jättedålig kamera
Hej , jag köpte min Nikon D3000 för snart en månad sen , nu har jag världens problem , jag hatar den! Har aldrig sett på maken till dålig kamera! Bilderna blir som på en mobil telefon.. en vanlig digital kamera på 10 megapixel hade kunnat få bättre bilder en denna, bilderna ser fruktansvärda ut med blixt , o ennu dåligare utan blixt.. vad sjutton ska jag göra?
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!

Problemet finns bakom kameran!
Du får träna och träna. Har du fått med inbjudan till Nikon school, så försök gå den kursen. Den kommer att ge dig mycket.
Med en dslr, får man räkna med mer efterarbete i ett bildbehandlingsprogram, men det finns också inställningar i kameran som gör dina bilder tex mer livfulla.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Jag har fått inbjudan på det , men jag tänker inte gå då jag inte klarar av att sitta i en lokal i 2 timmar o lyssna på den som pratar..
Har läst igenom manualen men jag blir inte klokare för det
// Elin

Vad har du för objektiv då? Det är ju mest på det som resultatet blir efter.
Vad är det som är dåligt? Inomhusbelysning gör att det blir lite gulaktigt ljus, justeras med vitbalansen om man vill. Eftersom det inte finns så mycket ljus blir bilden inte jätte skarp samt kanske visst brus av förhöjt ISO-tal.
Systemkameror har samma problem som vanliga kameror, så man måste för båda förstå och kompensera för detta.
/Mattias

#4 kit objektivet som man fick med.
#5 Jo men köper man en kamera för 6000 kr så vill man ju att den ska vara bra! Man köper en kamera i hopp om att den ska vara bra så man slipper fixa bilderna i photshop. Men att denna kameran var lika dålig som en mobilkamera trodde ju då inte jag.
// Elin

Om man inte har köpt en blixt till och måste skruva upp iso för att fota, så blir de lätt gryniga gula bilder.
En en systemkamera är ju inte som en kompaktkamera, utan man måste jobba mera med en systemkamera. Har fotat i 15 år nu. Och det tog lång tid att lära sig fota med digital systemkamera, iallafall övning varje dag i flera månader.
Och det ska vara en bra kamera, (om du nu inte har nåt fel på just ditt exemplar) Alla de här bilderna är tagna med samma kamera.

#7 man ska ju inte behöva köpa massa saker till kameran bara för att den ska funka någolunda bra liksom.. Nej , det blir till att sälja den här skitsaken o köpa en digitalkamera ist
// Elin
#8 Nikon D3000 är faktiskt en digitalkamera, förvisso en digital systemkamera, men ändå.
Den fungerar precis som allting annat. Vet man hur man skall göra blir det bra - vet man inte blir det inte bra.
Jag har tagit bilder som jag sålt för 3.000 kr st (2 st) med min kompakta Canon S3 IS Powershot. Alla andra bilder jag tagit med den, har jag inte fått en krona för. Jag har tagit mycket bra bilder med den - och misslyckade bilder med den. Varför? För att jag ibland lyckats med de inställningar man måste göra - och ibland inte.
Det kvittar vilken kamera, eller mobilkamera du har. Om du inte kan den / lär dig grunderna i fotograferingen så kommer du aldrig att bli nöjd. Och som Elektra visade i #7, så finns det i alla fall "några" som lyckats ta bra bilder med Nikon D3000, så det är nog inte kameran det beror på.
Elektra: GRATTIS!!
mvh Martin

Men sen är ju Nikon D3000 tydligen en bra nybörjarkamera , det har man inte märkt nått av
// Elin
Att det är en nybörjarkamera betyder ju att den är till för att lära sig, allt får man ju inte gratis :)
#8 Det är just det som är grejen med systemkamera, det är meningen att man ska köpa objektiv och annan utrustning till. Är man inte beredd att lägga ut pengar på tillbehör och tid på att lära sig kameran ska man hålla sig till kompaktkameror. Alldeles för mycket människor nuförtiden tror att det automatiskt blir bättre bilder för att man har systemkamera men så är inte fallet, tvärtom. Håller med #9 förövrigt.
Jag har haft min systemkamera 3-4 år nu, och jag har mycket kvar att lära. Om man tror att man ska kunna ta en bra bild med en gång så blir man besviken. Det krävs massor av övning, övning och åter övning. Det spelar ingen roll om kameran kostar 6000:- eller 20000:-, kan man inte hantera och förstå inställningarna lär man aldrig lyckas. Om du inte har tålamod att sitta 2 timmar på en kurs för att lära dig, ja då tror jag du ska satsa på en kompaktkamera och köra på autoläge. Köper man en systemkamera är det just ett system man köper. Det bygger på att man har olika objektiv för olika ändamål beroende på vad man vill åstadkomma. Ditt kitobjektiv fungerar alldeles utmärkt att lära sig med, och mer därtill. Det enda du behöver skaffa dig är tålamod och gå in för att lära dig från grunden. Gör du det kommer du att se att det faktiskt funkar. Precis som #1 säger så krävs det lite mer efterarbete i ett fotoprogram med systemkamera. Man måste vara en mycket duktigt fotograf för att få till det rätt med en gång i kameran, åtminstone varje gång. Jag förstår mycket väl hur du känner det, men det är tyvärr bara att gilla läget för det är så här det är med systemkameror. Gör dig vän med kameran. Just nu känns det som det är din värsta fiende.

Jag ska köpa en D3000. Skapade en tråd innan att jag började bli osäker på att köpa den för att bilderna jag sett var urkassa som folk tagit med den.
Men mer och mer jag tänker efter och destu mer jag läst kommentarerna i inlägget förstår jag att det är den som står BAKOM kameran som gör bilderna, har inte fotografen rätt inställning så blir det inte bra bilder.
Vad jag har förstått så är det väldigt många nybörjare som köper den kameran för att det står att den ska vara bra för nybörjare, men precis som #14 säger så du kan köpa en kamera som kostar trippel så mycket som en D3000 gör, utan att få bättre bilder.
Jag tror att med mycket övning och påläsning, och även gå i Nikon School för att lära dig kameran så kommer du kunna ta kanon bilder med den kameran.
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Det är ju väldigt mycket redigering när man har digital systemkamera. Alla mina bilder jag tar som jag vill använda redigerar jag. Att ta korten är lätt, sen att fixa till dem för det där lilla extra.. Det är det som tar tid. Så ett bra redigerings program är ett måste tycker jag. Och en digital system kamera köper man för att kunna bygga på och köpa tillbehör till. Så det får man vara beredd på. Annars kan man lika gärna köpa en kompakt kamera.
Jag tycker att du ska ge den några månader till innan du dömer ut din kamera. Börja testa olika kamerainställningar på samma motiv. Det kan t ex bli en helt annan bild med bländare 5,6 än med bländare 22. Testa även "Landskap", "Sport" osv för andra motiv än de man tänker på i första hand.
Om du inte tycker att du har ro att sitta på en kurs så försök hitta någon som har fotograferat några år redan och som kan visa dig i stället. Helst någon du känner förtroende för. Det är en snabb genväg till kunskap.
Lycka till
HH

En sida du bör besöka är Nikonforum. Där är, förutom supportfolk från Nikon, även finns kursledare från Nikon School som medlemmar. (och naturligtvis jag).
Har du frågor om inställningar, ställ dem där och du få garanterat kompetent hjälp.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Jag rekommenderar verkligen fotokurserna på DVD från Fotoautomat. Jag har själv suttit några kvällar med den första och har köpt även den andra, men inte riktigt kommit igång med den än.
De kostar en slant men är mycket, mycket prisvärda. Kan nog inte tänka mig en bättre start när man har köpt sin första systemkamera.

#19 Martin
Det är bra att du reklamar för oss där. Ska nog bli medlem men är lite lat.

Tack för era tips iallafall!, Jag får väll ta och köpa nått objektiv då.
Här får ni en bild jag fotade i morse , utan blixt o den blev ju iaf bra. Så , beror det mycket på vad det är för ljus man har ? i mitt rum där jag fotar mest är det ju ganska dåligt ljus
// Elin
#22 Det är ju så att om man använder Autoläget så fixar och trixar kameran med bländare, tid och ISO-inställningar. Det är inte alls säkert att det ger det bästa resultatet i förhållande till vad man tänkt sig. Verkligheten är att systemkameror är dumma och att det behövs en massa kunskap för att få bilderna som man vill ha. Ju mer kunskaper (erfarenheter) du får, desto bättre kan du få dina bilder.
Jag vet förstås inte hur dina erfarenheter ser ut men titta även på dina dåliga bilder och försök se vad som gått fel. Det är av felen man lär sig!
HH
#22 Innan du köper nytt objektiv så skulle jag rekomendera dig att läsa om fototriangeln, bländare - slutare - ISO. Det är en jättebra grund att börja med, och när du förstår det kan du läsa lite om vad allt i namnen på dom olika objektiven betyder, då slipper du bli besviken igen. Lycka till! 
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Hittade just den här "Kamerasimulatorn" på nätet.
www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2
Väldigt pedagogisk! Kolla in den!
HH
Moderator edit: Gjorde länk klickbar.
//MartinO
#25 Bra länk, där ser man på ett pedagoskigt sätt sammabandet mellan de tre. Oftast är det ju bara bländare och slutartid man ändrar "mycket på", iso byter man ju oftast inte under en och samma fotografering (om man är på samma plats, i samma ljus).
mvh Martin
Du tror väl ändå inte man skapar en kamera som tar dåliga bilder? :P Det hade företagen inte vunnit på direkt.
#26 Nej, det gör man nog inte så ofta. Men det framgår väldigt tydligt hur det fungerar och sambandet mellan de olika "delarna". Jag tror att det är många som kan behöva titta lite på det.
HH