Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1803 ggr
Robert
0

Självporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rembrant målade ofta av sig själv och det finns ungefär ett 40-tal kända porträtt av honom själv.

Nu var jag ute och exprimenterade med ljuset. I bifogad bild har jag använt en bländare på 2.8 för att slå ut bakgrunden. Min fru fick agera som mätsticka för att ställa in skärpan. Kameran på stativ. Jag funderar lite på vilka redskap jag skulle ha för att ställa in skärpan om jag var ensam.

Manuellt läge på kameran och jag har ställt in exponeringen mot ett gårkort. Jag höll i en reflektor för att lätta upp skuggorna lite, syns inte direkt på den vänstra bilden men gör sig bra i den högra.

I de båda bilderna står jag i skugga, himmeln är klarblå och ger ett litet blåaktigt skimmer i bilderna, så jag kunde lätta upp den blå färgen med en varmfilter (organge-färg).

Notera följande:

Ljuset, i den vänstra bilden har jag en ljus bakgrund och i den högra har är jag den ljusa delen av bild (står fortfarande i skugga utan ljusa partier i bakgrunden). Och betänk vart ögat dras emot, jo ljuset.

Har du några bilder på dig själv tagna av dig själv?

Hälsningar

Robert

Robert
0

Ah, kom igen nu. Du är väl inte folkskygg! Visar inte du dig varje dag ute?

Här är en till på mig, nyss tagen - men jag har haft hjälp.

Hälsningar

Robert

Citron
0

Hej Robert. Att ta kort på mig själv är någonting jag inte är så bra på. Har därför inte tagit så många. Men jag ska höra mig för imorgon om det finns någon som skulle kunna ställa upp med att hålla i kameran åt mig.

Fin mössa föresten. Den säger rätt mycket om dig. :-)

MVH
- Jim Johansson

Denna kommentar har tagits bort.
Robert
0

Det här var svårt.

Kameran på stativ, hallspegel lutad mot stativet riktad rakt mot mig (ger säkert någon reflex) så att jag kunde se mig själv och för att kunna ställa in ljuset. 

Huvudljus en arbetslampa från IKEA Antifoni (35W) som stod på en barnstol placerad på köksbordet i en 45 graders vinkel mot mig, till vänster i bild. Filllampa en govllampa IKEA Antifoni fick jag placera längre bak i vardagsrummet lite något till höger om kamera och stativ riktad mot mig.

Till höger i bild håller jag upp en vit reflektor, c:a 10 cm ifrån mig, för att lätta upp skuggorna något.

För att kunna ställa in skärpan så använde jag mig utav en trägiraff tillräckligt hög för att komma upp ungefär i ögonhöjd på mig. Giraffen ställde jag på pallen som jag sitter på. Och vid fotoandet byter vi plats. Jag känner att den här metoden är inte den bästa då jag har svårt att få rätt skärpa, så tips andra mottages varmt.

Slutartid 2 sek, bländare 8.

Hur fungerar ljuset och positionen på mig? Jag har en dubbelhaka så kanske en högre kameravinkel hade varit att föredra?

Hälsningar

Robert

Robert
0

Min fru (på jobbet) undrade varför jag är så arg i bild och här är mitt svar: 

Slutartid 2 sekunder så det gäller att sitta still, och ungarna far omkring runt benen på mig. Inte lätt att vara glad då.

Hälsningar

Robert

Citron
0

Ah, jag hade också den tanken i huvudet om varför du såg lite bitter ut på varenda foto. Men tack vare din 'pappa betalar' mössa ser man dig mer som en rolig och glad person än en gammal sur gubbe som klagar på allt. Man kan väl säga att mössan ler och talar för dig. :-) (inget illa menat)

MVH
- Jim Johansson

bjorsa
0

Här kommer jag fast med lite filter på Glad

mvh/bjorsa

Robert
0

#6 *asg* - nu vid 40 är man gubbe, vad blir man om man uppnår 80 års ålder, reptil?

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Här är en bild på mig i samma stil som Robert i #1. Länk

Nä jag bara skojar, det är inte jag. Jag har ingen tatuering :-)

Robert
0

Ja det var nära, jag höll på att falla i ån när jag tog en bild på mig själv idag.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#10 festlig bild men såklart hade ju varit mindre roligt om du trattat i för de e ju kallt i vattnet så här års ,de ser ut som du försöker prova dina vingar som en fågelunge Glad

mvh/bjorsa

Citron
0

Tog en bild på enbart mig själv nu. Tyvär sitter jag och leker med piercingen innanför munnen. Det är någonting jag tyvär brukar göra helt omedvetet. :-)

MVH
- Jim Johansson

Robert
0

Jim, fungerar rätt så bra. Modigt av dig som vågar ta bilder på dig själv och sedan lägga ut på internet.

Ett par saker som jag skulle vilja förändra:

• Ha dig ungfär 1-1,5 meter från en jämn veckfri bakgrund.
  • Sätt pallen eller stolen i 45 graders vinkel mot kameran och sedan vrider du på huvudet så att du har näsan mot kameran.
  • Jag skulle helst vilja att du vrider ditt huvud åt din högra sida så att höger öga inte syns. Du har kort hår och dina öron är för tillfället framträdande i bild.
  • Ha kameran i ögonhöjd, din näsa blir lite mindre då. Kameran ska du ha c:a 1-1,5 meter i bild, så att du inte näsan blir för stor. Just nu är det lite förvrängd.
  • Sedan ska du fixa till din kropp, genom att svänga upp vänster ben över höger, vila dina armar över knäna. Då ser du inte så ihoppösad.
  • Ljuset - ställ upp ljuskällan ungefär 30-40 cm skulle jag tippa. Använd en refklektor på motsatta sidan av ljuskällan (vit skiva av något slag)
  • Till sist så kan du beskära bilden rejält, se bifogat.

Jag hoppas att du kan ta till dig utav mina synpunkter och kommentarer.

Det är bara att öva. Jag övar på något inom porträttfotografering varje dag. Jag tror att det är där pengarna finns om man vill bli fotograf. I februari ska jag fota ett bröllop med 80 gäster, och varenda gäst ska jag fota för porträtt, förutom brudparet. Sedan ska det ju vara familjebilder, parbilder osv. Du kan ju slå på miniräknare för att se vilka belopp det kan bli om man tar ett par hundringar per bild :)

Hälsningar

Robert

Citron
0

Tack Robert.
Jag ska få låna två stycken halogen lampor på 500W vardera. Ska ha dom att exprimentera lite med ljus i porträttbilder. Jag har ju tyvär inte råd med dyra lampor och bakgrunder just nu. Har heller ingen riktigt bra kamera. Därför tänker jag testa lite bara. I porträtt-bilden jag la upp här ovan har jag använt mig utav dush-drapperier som bakgrund och en ovanligt stark lampa som ljus. Som stativ hade jag vardagsrumsbordet, därför fick jag också sitta på golvet eftersom bordet är rätt lågt. :-)

Att tjäna pengar på sin hobby är ju någonting man drömmer om. När jag köpt mig en bättre kamera tänkte jag att jag skulle sätta upp annonser om bäbis-fotografering. För mig spelar det ingen roll om jag bara tjänar en femtiolapp eller hundring. Bara folk gillar minna foton så är jag nöjd. :-) Har föresten en moster vars kompis vill att jag ska fotografera hennes sexårige son, jag skulle få en liten slant för det. :-)

MVH
- Jim Johansson

Robert
0

Jim det låter kul. Tänk på att du kan göra mycket med befintligt ljus, och det är gratis. Jag har tänkt skriva en liten artikel om hur du kan för några hundringar sätta ihop en liten studio hemma med vilken kamera som helst.

Hälsningar

Robert

Citron
0

Robert. Den artikeln väntar jag på, med spänning. :-)

MVH
- Jim Johansson

precis
0

självporträtt taget med kameran på en armslängd. Platsen: min penthouse-lägenhet på Malta, för exakt ett år sedan. Läs gärna min "reserapportering" på Resor.ifokus.se

tyvärr beskuret med Paint, jag har ingen aning om jpg-kvaliteten är förstörd på bilden. Men jag har kanske för höga krav, pga min yrkeserfarenhet.

Robert
0

precis, det ser rätt bra ut. Det är några saker som man skulle kunna rätta till. Små misstag som många gör fel i början. 1) Står för nära bakgrunden, ha gärna 1-1,5 meter dit. 2) Kontrollera så att inget störande finns med i bakgrunden, du skulle kunna ha haft hela den fina väggen på din högra sida som bakgrund.

Modigt av dig att posta bild på dig själv, det är inte många som vågar det.

Hälsningar

Robert

precis
0

#18 :) Om du hade sett att jag satt på balkongkanten o balanserade med kameran i luften skulle du insett att det här var bästa sättet att fota just den vackra väggen… :)

Om jag tappat kameran skulle den fallit 30 meter ner på Kinesiska ambassadens asfaltsgård… glad att bilden blev så skarp o bra i färgerna. Jag kanske matar upp fler lyckade o misslyckade kort från Malta inom kort.