Hjälp,macro objektiv!
Halloj!
Idag så såg jag i Expertbladet ett Macro objektiv,det heter:Nikon 60mm f2,8G ED MICRO AF-S… för 5499:-
Jag är inte så himla kunnig på Macro objektiv,så jag undrar om det är ett bra?
Jag vill ha ett som är skarpt "hela bilden",och inte bara i mitten som man ser på en del macrobilder…hoppas ni förstår vad jag menar,
Jag vore jättetacksam om nån kunde hjälpa mig.
Lotta

Jag har testat gluggen och den är enorm till blomfoto och dyl.
Skall du fotografera insekter eller liknande skall du ha en större brännvidd.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Tamron 90mm är ett billigare alternativ och Nikkor 105mm VR är ju ett lite dyrare. Välj det som känns bäst..

Nikon 60'ian är mycket skarp. Skall du fota insekter är en längre brännvidd att föredra då arbetsavståndet blir längre och du inte riskerar att skrämma insekten. Tamron 90 är även den mycket skarp och ger mycket glugg/krona.
Tänk dock på att skärpedjupet är mycket kort vid avbildningsskalor runt 1:1 även om du bländar ner kraftigt, stativ är ett ypperligt hjälpmedel vid macrofotografering.

#3 … därför kan också VR vara till hjälp som ditt superobjektiv :)

#4. Bildstabiliseringen hjälper tyvärr inte mycket vid avbildningsskalor kring 1:1. Då gäller korta slutartider, tyvärr oftast i den omöjliga kombinationen med minsta möjliga bländare för att få skärpedjupet mer än någon millimeter.
Jag stänger av VR och försöker sätta mig så stadigt som möjligt, gärna med något stöd att luta sig mot. Lägga sig på mage i det våta gräset funkar oxå. Man har ju alltid oömma kläder på sig när man är ute att fota så det gör ju inget att man ligger och ålar sig i en fuktig blomsterrabatt, eller? 
Bländare 8, skala 1:1, skärpedjup en knapp mm!
Bländare 11 ger ca 0,4 mm till.
HH