Kritik Blåklocka
Detta var första macrobilden med mitt Tokina 100mm f/2,8 Macro.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Välexponerad och välkomponerad bild med lugn bakgrund. Den bruna färgen på bakgrunden framhäver klockan fint.
Skall jag vara lite petig hade jag gärna sett lite mer skärpa på ståndaren mitt i blomman och kanske lite brusredusering, inget som stör helhetsintrycket på något sätt utan bara mitt högst personliga tyckande.
Verkar vara en trevlig glugg den där Tokinan!

Tack.
Jag är själv inte 100% nöjd med bilden. Det blåste en del den dagen, så det kan förklara oskärpan på ståndaren. Sedan tycke jag själv att den är liite ljus innuti klockan. Därför lade jag den i kritik medel.
Tokinan är en trevlig glugg och jag valde den före Nikons 105:a på grund av att Tokinan har bländarring, som gör det möjligt att använda den på billigare mellanringar och bälg.
Här kommer en bild på själva uppställningen.
Sajtvärd för Foto

Hmmm… Det där stativet väcker viss nyfikenhet. Finns det att köpa eller är det egengjort?

Det är Stabils macrostativ. Mycket prisvärt hantverk men inte så snabbt att ställa upp med alla leder.
Sajtvärd för Foto

Tack för den länken, en positiv sak är helt klart prissättningen även om moms tillkommer. Hade räknat med betydligt dyrare, blir till att snabbuppdatera önskelistan!
Gillar stativet!
Förefaller synnerligen flexibelt.
HH

Här hade det nog inte skadat om du bländat ner ett steg här. Ljuset är en aning för hårt.
Ett tips när man vill macra o solen gassar är att skugga blomman med genimskinlig plast. Dvs plastfolie eller en vanlig påse. Då blir ljuset lite mjukare.
Bilden i sig tycker jag är lite väl grynig, högt ISO?
Annars ett mycket första försök, välkomponerad o bra skärpedjup. Hade som du själv skriver önskat lite mer skärpa på pastillen men en harmonisk bakgrund i skön färgskala.
Med risk för att vara tjatig, men skulle också velat ha mer skärpa på ståndaren, känns nästan som att skärpan ligger lite för långt bak. Möjligt att rörelse genom vind kan ha bidragit till det.
Som övriga säger så ser bilder - på min skärm i alla fall - lite för ljus ut för att jag direkt skall tänka blåklocka, hade nog velat ha den lite dovare i färgen. Men bra jobbat med bakgrunden tycker jag, och som sagt - ser ju ut att vara ett trevligt stativ om man gillar macro!
mvh Martin