Börjar bli osäker..
Jo, har nu planerat in att köpa en Nikon D3000 men sedan har jag sett lite bilder som kommer från den, och de är inte alls så bra som jag trodde de skulle vara. Suddiga, brusiga och ja..
Så jag börjar bli lite osäker, anledningen till att jag vill köpa en system är att kunna utveckla mig inom foto men jag vet inte om Nikon D3000 kan göra det? Och nu såg jag D5000 på TV.. Har blivit jätte osäker på om jag verkligen vill köpa D3000.
Någon som har tips & åsikter? Vill inte sitta med en kamera som jag betalat 7000-8000 kr för som jag inte ens kan utvecklas med, ni förstår kanske vinken lite?
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Har ingen erfarenhet av just den kameran men jag tror att steget mellan en digitalkamera och en Nikon D3000 är stort. Fundera lite till innan du bestämmer dej.
Att de är suddiga och brusiga brukar ofta inte bero på själva kameran, utan på den som har tagit bilderna.
Ingen kamera är egentligen dålig - det mesta beror egentligen på den som står bakom, och om du skulle välja en D5000 över D3000 så skulle du inte få mycket i skillnad i bildkvalité.
Båda är riktigt bra kameror som man kan utvecklas med, båda ger riktigt bra bildkvalité - och om du inte behöver filmfunktionen eller den vridbara skärmen är det onödigt att lägga ut extra pengar på en kamera som inte ger någon direkt skillnad i bildkvalité - satsa hellre på bättre objektiv, det gör mycket större skillnad!

#2: Jo jag kom på det nu med fotografen när du sa det.. I med att film funktion är onödigt för mig + den vridbara.
MVH.
Louise T
#1 Det är det lägsta steget man kan hoppa, D3000 är just till för inlärning :)

Jag säger såhär: Det är inställningarna som gör det! Vi babblar om detta hela tiden, jag vet. Men det är så sant. Kameran är det inget fel på. Det är inte kameran som gör det, utan fotografen! Håll tag i dom meningarna sålänge du fotograferar så kommer du njuta när du får fina bilder, Lovar dig! Andra vinklar kan förbättra bilder,mindre brus,osv.. Men Nikon's instegsmodeller är inte precis världsbäst på brus, Det är ingen kamera i denna prisklass. Men det är en bra början!
#3 Då tycker jag att det är dags att du skaffar dig en D3000 min vän ;)
Ett bra objektiv du också kan satsa på när du köper kameran Är ett AF 50/1.8 som ger riktigt bra bilder!

#5: Så det är en bra kamera för en nybörjare med system? Och det kanske är så att man måste lära sig inställningar och allt! :)
MVH.
Louise T

#5 Ja!
Du fick visst många svar på några minuter, NikkieNikon och jag kanske borde komma överrens vem som skriver först, haha!
#8 Jodu…höhö
Jag fotar med en Nikon D40 och har utvecklats grymt mycket med den. Jag tycker inte det är något fel alls på mina bilder och kommer långt med det jag har.
Dock vill jag uppdatera mig till en mer avancerad kamera, men visst har jag överlevt otroligt bra med kameran jag har nu och det kommer jag göra fram tills att den pajar eller att jag mirakulöst får tag på en 'bättre'.
Du kan se bilder jag fotat i galleriet på min hemsida..
Detta säger jag bara för att framföra, som sagt förut, att ingen kamera är dålig..

#10: Det blir en Nikon D3000 efter jul när jag har pengar! :) Tror det blir en jätte bra kamera för mig som är nybörjare med system! :) Tack för tipsen! :D
MVH.
Louise T
Gud vad kul! Lycka till och fota mycket!

#12: Tack så mycket! :)
MVH.
Louise T

Vad kul! Men är inte Den kameran typ en digitalkamera men med systemlikt utseende?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

#14: Nepp! :) Det tror jag i alla fall inte..
MVH.
Louise T
#14 Nej en D3000 är en systemkamera.
Skall vi enas om att det finns både systemkameror och kompaktkameror som är digitala?
Dvs, Nikons D3000 är en digitalkamera, mer precist; En digital systemkamera.
Några av kompakterna har väl däremot mer eller mindre "systemlikt" utseende. Men D3000 är alltså en digital systemkamera. (för att svara på #14).
mvh Martin
Lycka till med köpet! Och som andra tidigare sagt, sätt tid på att lära dig kameran och inställningarna, du kommer långt med det. 

#18: Jo precis det är nog också en stor del av anledningen! :) Men kommer köpa den, känns som det är rätt kamera för mig! :)
#19: Tack! :) Jo får ta och lära mig, kommer sitta hela dagar och läsa bruksanvisningen haha xD 
MVH.
Louise T

hoppas att det går bra för TS att jag frågar en fråga i din tråd?
(Till er som har erfarenhet av denna kamera, kan man ta snabba bilder med den och även bra närbilder? Jag är totalt jätte grön på det här med kameror men har förstått att problemet ligger oftast bakom kameran :) Jag söker nämligen oxå en ny kamera och vill främst kunna ftografera snabba rörelser (galopp..) Tror ni denna kamera är passande? )
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Den fungerar säkert alldeles utmärkt till galopp, förutsatt att man lär sig det som det redan står en del om i tråden. Förhållandet mellan skarp bild (ju snabbare något rör sig, ju kort. slutartid) och behovet av ljus för att en kamera skall kunna ta en bild med kort slutartid.
mvh Martin

#22 Hm förstog ungefär hälften :P Men du menar att ljuset har att göra med hur kort slutartiden är…? :S
En viktig grej för mig är att Kameran ska kunna "ladda om" och ta en ny bild snabbt!
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#23: Ju längre slutartid du har desto mer ljus hinner kameran samla in och ju ljusare blir bilderna. Samtidigt så hinner mer saker "hända" under tiden bildens tas ju längre slutartid du har, alltså saker rör på sig och det kan bli suddigt. Så ju snabbare slutartid du har desto skarpare blir bilden, men blir även mörkare. För att "ljusa upp" bilden kan man reglera bländare och ISO och på så sätt få en skarp och lagom ljus bild.
Så gott som alla systemkameror är väldigt snabba på att ladda om. Så vitt jag vet så kan alla nya ta minst 3 bilder/sekund, vissa ännu fler bilder. Så du får nog inget problem med att ladda om med en systemkamera, inte alls på samma sätt som en vanlig kompaktkamera.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
D3000 tar 3 bilder / sekund sålänge minnet räcker (jpg) eller så tar den 3 bilder / sekund upp till totalt 9 bilder (NEF Raw).
Det såklart under förutsättningar att man har en fotosituation som tillåter så många bilder per sekund. Har man slutartider på t.ex. 0.5 sekunder så tar den såklart inte tre bilder per sekund. 
mvh Martin