Under vatten?
Jag har en Panasonic Lumix DMC-FX37 o den har ett läge i scenemode som heter under vatten så jag blev lite nyfiken på om jag kan fota me den under vatten men man vågar ju inte bara trycka ner den i vattnet o prova utan att vara säker, det kan bli dyrt haha. Så jag googlade lite o det verkar som att den inte alls är vattentät. Menar dom då att det läget är till för att fota tex fiskar i ett akvarie då eller hur funkar det me ett undervattensläge på en icke vattentät kamera? Eller har jag inte rätt info….
Vet inte men det finns tydligen en undervattenshus till den så antagligen är det läget till för dem som skaffar ett sådant tillbehör.
/Mattias
Står det inget i bruksanvisningen om just det läget och vad det betyder?
#2 Det kan man ju tycka att det borde göra ;) Jag tycker över lag att manualen är väldigt dålig på att förklara olika lägen o sånt men kan erkänna att jag inte kollat alltför noga om det står nått om undervattensläget. Jag får kolla upp det lite noggrannare…
#3 Jag håller helt och hållet med dig. Bruksanvisningar brukar sällan ge utförliga svar på de frågor man har. Särskilt inte följdfrågor, som man alltid har
#4 Nej precis, dom gör ju inte det. I vanliga fall kan man kanske prova sig fram o så men det är lite dumt i just det här läget. Tror inte försäkringen täcker att jag doppat den i vattnet haha.
Står ganska bra i manualen (den engelska i alla fall).
Sidan 50:
Sand or seawater will cause the camera to malfunction. Make sure that sand or seawater does not get into the lens or the terminals.
Angående motivvalet "Undervatten" (Underwater) så står det på sidan 52:
Use the marine case (DMW-MCFX35; optional). This allows you to take pictures with a natural color.
Därefter står det hur man gör för att ställa fokus mm med kameran i det fodralet för att få bra undervattensbilder. Men det bygger alltså på att man har ett undervattenshus. Länk till undervattenshuset, som är vattentätt ner till 40 meter.
mvh Martin
#6 Åh men tack så mycket för det :)
Då va den alltså inte vattentät, det va ju lite synd eftersom jag brukar befinna mig i havet på somrarna men det är inte så viktigt att jag måste ha ett sånt där hus, det va lite för dyrt. Vill hellre spendera mer pengar på objektiv till min systemkamera :) Kanske om det går ner i pris el jag hittar ett begagnat.
Ett grundtips till: Den mesta tekniken gillar varken sand eller saltvatten, så var rädd om den vid havet :o)
mvh Martin
#8 Nä det förstår jag faktiskt :P Sand är ju aldrig bra, tränger sig in överallt o jag har inte planerat att stoppa nått i saltvatten som jag inte vet tål det ;)