Vilken kamera?
Letar efter en system kamera då :)
Jag gillar nikon och canon, verkar som bra kameror. Men vet inte om jag kanske gillar canon lite mer, har just nu en digital kamera canon ixus 75 och jag gillar den!
Vill bara kunna utvecklas mer och känner att jag då behöver en system.
Vilken kamera tycker ni? :)
Och det finns ju sedan t.ex. 90d, 900d, 9000d (vet att det kanske inte stämmer, bara exempel).
Vilka är bäst? Tiotalen, hundratalen eller tusentalen?
Hej,
titta omkring här på Foto.Ifokus.se, även om det är mycket "Kritik - " i menyn så finns det längre ner "Äldre Inlägg", och där finns det många diskussoner om olika kameror.
Du kan även testa sökfunktionen.
Som svar på din sista fråga, det gäller Canon och Nikons modeller, övriga vet jag inte; Ju fler nollor ju mer "nybörjarkamera", fast det beror såklart på vad man har för erfarenhet och vad man vill ha.
mvh Martin
Okej så jag är nybörjare men ändå lär mig snabbt och utvecklas snabbt, så om tusental är för nybörjare kanske jag ändå borde ha en tiotal?
Tittar man på Canons versioner (de senaste) och jämför 500D med 50D så är det inte väldigt mycket som skiljer. Jag funderar själv på vilken av dem jag skall välja. Går delvis och väntar på ny modell till våren, får se vad som kan komma.
50D kostar utan objektiv 10.000 kr (ca pris) medan 500D kostar 7.000 kr utan objektiv. För 3 tusen kan man få ett extra objektiv, om man nu väljer 500D istället för 50D.
Syftet med bilderna spelar självklart roll. Jag funderar själv på om jag verkligen behöver 50D, det enda jag egentligen är ute efter på den som inte 500Dn har är att den är dubbelt så snabb (ungefär), kan ta bilder med slutartider ner till 1/8000 sekund istället för 1/4000 sekund som 500D (men jag vet inte riktigt när jag skulle behöva de slutartiderna). 50D kan inte filma - det kan 500D (som alltså är den billigare av dem) - så vill man spela in film är 500D ett bättre val.