Nikon D5000 är den bra ?
Jag ska kanske snart köpa mej en system, & jag har funderat på nikon D5000.
men jag vet inte redigt om det skulle passa mej, någon som har denna kamera som kunde berätta för & nack delar om den.
& sen vad är macro ? vad jag har förstått måste man ha det när man ska ta bra närbilder, Jag tar nästan bara närbilder är detta ett måste då ? :)
Moderator edit: Förtydligat rubriken och flyttat tråden till Fotoutrustning
//MartinO
Macro är närbilder kan man säga, att man försöker avbilda det lilla.
Vissa menar på att för att det skall kallas macro så skall avbildningsskalan vara 1:1, men jag vet faktiskt inte om det finns någon sådan "definition", men rent allmänt så slarvas det i alla fall lite med begreppet. Men de flesta menar närbilder, när de säger macro. Oftast närbilder på lite mindre saker alltså, inte närbilder såsom porträtt.
Jag har inte någon nikon D5000, så jag kan inte uttala mig om dess för- eller nackdelar. På Cyberphoto.se står det lite om kameran här.
mvh Martin
Det var väl när det gällde småbild man ansåg att makro började vid skala 1:1. Med "halvformat" som de flesta har idag, så skulle man kanske kunna säga att makro börjar vid skala 1:2?
Många objektiv med makrofunktion går ner till skala 1:4 eller 1:5. Det är inte konstigt att det uppstår begreppsförvirring.
HH
Jag säger såhär - Nikon D5000 är bra om du gör den bra :)
Tack för svaren :)
om det är någon som har lust att slänga in en bild som är tagen av en D5000. hade jag blivit glad :)

En liten bild här gör inte någon kamera rättvisa.
Kolla här istället om du vill se bilder i hög Upplösning tagna med en speciell kamera/glugg ---> LÄNK