Olympus µ TOUGH-6000
Heej :)
Jag önskar mig en egen kamera i julklapp,och jag undrar om den här kameran har det jag vill ha :P
Jag kollade på Olympus sida.
Det jag helst vill att kameran ska ha är att kunna ta bilder som inte blir suddiga (har en chinchilla som aldrig vill va still) :P och sen att den minst ska ha 7 megapixel,och sen att den ska kunna ta bra närbilder men ändå kunna ta bilder på "avstånd" , vet inte om den här kameran har det?
http://www.olympus.se/consumer/29_digital_camera_mju_tough-6000_20603.htm
Någon som kan vara snäll och kolla? :)
// Tiqie
Jag har ingen erfarenhet utav den, men utav det som går att läsa är den i alla fall ingen långzoomskamera, du kan alltså inte zooma in dina motiv särskilt mycket. Jag är även osäker på hur många manuella inställningar du kan välja själv. Ju fler desto lättare blir det för dig att kunna fota med snabb slutartid (som ger skarpa bilder). Dock kan det ju finnas t.ex. sportläge som är anpassat för rörelse (dock såg jag inget sådant, men är det var svårt att se på bilderna).
Om jag var du skulle jag nog inte satsat på en sådan här kamera. Jag har iof inte jättestor erfarenhet av kompaktkameror (så om det är någon som har får ni gärna säga emot mig nu, för nu gissar jag mest och går på den lilla erfarenhet jag har), men jag har fått känslan av att ju mindre kameran är, desto sämre egentligen. (Stämmer absolut inte alltid!). Framför allt brukar de allra minsta vara halvbra på att fota djur. Om jag var du skulle jag ha kollat på en långzoomskamera, de brukar vara bättre än de allra minsta kompaktkamerorna, framför allt när det gäller att fota djur. Dels för att du kan zooma in mycket och dels för att de är lite rejälare och man kan ofta ställa in lite fler manuella inställningar.
Jag har ingen aning om hur mycket du kan lägga ut på en kamera, men det kanske är värt att gå till en affär och testa några varianter och se vilken du tycker är bäst?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Jag skrev ett inlägg men det försvann. Jag har kameran och jag tycker den är bra. Makrobilder och landskapsbilderna blir bra. Djurfoto är den också bra till. Mina katter funkar bra att fota med den här, eftersom man kan använda blixt. När jag fotar marsvinen kan jag dock inte ha blixt för de blir så ljusa då. Om man inte har blixt blir det lätt suddigt. Om man använde stativ eller marsvinen sitter still blir det dock bättre. En fördel är om du kan använda blixt när du fotar chincillan om den rör sig mycket. Kameran funkar bra under vattnet också. Här kommer smakprov på lite bilder också.
#1 ett sportläge finns och det funkar bra. Jag tycker kameran funkar bra och storleken är bra eftersom man kan stoppa den i fickan. Tanken med att den är liten är ju att ta med den överallt. Det finns typ 16 olika förinställda grejer, t.ex porträtt, fyrverkeri och sport. Sedan kan man välja olika makrolägen, blixtrar osv. Man kan t.ex ha sportläge, med en speciell blixt som tar bort röda ögon, makroläge och en rad andra inställningar samtidigt.
Kan tillägga att kameran tar kort ganska långsamt utan blixt också, som en nackdel.

Okej :) Vet inte hur jag ska göra,den verkar bra men jag är inte så bra på sånt :P
#1 - Långzoomare,hur fungerar sånna då ungefär? kan de ta kort på saker som är nära också eller? :)

2# vart köpte du kameran för hur mycket?? (ca)
#5 Köpte den på expert eller nåt för 2595 kr (extrapris) kostar annars 2995 tror jag.
Här är förresten några foton tagna under vattnet. Oredigerade är de inte så bra men om man photoshoppar lite blir de bättre.

#6 - åh,vad coolt :P
#4: Ja, så vitt jag vet kan man på de flesta ta vidvinkelbilder också.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

#2 Apbilden har du tagit i Borås Djurpark om jag inte ser fel?

Det finns så många kameror att välja mellan :P hur ska man kunna välja? vill ha en med alla mina "önskemål" x)
#10 Tänk så här gällande just den här kameran: Är det viktigt att den är vattentät, stöttålig osv. Om det inte är så viktigt kanske den inte passar dej osv