Vitbalansering med Nikon D50
Är det någon som skulle ha lust att förklara, steg-för-steg, hur man vitbalanserar själv med en nikon D50?
Jag antog att man skulle använda sig av Vitbalans PRE, där kan man välja mätning eller använd bild, vilken ska man använda och hur gör man sen? 
Lyckas inte hitta hur man använder funktionen i manualen…
Oj vad jag slarvade, det fanns ju visst i manualen…
Om någon annan vill veta så gör man såhär när man väljer mätning:
- Håll ner avtryckaren halvvägs
- Tryck på WB-knappen på baksidan tills PRE blinkar i sökaren
- Fyll hela bilden med vitt eller grått, helst ett gråkort då förstås.
- Tryck WB-knappen igen
Klart 

Bra att det löste sig!
robert

Tackar emmaa! ska testa det på min nu :P
Jag lånar denna tråden till en liten avstickare (nu när svaret redan kommit), men som handlar om Vitbalans.
Har aldrig vitbalanserat kameran och inte säker på att jag vet syftet med det (vitt skall bli vitt, right?). Måste man vitbalansera varje gång (dvs är vitbalansen olika beroende på ljuset), eller är det en grundinställning och sedan är den där?
Har letat lite svar om detta men inte hittar något bra svar?
mvh Martin
Vitbalansen brukar stå på automatik om man inte ändrar den själv. Dock kan det tydligen bli lite problem med tex. dags och glödlampsljus i samma bild. Du ser det i sådana fall som att vita objekt i bilden ser uta att vara lite färgade om du jämför dem med verkligheten. Sedan har systemkameror ofta så du kan ställa in manuellt för att kompensera för ett specifikt ljus tex lysrör och ett antal olika standard ljus. Sedan finns även ett läge där du pekar kameran mot en vit eller grå yta så läser kameran av vitbalansen och sparar just den inställningen. Då måste du ta en ny mätning varje gång du fotar i nytt ljus. Hoppas det blev lite klarare.
Hälsningar Mattias
#6 Jag heter Mattias hunden heter Lakrits. 
Hälsningar Mattias
#5, 6 Tackar, nu klarnade det! Det är alltså så att man kan använda båda kamerans automatiska, eller sätta en egen. Det kan förklara varför jag inte fått ihop det alltid. :o)
mvh Martin