Bilder på hemsida - reklam?
Citat ifrån BLF:
"Har fotografen publicerat bilderna på sin egen hemsida räknas detta som reklam…"
Länk till sidan - taget under "Vem har rätt?" (5:e frågan)
Håller ni med? Anser ni att det är reklam att publicera bilder på sin hemsida? Jag har själv aldrig riktigt ansett att det är reklam, men vad tycker ni?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

BLF- Bildleverantörernas förening, organiserar endast företag.
Om ett företag publicerar en bild på sin hemsida, tycker jag att marknadsföring / reklam är en korrekt bedömning.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Som fotograf visar man sina bilder och gör då automatiskt reklam. Mitt svar är ja, jag anser att det är reklam.
Publicera bilder på egen hemsida har lite intressant info om det här. Är det ett företags sida så blir det ju reklam.
Sen är frågan om det blir reklam om en privatperson tjänar pengar på sin hobbyverksamhet, där anser jag också att det är reklam då det finns ett vinstsyfte med hemsidan. Är det däremot bara en privat sida utan något vinstsyfte är frågan väl mer hur mycket som kan räknas till "privat bruk", för både köparen och fotografen. Är det privat bruk att publicera bilderna för sina nära och kära via en blogg/hemsida? Även om tanken är att familjen ska se så finns det möjlighet för allmänheten att också ta del av bilderna… fortfarande privat?
Det här är också intressant… är beställarregeln (är det lag eller rekommendation och är den aktuell, någon som vet?) aktuell blir ju alla bilder man tagit på beställning inte användbara för fotografen utan tillstånd av beställaren… och då kan man ju inte lägga upp några bilder alls från jobb(inte ens på blommor) utan att ha det avtalat. Dessutom blir det i reklamsammanhang.
Tappade ämnet lite, men ja, jag anser att det är reklam om bilden används på en fotografs hemsida då syftet är att sälja bilder/tjänster.
Tack för mycket bra svar! Nu fick jag lite rätsida på det hela, :)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#3 Exemplet på sidan med beställare så var det ju modellfoto på en fotografs hemsida, så det var väl delvis därför det inte var ok utan modellens medgivande. Men jag kan tycka att det är ganska rimligt, att om jag beställer några foto och betalar för jobbet att fotografen inte automatiskt har rätt att använda dem på sin hemsida.
Å andra sidan - tittar man runt på lite fotografers hemsida och deras "regler" så står det oftast att de i grundavtalen förbehåller sig rätten att använda bilderna på sin egen hemsida.
Det är lite som att åka taxi. Det är ett avtal som sluts mellan två parter. Som i alla avtal, är det alltså viktigt att veta vad det står i avtalen - innan man sluter dem.
mvh Martin
#5 Detta hittade jag nu… det ger alltså två olika svar angående beställarregeln, och inget av svaren har något datum. Dock räknar jag mer med det sistnämnda, att har inte användningen avtalats bort så har fotografen rätt till användning(som inte är reklam med människor osv.) fast med finare ord, som verkar stämma med dagens verklighet.
Avtal är viktiga - för att veta/besluta vad kunden kan/kommer använda bilderna till men också för att kundens ska vara medveten om vad man som fotograf vill/kan använda bilderna till. Ju noggrannare man är desto mindre problem stöter man på i framtiden, och gör man det ändå har man ett avtal att luta sig mot.

Tack för information och att Metinia har tagit fram frågan.
Vänliga hälsningar Stephan