kritik- stjärnhimmel
Ser grymt bra ut. Jag har själv fotat stjärnor men aldrig lyckats få med så många på bild.

Det ser härligt ut!
Vänliga hälsningar Stephan

ojsan:D tack så mkt

Som amatörastronom blir jag avundsjuk när jag ser en sådan stjärnhimmel. Det är ingenting vi får uppleva i storstan med alla ljusföroreningar.
Bilden säger mig inte så mycket mer än att du fått du fått stjärnorna förhållandevis runda och fina.
Vill du veta vad du fotograferar och ser på stjärnhimlen rekommenderas gratisprogrammet Stellarium.
När man fotograferar stjärnhimlen bruka man ta flera kortare exponeringar och stacka dem till en bild. Detta för att eliminera jordens rotation. Ett mycket bra program till detta är gratisprogrammet Registax.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Såfort det är stjärnklart ser jag alla stjärnor. Ändå bor jag ca. 10 km från Borås (mindre) och Göteborg har vi en timme bilfärd till. Det är kul att kunna fota stjärnorna.
Jätte fin bild och jag fotograferar nästan aldrig stjärnor men däremot en måne kan hamna på bild ibland. Fullmåne två dagar i rad nu.
#5 Jag bor i Borås o det har verkligen varit en jättefin måne nu när det varit så klart! Men mitt objektiv ville inte fota den på ett bra sätt :( Jättefin bild du har tagit :)

Superbild!
För att få kanonbilder på stjärnhimmelen, måste man då inte ha en så lång exponeringstid och därmed motorstyrd kamera?

#7 Helt riktigt. man måste ha följning för att kompensera Jordens rotation.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Wow, vilken stjärnklar himmel. Grattis till en jätte fin bild på stjärnorna.