Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1707 ggr
LindaKarlstrom
0

Enbens stativ

Jag ska få ett enbens stativ i julklapp. Max priset ligger ca på 1500 kr. Går det att få något vettigt för det priset? Vad rekomenderas? :)

Noob
0

Har inget själv så kan inte rekommendera någon men glöm bara inte att du "behöver" en kulled också.

Annars är det väl i princip dom vanliga stativ egenskaperna som gäller, i fallande prioritetsordning: Stabilt, kvalitet, lättanvänt och låg vikt Glad

LindaKarlstrom
0

Vad används en kulled till? Skäms jag har aldrig använt stativ, så jag är helt novis på den biten

MartinO
0

För den summan är det inga problem att få ett skapligt enbensstativ.

Hur mycket skall stativet kunna bära? Är transportvikten av hög prioritet? Behöver du ett extra långt stativ! Då tänker jag tex om du vill hänga på en kikare för astronomiska studier.

Manfrotto har ett vettigt tilthuvudför monopods.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

sloor
0

gå in på yuri arcurs netsida och titt på hans video no 3.

har själv användt detta paket och är mycket nöjd.

dijete
0

Tror Linda är ute efter ett stativ som kan hålla ljusstarkt tele bra?

Noob
0

Kulled sitter mellan kameran och stativet så att du kan vinkla kameran utan att behöva luta hela stativet

LindaKarlstrom
0

#3.  det är ett Canon EF 70-200 f/2.8 som ska användas tillsammans med stativet. Transportvikten spelar inte så jättestor roll, och jag vill gärna att det ska vara kring 160 långt.

#5. Japp det är till ett ljusstarkt objektiv! :)

#6. Aha tack!

LindaKarlstrom
0

Vad är det bra att tänka på när man väljer kulled?

Noob
0

Normalt sett är det väl mest att den är stark nog att kunna låsa vikten av kameran + objektivet. Sen är det väldigt trevligt om man kan ställa in hur trögt den rör sig när den inte är låst, gör det lättare att justera och om man skulle tappa taget om kameran så slår den inte så hårt i ändläget.

Men på en monopod så är ju stativet "löst" så om du tappar kameran så lär den landa hårt ändå (på marken). Jag har som sagt ingen monopod men spontant känns det som att man kanske vill ha kulleden ställd så att den inte är helt låst så att det är lätt att rikta om kameran men samtidigt trög nog att ta bort så mycket skakningsoskärpa som möjligt? I så fall så är det ju trevligt att kunna ställa in hur trögt kulan rör sig när den inte är låst.

Inbyggda vattenpass är också trevligt, men det beror ju såklart på om du hinner titta på dom när du fotograferar, monopod används ju ofta för att kunna panorera etc när man fotograferar saker som rör sig.

70-200L som du pratar om är rejält tung men om du använder stativfästet på objektivet så blir det bra balancerat så det belastar faktiskt inte kulan så mycket om man inte börjar luta kameran mycket.

Skulle gissa att vikten på stativ + kula inte är så viktigt med tanke på att det objektivet + kamera väl väger runt 2.5 kg eller nått sånt så några hundra gram mer eller mindre Skrattande

LindaKarlstrom
0

#9. Tusen tack för ditt långa svar! Nu är jag betydligt mindre virrig Skrattande