från kompakt till systemkamera
använder idag en Panasonic lumix-tz5 och funderar på att byta upp mej till en systemcamera, tar gärna emot tips på vilken kamera man ska börja med. Är väldigt nöjd med pansonicen också men vill utveckla mitt fotande lite mera

Det är en väldigt bred fråga du ställer, men rent generellt om du vill utveckla ditt fotograferande, är att undvika de sk instegssytemarna. Satsa på en sk entusiastkamera.
Val av märke är ditt eget. Ergonomin är viktig. Gå runt till några fotohandlare, känn och kläm på de olika kamerorna. Det är alltid lättare att få tag i objektiv och blixtar till de stora giganterna (läs Canon och Nikon).
Jag kan bara svara för Nikon och då tycker jag att D90 är ett vettigt val att utvecklas med.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Vad är det du saknar som du tror att en systemkamera kan lösa?
Vad har du för budget?
Många har en övertro på systemkameror. Din kamera har ju inbyggd macro och 10 x optisk zoom och hyfsad vidvinkel ( motsv 28mm ).
Ett Macro till systemkamera, går på minst 2500:- och billigaste Teleoptik med zoom går på ungefär samma. Så det blir en hel del merkostnader.

En viktig sak att tänka på när man börjar komma upp i åren är kamerans sökare. Det skiljer en hel del mellan olika fabrikat och modeller.
När ögat inte är så flexibelt som i unga år ställs högre krav på sökaren, framför allt när man fokuserar manuellt.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Nu vill jag absolut inte avråda någon från att skaffa systemkamera, tvärt om.
Men man skall ha klart för sig att kostnaden blir betydligt högre än man räknat med. Kamerahuset är den lilla biten, sedan kommer alla roliga, nödvändiga, vill haiga tillbehör och gluggar… Det drar iväg snabbt och kan kosta hur mycket som helst.
Men det är värt varenda krona om man frågar mig..
Och ja, bilderna blir bättre med en systemkameras större sensor. Särskilt ihop med riktigt bra optik! 
Jag har samma kompaktkamera som du och en system. Det jag saknar med kompakten är raw-formatet och de kreativa inställningarna. Personligen använder jag inte kompakten i någon större utsträckning eftersom jag har systemkameran. Om man jämför känns kompaketen väldigt begränsad. Men din kamera är en väldigt bra kompaktkamera som har många bra inställningar, men går ändå inte att jämföras med en systemkamera trots allt.

Hej. Är väl det jag också saknar , men kostnade blir mycket större med en system om man inte kan komma över nån beg till bra pris

#9. Man kan komma över riktigt bra prylar till bra pris, vad som är bra prylar till bra pris för dig, kan ju bara du svara på. Kolla blocket och Tradera, man kan hitta fynd. Tänk bara på att aldrig betala några pengar i förskott, gör helst affären öga mot öga med säljaren om det går och be om serienummer på prylarna innan köp, får du det kan du vara rätt säker på att utrustningen är ok, backar säljaren när du ber om serienummer så är dom förmodligen stulna.
Lycka till!