Filmer från D90 går ej att öppna?
Hejsan!
Jag behöver lite hjälp. Jag vill ju gärna kunna redigera mina filmer från min NikonD90, men hur gör jag? Det går inte att öppna filmen i varken Windows Movie Maker eller Photoshop CS4. Vad är fel?
Någon inställning på kameran?
Tacksam för hjälp :)
Är det inte så att du måste "tala om" att programmen ska öppna det filformat som filmerna är sparade i?
HH
Du får gärna förklara hur jag ska göra det? :)
Tyvärr så kan jag inget om programmen. Jag vet bara att när jag installerat andra redigeringsprogram så kan jag markera vilka filtyper som ska hanteras. T ex i Irfanview så går jag in på Alternativ-Ändra filassociationer. Kanske finns under Verktyg-Alternativ?
Annars kommer det nog snart någon som kan PS.
HH

Många har Nero som brännarprogram på sin dator. I programsviten finns även ett videoredigeringsprogram som klarar de flesta filformat. Just nu sitter jag vid en Linuxdator, så jag kan inte enkelt kolla vad Nero-programmet heter.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Tror du tänker på "Nero Vision Essentials"?
Vet inte vilket format Nikon sparar filer i, Canon sparar i quicktime vilket är ett format som inte precis är öppet och jag kan tänka mig att du måste ha codec's som inte följer med windows för att editera det. Har aldrig provat och vet inte om Nikon har samma format så egentligen är nog det här inlägget ganska meningslöst 
Hmm, provade precis med Nero, visade sig att det kräver den "fulla" versionen av Nero och jag har bara en som följde med en DVD brännare jag köpte… 

Har du kollat Quicktime att öppna med?
Har du kollat på filmerna någongång kanske vid VLC?
Kolla vilken filändelse filen har.
Sony Vegas is the way to go. Dock ett ganska svårt program att redigera i, mycket att lära sig. När du väl kan det dock så besitter du stora krafter ;)
Det finns converters på nätet. Googla typ "Video Converter" eller något.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto