Foto iFokus

Foto

Etikett: landskap-och-natur-ej-kritik
Läst 773 ggr
MiGardet
0

Hur få naturtrogna färger?

I mitt album ligger det tre bilder jag tog samtidigt och jag undrar hur jag skall göra för att få mera naturtrogna färger/ljus?

Jag lyckades inte få med Exif-uppgifterna men hoppas det går bra såhär? (Jag kan lägga in bilderna här också om det blir lättare då).

Den blå bilden är RAW och jag fick ISO 80, 1/80 och f 2.3. Den har jag kört genom Silkypix med alla default-inställningar där.

Den blå-röda har kamerans motivinställning (solnedgång) och där blev det ISO 80 1/100 och också f2.3

Den ljusaste har kamerans autoinställning med jpg och blev ISO 125, 1/50 och också F2,3 (något fel här iom att alla blev 2,3?)

Jag har ändrat så lite som möjligt hela vägen genom programmen (Silkypix, Iphoto, Förhandsvisning). I verkligheten var alltså himmelen mycket ljusare än på den ljusaste bilden - hur borde jag ha gjort för att få fram det? Någon som kan förklara?

Och så kan ni ignorera kompositionen Tungan ute den blev nog inte sååå bra…

NikkieNikon
0

Ändra Vitbalans, färgstick och mättnad i camera RAW =)

HellviHumle
0

Jag vågar mig på en gissning här: När du använder motivinställningen, så har kameran en del förinställda värden, bl a Vitbalans. Gissningsvis så tar den dessutom mest hänsyn till hur ljust det är mitt på bilden, när den beräknar exponeringen. Mitt på den ljusaste bilden så är det mörkare än på de andra två, där en del av solljuset finns med. Kameran försöker exponera efter det den ser. Ser det ljust ut för kameran så minskar den mängden ljus som släpps in. Dvs den minskar bländaren, minskar ISO och/eller förkortar slutartiden.

Det ser en smula rörigt ut det där! Hoppas du förstår nå't av det.

HH

MiGardet
0

Ja, det förstås Skrattande

men jag tänkte ju lära mig att ta bra bilder från början. Och jag tycker det är svårt att få bra bilder med det. Jag ser ofta bilder där folk har vridit lite för mycket på spakarna - åt det ena eller det andra hållet…

MiGardet
0

Senaste svaret var till #1 - jag hoppas det framgick..

#2 Inte helt säker på att jag förstod… jag måste alltså ställa om kameran till helt manuellt och så öka antingen bländaren, ISO eller slutartiden. Får jag mindre färger då? Hur hänger färgerna ihop med det här?

HellviHumle
0

Om du vill ha himlen ljusare så måste du antingen "peka" med kameran mot en mörkare del eller (om möjligt) ställa in exponeringskompensationen på t ex +1 (om alternativet finns på din kamera). Om den del som mäter ljuset "ser" en mörkare del så ökar kameran mängden insläppt ljus och bilden blir ljusare.

Klarare? Är tyvärr inte särskilt pedagogisk!Skrikandes

HH

MiGardet
0

Det där förstod jag! Tack.

Förutom att jag inte riktigt vet vad "exponeringskompensation +1" är då. Det skall finnas manuella inställningar för allt i kameran så det finns nog, möjligen heter det något annat på min kamera?

Är det tiden kameran tar bilden på typ 1/50-1/80 etc? I så fall kan jag ställa in det.

HellviHumle
0

På min kamera kan jag ställa in exponeringskompensation. Då bestämmer jag om jag vill att kameran ska göra bilden ljusare eller mörkare än mätningen säger.

Tiden är det du nämner. 1/2, 1/50, 1/100 osv. Delar av en sekund.

Bländaren anges med 4, 5.6, 8 osv. Lägre siffra ger mer ljus. Siffran anger förhållandet mellan brännvidd och hålstorleken, som släpper in ljuset.

Vad är det för kamera du har?

HH

MiGardet
0

Det finns exponeringskompensation +/-2 - nu hittade jag det. Skäms

Jag har en Panasonic LUMIX DMC-LX3 och jag borde läsa på lite mera..

Lumix -DMC-LX3 på cyberphoto

HellviHumle
0

Vad har du för ljusmätningsmetod inställd? Om du t ex har spotmätning så blir det stora variationer på bilderna beroende på var mätpunkten läser.

Traggla manualen är aldrig fel. Det står ofta en massa klokheter i dem. Jag antar att det är därför de följer med!Skrattande

HH

MiGardet
0

Om jag kollar i exif-filen står det Pattern - så jag vet inte.

Det blir till att traggla Förvånad

HellviHumle
0

#10 Det är nog detsamma som "Flerzon". Tills någon kommer med en annan förklaring så tror jag att någon/några mätpunkter tittade på solen och exponerade efter den dvs bilderna blir mörka.

Natten är lång! Traggla på du!

HH