Fotoretuschering och manipulation.
Använda förkortningar.
PS = PhotoShop
Tänkte berätta lite om fotoretushering och manipulationer i PS.
PS är för de flesta, det ultimata verktyget att förbereda och retushera bilder i. Det finns ju miljoner olika program för det, men för mig är PS mer användarvänligt och snabbare än de flesta andra programen.
Jag har fått lov att använda mig utav en bild tagen av Robert. Den söta lilla flickan på fotografiet är hans dotter Olivia. Bilder av typ som denna fungerar sig utmärkt att börja sin manipulations karriär i. Ju enklare bilden är, desto fortare och lättare går det att redigera den. Mer tips om hur du tar en bild enkel att retushera kommer jag berätta om någon annan dag.
Det jag började med att göra är att få bilden lite skarpare. För att få den det, använde jag mig utav ett filter som heter Smart Sharpen. Du hitter den i kattegorin Sharpen under Filter uppe i arkiv-menyn. Här ska man vara lite försiktig med de värden man kan ändra. Jag valde 145% i Amount och 1.0 pixlar i Radius. Nu blev bilden väldigt mycket finare och skarpare än orginalet var. Nu ser man bättre alla detaljer i fotot villket gör den enklare att redigera.
Jag brukar alltid börja att ändra på ögonfärgern, detta för att vi senare ska ändra på håret som ska matcha ögonen, det är lättare så än tvärtom. Använd Lasso Tool från verktygs-raden för att markera allt utom ögonvitan i ögonen. Du kan behöva använda en rejäl zoom på bilden för att få en bra markering. När detta är gjort är det dags att ändra färg. Det gör du genom att uppe vid arkiv-menyn leta reda på Image. sedan Adjustments. Här ska det längst ned finnas något som heter Variations. Med hjälp utav Variations kan du enkelt ändra färger och nyanser samtidigt som du ser resultatet innan du godkänner ändringarna. Välj Midtones och ändra på "pilen" mer åt Fine. Detta gör att färgen vi ska ändra till inte blir allt för stark på en gång, annars ser det overkligt ut. Välj nu villken färg du vill ha ögonen till. Tryck flera gånger på samma färg tills du blir nöjd, du kan även blanda färger för att få fram något anorlunda, men jag använde mig bara utav den gröna. Tryck nu på OK och njut utav de nya vackra ögonen du skapat.
Håret är mycket svårt att få bra. Därför har jag bara ändrat på en liten bit utav håret på den här bilden. För att ändra färg på hår krävs en mus som ligger bra och känns bekväm i handen, samt en massa precision och tid, ibland krävs det att du måste markera hårstrå, för, hårstrå. Här gör du precis som vi gjorde på ögonen. Men gör gärna håret ett snäpp mörkare än ögonen. Även läpparna och tröjans färg ändrar du på samma sätt.
Tänder är någonting som ofta ligger dolda på de flesta foton. Det åtgärdar man lätt med hjälp utav att markera tänderna med Lasso tool och sedan ändrar några värden i Leveles. Levels hittar du under Image och därefter Adjustments. Här kan du använda dig utav pilarna under diagramet för att få en mörkare eller ljusare nyans på tänderna. Men du kan även skriva in värden manuelt i Input Levels. Jag använde mig utav 0 - 1,23 - 255. Men var försiktig så du inte gör tänderna allt för ljusa för att inte se trovärdiga ut.
För att få ögonvitan ännu vitare har jag även använt Levels där. Markera enbart ögonvitan och öppna Levels. Var lika försiktig här med hur mycket du ändrar för att inte få det se onaturligt ut. Jag använde mig utav Input Levels: 0 - 1,00 - 238.
Ögonbrynen är enligt mig inte så jätte viktiga att ändra på, också är det väldigt svårt. Jag är fortfarande inte så bra på det ännu, men jag gjorde en liten ändring på ögonbrynen i bilden. För att göra det markerade jag från ögonbrynens start (mot näsan) till ungefär mitten. Därefter använde jag ett filter kallat Spherize som igentligen är menat att "runda av", men jag tyckte det gick lika bra att höja ögonbryna med det. Spherize hittar du under Filter > Disort > Spherize. Jag använde mig utav Amount: 32% för att inte få en allt för hög och orealistisk höjning av ögonbrynen.
Burn tool är ett viktigt redskap för de flesta. Med hjälp utav detta kan du enkelt mörka ned delar utav bilden. Jag använde Burn Tool med Exposure satt till 28% för att inte få det allt för mörkt. Sedan mörkade jag av runt ögonen, näsan och små delar utav kinderna. Mörka aldrig ögonen, det får dom att tappa fokus då de inte "lyser" lika mycket.
Det var allt för nu, men jag återkommer med fler tips om hur du retusherar och manipulerar bilder senare. Har ni frågor eller bättre svar på hur man enklare kan ändra på färger eller annat, då är ni mer än välkommna att skriva det här under. Lycka till!
- Jim Johansson

Jim, väldigt bra och illustrerande beskrivning du har lagt in. Tack för ditt bidrag.
Efter det att jag har gjort en markering så brukar jag lägga på "ludd" (Ctrl+Alt+D) med 1 pxl så att inte markeringen får skarpa kanter, ibland mer.
Uppskärpning lägger jag in som ett sista moment. Man ska helst vara försiktig med att lägga på mer skärpa på kvinnor och kanske hellre arbeta med ett maskeringslager.
Hälsningar
Robert

Tack Robert.
Nu när du tog upp det så måste jag få säga en sak.
Det där med kvinnor. Vad har vi för bild på en kvinna i huvudet? Jag får upp en blondin med stora bröst, slät och fin kropp. Men i verkligheten är det blonda endast färgat och brösten ser bara större ut tack vare någon har förstorat upp dom i ett program. Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin sett en helt slät och len kvinno-kropp. Men det är kanske inte någonting man oftast lägger märket till? :-) Den bilden av kvinnan som vi ser i huvudet är endast baserat på fotografier vi ser i tidningar och på modeler på internet. Alla dessa modeler är retusherade till släta och fina bimbos. Men i verkligheten ser dom ut som villken annan kvinna som helst. Men det är ju ingenting jag igentligen klagar på. Det ligger i männens natur att tycka om lena kvinnor utan finnar eller annat knott på huden. Jag tror inte det är någon form av hjärntvätt iaf. Tror att jag säkert skulle ha sett samma bimbo i huvudet om jag så levde på stenåldern. :-)
MVH
- Jim Johansson

Jim, kvinnor (även män) vill se bättre ut på kort och det är vår uppgift som fotograf och leverera det som hon/han önskar. Förstår din poäng.
Robert
Ett par kommentarer eftersom jag är gammal retuschör:
man ska alltid spara skärpan till sist!
använd inte levels till tänder o ögonvitor, minska mättnaden genom … argh, nu har jag inte PS på denna dator så jag minns inte vad det heter, (använder bara egna snabbkommandon, för att minimera musanvändandet.) undrar om det heter Adjust Tone/Hue/Brightness? i den engelska versionen?
jag får återkomma när jag sitter hemma igen.

Menar du Hue/Saturation och minska där? Och sedan dra upp i Brightness?
Robert
just det! pga inloggningsproblem så har jag endast tillgång till iFokus och AGPro här hemma hos farsan. Så det blir lite svårt att skriva om tips o trix i Photoshop när jag inte kan namnen på menyerna o verktygen. Har grym uppsättning actionscripts på min dator, för att kunna kontrollera o styra bildbehandling genom snabbkommandon. (jobbat ca 10 år som avancerad bildretuschör på reklambyrå o tryckeri. Inkl all övertid så blir det nog närmare 15 år :))))

Tack för kommentaren #8. Hoppas att du har tid till att sätta dig ned ibland för att dela med dig utav dina erfarenheter.
Hälsningar
Robert
#9 Det är fritt fram att ställa Photoshop- o retusch-frågor till mig också, lovar att det blir snabbare än att vänta på att jag ska skriva instruktioner.
Gott nytt till robert o ni andra!
Bra inlägg Jim!
Varför inte göra det till en artikel nästa gång och infoga bilder på det du gör så att det blir lättare att följa dina instuktioner?
Tom

Tom. Ah, jag hade helt glömt bort denna. Ska göra om den till en Artikel imorgon eller senare inatt. :-)
Ha det bra
- Jim Johansson