Köpa dator
Hej.
Jag har fått erbjudande att köpa följande dator och skärm, Hem-Pc, för 5875:- inkl moms.
Dator, HP Pavilion t3065.se
Skärm, HP Pavilion
F1904
A) Klarar datorn Photoshop CS2?något jag bör tänka på?
B) Kan jag senare installera Vista med Media Center programmet?, något jag bör tänka på?
Hoppas att någon kan komma med ett snabbt svar då jag måste lämna besked imorgon em.
Tack på förhand.
//Stefan

Den klarar definitivt inte vista. Har läst att vista kräver 2 GB minne. :/
Sen när det gäller photoshop så tycker jag det känns segt när man bara har 512 MB minne.
Blev lite fel ordning nu men det får du leva med. ;)
Svar:
A = Ja
B = Ja (fast inte med alla grafiska effekter..vilket inte är bra eftersom de största nyheterna för en vanlig användare just är det grafiska)
Media center edition bör du kunna installera utan problem.
Vista kräver inte 2GB..den går att köra på 512MB om det skulle vara så…men det blir segt.

#2 Ok då, men det är åtminstone det rekommenderade. Men allt beror ju på hur mycket man orkar vänta.
Sen förstår jag inte varför man skulle vilja byta till vista frivilligt. :/

Svar
Klarar inte PS (eller väääldigt segt) eller något annat av dagens bildbehandlingsprogram.
Klarar defenitivt inte Vista. Minst 1 gb ram vill vista ha i snikversionen.
Gammal teknologi allting. KÖP INTE är mitt råd !
Monitor har 16 MS svarstid !! Den kommer lagga ordentligt. Dagens ligger på 4 - 8 ms
Vem försöker lura på dig detta paket till det priset ??
Du kan få mycket bättre grejor för dom pengarna !!
Mvh
Hasse
Visst klarar datorn det men du kommer säkert börja kasta saker omkring dig om ett tag för att allt går så långsamt. Dessutom är det ganska mycket pengar för en sådan dator, du kan få en bättre för samma pris.
Och hempc, rätta mig om jag har fel, men så fort du öppnar chassit och vill sätta dit extra minne/nytt grafikkort osv så ryker garantin?
Ang hem-pc och garantin om man varit inne och pillat själv:
Brukar vara så att garantin ryker då ja.
mvh Martin
har precis köpt en ny dator. Eftersom jag fotar och redigerar både bilder och video med Adobe så prioriterade jag sådana saker som dessa program kräver. Core2Duo processorn är väldigt bra och snabb. Har 2 GB ramminne och jag rekommenderar mkt ramminne. Datorn jobbar väldigt snabbt och effektivt i Adobe, även med flera program samtidigt.
Dessa saker är självklara.
Men en sak som jag prioriterade var en bra skärm. Där tycker jag man ska lägga ned en extra slant om man väl ska köpa ny dator. Datorns innehåll kan man alltid uppgradera senare, men skärmen är det lite annorlunda med. Den hänger ofta med i många år och inte lika lätt att "byta ut".
En annan sak. Ta dig god tid när du ska köpa en dator, hetsa dig inte och köp första bästa du stöter på. Överväg noga olika modeller och erbjudande. Billiga och bra priser kommer det alltid finnas, så varför inte ta sig en extra funderare och göra ett bra köp istället för ett snabbt som man kanske ångrar !
Köp inte denna dator. Hustun har en mycket snabbare, dubbla kärnor, RAID och så vidare, med dubbelt så mycket minne och hon funderar på att byta. CS2 går för långsamt och stora bilder går helt enkelt inte att ro runt. Hon anväder CS2 till att måla med och bilderna blir för stora.
Jag lyckade snabba upp datorn rejält häromdagen genom att slänga lut Norton, detta otyg, och nu har det värsta svärandet gått över, men datorn är på gränsen för CS2.
Köper du denna dator ser jag ingen idé att köra tunga fullversionen av Photoshop. De funktioner du kommer att använda finns i mindre, snabbare och smidigare program.
mvh/gurin
Hem-PC är ju inte direkt förmånligt längre heller.
Sen var frågan om datorpaketet klarar Photoshop CS och JA…det gör den UTAN problem.
Uppdateringsfrekvensen på bildskärmen spelar i detta fallet INGEN roll eftersom att det inte rör sig om spel.
Eftersom att jag jobbar med datorer och försäljning av dessa så säger jag att datorn klarar det som Stefan Larsson vill.
Sitter själv med en 3 år gammal laptop från dell med en P4 3.2GhZ, 1GB minne, 80GB HD och ett Geforce FX Go5200.
Jag kör Photoshop CS2 utan några som helst problem.
Du gjorde rätt i att avinstallera Norton eftersom att det suger mycket kraft. Men vad installerade du istället? NOD32 är det antivirusprogrammet på marknaden som tar minst resurser och som skyddar bäst.
Men sen blir jag konfunderad när jag läser vad du skriver att din frus dator har och du säger att den är slö….då är det något annat i datorn som inte är som det ska.
Vad är det t ex för raid i datorn? 0, 1 eller 5?
För att Photoshop ska arbeta optimalt så ska man ha 2 hårddiskar i datorn..och dessa ska inte vara i raid eftersom att raiden gör att du får en stor virituell hårddisk (med eller utan redundans)
Anledningarn till att man ska ha 2 diskar med varsin enhetsbokstav är att man lägger Photoshops växlingsfil på den andra disken.
Men för att gå tillbaka till det första problemet så verkar det vara en kostnadsfråga. Och mitt svar är fortfarande att det går att köra både Photoshop CS och Vista på datorn. Visst..man kan alltid lägga till 20.000:- för att få en snabbare dator men det GÅR att köra det du vill på paketet du frågade om….och det var väl det du ville veta?
Raidförklaring:
Raid 0 = 2 eller fler diskar som görs till en stor disk.
Fördelar = Du kan skapa stora virituella enheter.
Läs och skrivhastigheter kan ökas om diskarna sitter på varsitt kontrollerkort.
Inget "spill" av utrymme. (3 st HD på 250GB styck ger 750GB totalt)
Nackdel = Går en disk sönder så förlorar du ävan all data på de andra diskarna
Raid 1 = 2 diskar
Fördelar = Alltid en komplett kopia av hårddisken då den ena disken är en spegling av den andra.
Går en disk sönder så byter man helt enkelt ut den utan att datan man sparat på diskarna försvinner (bra säkerhet vid HD-krash)
Ingen skillnad på skrivhastigheten men läshastigheten fördubblas
Nackdel = Kostar mycket utrymme (2 diskar på 250 GB styck ger bara 250GB lagringsutrymme)
Raid 5 = 3 eller fler diskar (max 32)
Fördelar = Snabb läs och skrivhastighet. Går en disk sönder så förlorar du ingen data eftersom att de andra diskarna innehåller tillräckligt med info om disken som gått sönder så att de kan bygga upp den igen.
Nackdelar = Kostar 1 disk i utrymme (Har du 3 diskar på 250GB styck så har du 500GB att spara data på)
Den bästa raiden är raid5 och den sämsta är raid0…men den som är enklast att hanskas med är raid1 även om kostar mycket utrymme.
#10 Sedan kan man också få en bättre dator genom att kolla runt lite eller lägga till en tusenlapp. Det handlar inte om några 20 000 för en bättre dator än den där.

Jag tror många dessutom sitter och kör photoshop när de gör enkla redigeringar som ett enklare program klarar då photoshop är som att köra till affären med en formel1-bil. Det är liksom litet att ta i att använda photoshop till att skala om en bild.
Det finns andra enklare program som inte kräver så mycket kraft för enkla redigeringar.
Mycket tack för era inlägg.
Jag köper inte datorn.
Om du Robert läser detta vore det inte bra att ha någon meny här på Foto iFokus med just datorer och vad man bör tänka på om man skall köra ex Adobe CS2 mm. Jag är nog inte ensam om just dessa funderingar. Det finns nog många i detta forum som kan teknik och skulle kunna skriva ihop vad man bör tänka på.
//Stefan
Hustruns filer tenderar att bli några gigabyte, i många stora lager, och det är därför som det går långsamt.
Intressant det där med att man inte skall köra RAID. Hon kör RAID 0 för läs och skrivhastighetens skull. Arbetena sparas sedan på USB-hårdiskar, varefter. Har dock själv kommit på att det kanske inte är helt optimalt, men kör så här med denna dator. Köper nog en ny nästa år.
När jag skrivit att datorn är på gränsen för CS2, menar jag efter hennes användning. För mina fotoredigeringsgrunkor går det mycket snabbt och bra. Men det jag gör går utmärkt att göra med mindre krävande program också. Vill man ha CS2 så antar jag att man vill hålla på med gigantiska filer och krävande aplikationer och dår krävs det fart och minne.
Efter lite surfande på nätet bestämde jag mig för Avast antivirus. Prövar den ett tag för att se. Den var ju gratis och så.
mvh/gurin som nu fått tillbaka strömmen efter stormen
Att jobba med gigabyte-stora filer är det nog inte många promille som gör.
För 4000 kr får man en dator med 1 gb minne 667MHz livstids garanti 995 kr
en bra brännare Nec 335 kr
processor amd 64 3500 925 kr Lägg på 300 kr så blir den dubbelkärnig 3800
Moderkort: ASUS M2NPV-VM GF6150 S-AM2 GBLAN VGA M-ATX 725kr
160 gb sata II baracudda med fem års garanti 560 kr
Låda under 400 kr
Får själv bygga ihop, men det är som att bygga med LEGO.
Min gamla dator från 2003 klarar Photoshop CS2 och har Amd 2500+ och 512 i minne. Inga problem