Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1136 ggr
Metinia
0

Kritik: Ängel 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sedan var jag och fotade i en studio för första gången och det blev några bilder som jag blev riktigt nöjd med och gärna vill ha kritik på.

Första bilden kommer här. Den är grundredigerad + att bakgrunden har jag gjort ljusare (den vita bakgrunden i studion var lite smutsig, ;P) och så har jag klippt bilden.

Metinia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här kommer den andra bilden. Det är redigerad på i princip samma sätt som den första, förutom att den inte är lika tajt beskuren.

Metinia
0
Martin
0

Bild 1: Tycker att den är konstigt komponerad/beskuren, ängeln känns avhuggen. Ville du ha med vingen men inte kunde få mer plats? Kanske skulle haft henne på sidan i så fall? Fototekniskt tycker jag du har använt ljus/blixtar bra, bra upplyst i ansiktet och inga skuggor. För första gången i en studio kan jag tänka mig att det inte är lätt, mycket att tänka på. Men bra jobbat.

Bild 2: Bättre komponerad med hela ängeln med i bild. Lite synd på att armarna inte är symetriska samt att slöjbandet eller vad det är halkat ner på ena armen. Hade hon stått lite mer vinklad i rät vinkel mot dig så att man sett lika mycket av vingarna samt haft båda armarna symetriska, hade det varit en mycket bra bild. Jag är själv inte speciellt svag för vita bilder, och tycker dessutom att det är svårt att fotografera mycket vitt. Har ingen som helst erfarenhet av studiofotografering och vet inte vilka möjligheter du hade där - men tekniskt tycker jag det ser ut som att du gjort det bra.

Men som sagt, för bästa kritik skall nog någon annan som gillar/har erfarenhet av studiofotografering ge dig kritik, men nu har du i alla fall fått några tankar runt hur jag ser det på bilderna.

mvh Martin

Metinia
0

#3: Tack för bra kritik. Angående ljus och så i studion så var jag inte själv i studion och jag skötte egentligen inte ljuset, var en annan kille som gjorde det åt mig, ;). Tyvärr vet jag inte riktigt om jag håller med dig om symmetrin i bild 2. Hade allt varit för symmetriskt och perfekt tror jag (jag gissar bara, vi får tyvärr aldrig veta hur det skulle sett ut) att bilden blivit för perfekt och tappat sin känsla. För anledningen till att jag föll för bilden var att jag tyckte att den var väldigt gullig och hade någon speciell gullig och lite barnslig känsla. Men det är vad jag såg i bilden, jag förstår om det kanske inte riktigt var det du såg.

I alla fall, tack för mycket bra kritik!

Martin
0

Nu när du förklarat vad du såg i bilden så håller jag med dig, den känslan finns där, och var det den du ville förmedla så har du lyckats bättre än om du ville ha en "perfekt ängel framifrån".

mvh Martin