mig porträttfototgrafering. Jag har en Nikon D80 med ett objektiv 18-105 3,5-5,6 ED VR. Jag tycker inte detta objektiv fungarar bra nog. Har tittat på ett Nikon 85 1,8 D är detta bättre eller vad rekommenderar Ni?

Jag skulle nog sata på ett 50mm istället, det är verkligen ett måste i en Nikonägares kameraväska.
Jag rekommenderar hellre 85/1.8 framför 50/1.8 vad gäller bildkvalité.
85:an ger klarare färger och snyggare bokeh.
50:an är också riktigt bra iofs, med tanke på det lilla priset =)
Det är dock mycket plastigare och inte alls lika robust som 85.
Så det hela beror egentligen på hur mycket du kan tänka dig att betala för ett objektiv.
Ger inte alla 85or ganska dålig närgräns?
Jo, det är väl nackdelen, men det är ju inte direkt något som 50:an har att skryta över heller :p

Nikons 85 f/1,8D har en närgräns på 85 cm. Inte så dåligt?
#5 Jo lite närmare vill man komma…:p
hej
tack för de snabba svaren. Men om man jämför 85 1,8 D med 85 1,4 D, är det så stor skillnad på mellan dessa objektiv som priset skiljer.
#4 Okej, har aldrig testat 50mm så vet inte så mycket om den. Men jag tycker 35mm tar hyfsade närbilder, bättre än jag väntat mig.
Men dålig och dålig närgräns, beror ju på vad man förväntar sig. Man ska ju inte tro att man skaffat sig ett macroobjektiv direkt. :p
hej
tack för de snabba svaren. Men om man jämför 85 1,8 D med 85 1,4 D, är det så stor skillnad på mellan dessa objektiv som priset skiljer.
#7 Vet inte hur mycket de skiljer sig i priset men skillnaden i bilkvalité är knappast särskilt stor. Med 1,8 och 1,4 menas alltså bländaren, ljusstyrkan med andra ord. 1,4an klarar alltså av aningen sämre ljusförhållanden.
#10 det skiljer ett tiotusental-belopp :p

Nikons 85 f/1,4 är en rent proffessionell optik med bästa optiska och mekaniska prestanda, den är knallskarp redan vid största bländare. Gluggen är förvisso något till åren kommen men fortfarande en favorit bland många porträttfotografer.
Du får betydligt mer än bara lite högre ljusstyrka, om det sedan är värt pengarna eller inte kan bara du avgöra. Sök lite på Google så hittar du snart mer info.
Hej
Prisskillnaden är 11 000 och jag vet inte om detta motsvarar skillnaden mellan 1,8 och 1,4 bländare. Det är kvalité skillnaden jag undrar över.

Nikon D80 med nikkor 85 f/1,4 LÄNK
Nikon D80 med Nikkor 85 f/1,8 LÄNK
Klicka upp bilderna i full storlek, beakta också att en ljusstarkare glugg har andra, förbättrade egenskaper än den ljussvagare.
Bättre glas, bättre mekanisk uppbyggnad, vädertätning (Inte alltid) samt inte minst viktigt, känslan av kvallitet när man håller den i handen.
Men visst, smakar det så kostar det. Om det är värt det eller inte kan bara du avgöra, frågar du mig så blir svaret JA Utan tvekan JA. Bra glas får kosta, riktiga gluggar överlever många kamerahus.
hej
tack för alla svar. Jag får fundera vidare men det troliga är att jag köper 85 1,4 D.
Hmm, ett 85mm objektiv på bländare 1.4 på en D80 ger ett totalt skärpedjup på ca 3 cm på 2 meters avstånd, 1 cm på 1 meters avstånd. Lär bli hyffsat svårt att få till porträtt bilder med rätt skärpa då :-)
(lite beroende på om man tillhör kategorin som vill ha skärpa "bara i ögat" eller dom som vill ha hela ansiktet (åtminstone) i skärpa.
Givetvis kan man blända ner men vad jag försöker säga är att det nog mer är kvalitets skillnaderna mellan objektiven som spelar roll än hurvida det har 1.4 eller 1.8 bländare (för porträtt då alltså).
Det intressanta är hur bra glas som använts, hur skarpa dom är, färgåtergivning, kontrast, hur bra dom fokuserar (om du använder autofokus) etc. Ja, så inte minst priset förstås, det svider varje gång man köper objektiv för 5 siffriga belopp