Vilken kamera?
Letar efter en system kamera då :)
Jag gillar nikon och canon, verkar som bra kameror. Men vet inte om jag kanske gillar canon lite mer, har just nu en digital kamera canon ixus 75 och jag gillar den!
Vill bara kunna utvecklas mer och känner att jag då behöver en system.
Vilken kamera tycker ni? :)
Och det finns ju sedan t.ex. 90d, 900d, 9000d (vet att det kanske inte stämmer, bara exempel).
Vilka är bäst? Tiotalen, hundratalen eller tusentalen?
Hej,
titta omkring här på Foto.Ifokus.se, även om det är mycket "Kritik - " i menyn så finns det längre ner "Äldre Inlägg", och där finns det många diskussoner om olika kameror.
Du kan även testa sökfunktionen.
Som svar på din sista fråga, det gäller Canon och Nikons modeller, övriga vet jag inte; Ju fler nollor ju mer "nybörjarkamera", fast det beror såklart på vad man har för erfarenhet och vad man vill ha.
mvh Martin
Okej så jag är nybörjare men ändå lär mig snabbt och utvecklas snabbt, så om tusental är för nybörjare kanske jag ändå borde ha en tiotal?
Tittar man på Canons versioner (de senaste) och jämför 500D med 50D så är det inte väldigt mycket som skiljer. Jag funderar själv på vilken av dem jag skall välja. Går delvis och väntar på ny modell till våren, får se vad som kan komma.
50D kostar utan objektiv 10.000 kr (ca pris) medan 500D kostar 7.000 kr utan objektiv. För 3 tusen kan man få ett extra objektiv, om man nu väljer 500D istället för 50D.
Syftet med bilderna spelar självklart roll. Jag funderar själv på om jag verkligen behöver 50D, det enda jag egentligen är ute efter på den som inte 500Dn har är att den är dubbelt så snabb (ungefär), kan ta bilder med slutartider ner till 1/8000 sekund istället för 1/4000 sekund som 500D (men jag vet inte riktigt när jag skulle behöva de slutartiderna). 50D kan inte filma - det kan 500D (som alltså är den billigare av dem) - så vill man spela in film är 500D ett bättre val.
50D är också ganska mycket större och tyngre än 500D (2x1x1 cm större och 250 gram tyngre, såklart inte "mycket", men ändå).
Det handlar helt enkelt inte bara om vilken man kommer klara sig bäst med - utan vilken som passar en själv bäst. Många av bilderna på www.imageorama.com är enligt henne tagna med en Canons Eos 350D (och efter den har 400D, 450D och 500D och parallelt har 30D, 40D och nu 50D funnits). Och det är ju inte direkt några dåliga bilder på hennes sida - så det handar inte bara om att ha "bästa" kameran - utan många gånger också om vad man skall använda den till. Och vad man då behöver.
De flesta av oss behöver t.ex. inte en kamera som tar bilder med 15,5 megapixlar.
Så, ett tips; Åk till en affär, känn på kamerorna. Titta på dem, läs recensioner på nätet, titta på exempelbilder mm. Har du jättesmå händer kanske 50D inte blir bra för dig, medan 500D blir perfekt och tvärtom.
mvh Martin
#3 Oj tack så mycket! Ska definitivt åka till en affär och kolla och känna :) Har ganska så korta fingarar så en stor modell kanske inte passar mina händer med att nå runt och hålla den bra.
Får nog ta och kolla lite, har inte råd med det allra bästa och som någon sa att hellre ett okej kamerahus och ett suveränt objektiv än tvärtom. Så får först hitta ett bra kamerahus och vill helst kunna köpa ett bra objektiv också =)