Vad för inställningar?
När jag fotar min hund i snön och han rör på sig blir det alltid suddiga bilder.
Vad ska jag ha för inställningar för att det ska bli mer skarpare bilder?
Har en Nikon D3000 med 18-55mm VR.
Tacksam för svar :)
Det gäller att komma ner på korta slutartider. Nu har jag inte en Nikon men jag tror att du har sportprogram på den. Testa det om inte autoprogrammet fungerar.
Annars kan du ställa in det manuellt, men det blir lite mer att tänka på då (samband slutartid, bländare osv). Är det mörkt ute så spelar det också in, för är det mörkt behöver kameran längre slutartider för att få in tillräckligt med ljus, och då blir följden också att det blir suddigt. Men dagsljus borde fungera bra. Blixt kan vara till hjälp, men kräver att du är ganska nära om det är kamerans inbyggda (tror D3000 har inbyggd blixt?) blixt för att den skall orka lysa upp motivet.
mvh Martin
Hittade en sak nu när jag kollade runt på kameran.
Shutter - Väljs för att kunna frysa snabba rörelser. Användaren väljer slutartid och kameran styr bländaren.
Testade att ta kort på min hand när jag gjorde snabba rörelser och det blev rätt skarpa bilder. Så den kanske jag kan använda?
Har inte haft kameran mer än i 1 månad och har inte lagt ner så mycket tid åt att lära mig den än.
Då tycker jag du skall studera manualen och testa olika inställningar. Det är fördelen med digitalt, bara att knäppa 
#2 Ja, det är ett av de manuella lägena du kan välja, men som sagt - ljuset spelar roll för vilken bländare som behövs så skall det ändå bli bra så måste du lära dig det sambandet. Att sätta den på t.ex. 1/1000 s på slutaren är tillräckligt snabbt för att få en "frusen" bild, men om det inte är tillräckligt ljust kommer det ändå inte gå. Men det är en bra början, att testa dig fram!
mvh Martin