Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1596 ggr
Geronim0
0

Stiger med tända ljus...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min yngsta dotter håller på med körsång. Idag hade de ett kort framträdande för de närmast sörjande.. Förlåt, jag menar förstås anhöriga! Oskyldig

Givetvis var temat Lucia.

Nikon D3.
Nikkor AF-S VR 70-200 f/2,8@f/2,8
1/100 sec.
ISO-12800

För den vetgirige:
RAW filen konverterad i Nikon capture NX där även Vitbalans sattes och en första brusreducering gjordes, filen sparades sedan som 16 bitars TIF.
Sedan in i PS där bilden brusreduserades ytterligare med Imagenomic Noiseware pro. Ytterligare en lätt justering av färg och ton samt beskärning. Lätt uppskärpning med högpassmetoden gjordes sist innan bilden sparades som 8 bitars JPG.

NikkieNikon
0

OMG
12800

vilken kvalité!

Nu börjar man drömma sig bort från sin D40, hehe.

Urgrym bild dessutom!

Sofiae
0

Oj.. vilken bild!!!  Helt grym.

Martin
0

Kan bara instämma (inte ang sin D40 för den har jag inte) - riktigt bra kvalitet för att vara ISO12800. Skulle varit intressant att se hur mkt brus det var från början. Brusreducering i något steg även i kameran (vet att man kan det på några av Canons olika modeller), eller bara i bildbehandlingen efteråt?

mvh Martin

Geronim0
0

#1. Tackar! Bara så du vet är din D40 riktigt bra på att hantera brusnivåer på höga ISO.

#2. Tackar, tackar! Jag är själv mycket nöjd med bilden och det är dottern också.

#3. All form av brusreducering i kameran är avstängd, datorn sköter det mycket bättre, brusreducering först i rawkonverteraren och sedan med Imagenomic i PS.

Imagenomic Noiseware är enligt mig den absolut bästa brustvättaren som går att få för pengar, tar ett par 100 bilder innan den profilerat sig efter just din kamera men när det väl är gjort är den oöverträffad!

Jag har originalfilen endast konverterad till TIF utan några som helst justeringar, den är inte vacker vill jag lova. Tyvärr väger den 70Mb så jag vet inte riktigt hur jag skall kunna ge dig den så du kan se själv.
jag provade göra en obearbetad JPG som skulle passa forumet men den blir för liten för att man skall kunna se riktigt.

NikkieNikon
0

#4 nja inte mitt ex i alla fall :)
vågar aldrig överstiga 400. :P

Geronim0
0

#5. Testa med ISO-800 men var noga med exponeringen och fota i RAW.
Bättre att överexponera en liten aning och sedan dra ner exponeringen i RAW konverteraren än att underexponera och sedan ljusa upp. Använd Nikons rawkonverterare, antingen capture NX som du kan ladda ner en testversion av på Nikons hemsida eller den helt gratis View NX.

Båda finns här.

NikkieNikon
0

wow, tack så jättemycket för tipset!!

vilken skillnad, herregud.