Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1399 ggr
Moalinn
0

seg kamera

Hej.

Jag köpte mig en nikon D60 för ett tag sedan. kanske någon månad sedan.
Jag har märkt mer och mer att den är långsam när den tar kort. Den ska ju kunna ta runt 10 bilder på rad (?) men den kan bara ta 4. Oavsätt med vilket minneskort jag har så går den lika långsamt!
Jag ska lämna in den. Men jag måste veta hur lång tid det tar att fixa detta, om det äns går att fixa. Eftersom att jag kanske ska åka till Gbg horse show så vill jag ju ha med mig kameran. och helst normal, alltså inte så långsam.

Är det någon här som har haft detta problemet?
eller någon som vet ungefär hur lång tid det tar att fixa en sådan här sak (om det nu går att fixa.

Mvh Moalinn

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MartinO
0

När en tillverkare anger max serietagningshastighet, är det under optimala former. Låg Upplösning på bilderna. Ej råformat och till det ett snabbt minneskort.

Jag tror ärligt talat inte att det är något fel på kameran.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Moalinn
0

Okej, om du inte tror att det är något fel på kameran så okej.
För min syrras D40 och hennes killes D3000 går 1000000000 ggr snabbare än vad min gör.. Medans deras har tagit runt 8 bilder kanske så har min tagit.. om jag har tur. 6-7 bilder.. Och med detta menar jag att min kamera är otroligt långsam. Har hållt en annan D60 och den gick mycket snabbare än min. Har samma inställningar som en kompis har på sin D60 och allt. Kanske inte likadant minneskort. Men när jag provade syrrans minneskort så gick den lika långsamt. Så något fel måste det vara.

Medarbetare på Djurfoto

MartinO
0

Kolla vilken inställning du har på filformatet. Har du tex fine+raw, blir det två stora filer som skall sparas till minneskortet samtidigt. Då går det långsamt.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Moalinn
0

var kan jag hitta vilket filformat jag har då?

kan inte kameran riktigt än.. kan kolla i boken sen om det är så ;)

Medarbetare på Djurfoto

Martin
0

3 bilder / s skall D60 klara under optimala förhållande, och de beskriver Nikon på det här sättet: "Upp till 3 bps (genom att välja manuellt fokuseringsläge, vrida funktionsratten till S eller M, välja en slutartid på 1/250 sek. eller kortare och använda standardalternativen för alla andra inställningar)." (Källa: Europe-Nikon.com).

D3000 klarar enligt Cyberphoto lika många.

Du säger att när din systers killes D3000 tagit 8 bilder (strax under 3 sekunder om han har optimala inställningar) så har din tagit 6-7 st. Med bildhastigheten 3 bps så tar varje bild ca 33 hundradelar, och visst kan det vara mycket och avgörande, men knappast så att man hinner uppleva det som att det är mycket segare?

Som sagt, också en stor skillnad om vilken bildkvalitet man använder.

Jag har själv stått i valet och kvalet över hur snabb kamera jag skall välja, då det inte är så mycket av min fotografering som är avgörande av den biten, men samtidigt så ägnar jag mig åt en viss typ av fotografering där det är stor skillnad på 2, 4 eller 8 bilder per sekund. Vilken kamera jag slutligen väljer när det blir dags, får vi se (men det är en annan sak).

mvh Martin

dijete
0

Läs instruktionsboken! Jag har läst boken 3 gånger och den innehåller mycket "mat nyttigt"

Moalinn
0

hum, okej..
jag kan nästan inget om slutartiden och allt sånt där annat.

Jo, jag får läsa igenom den ordenligt någon dag.

Men jag förstår bara inte hur kameran kan vara som den är.
Kanske borde jag gå ner till affären där jag köpte den så får de förklara?

Medarbetare på Djurfoto

dijete
0

Moa, Det är inställningar när du väl lärt dig kameran manuellt kommer du inte märka av problemet.

Moalinn
0

okej,
och försök att låta bli att kalla mig moa så är du snäll Glad

Medarbetare på Djurfoto

dijete
0

#9 Sorry, trodde du hette det. Men vid närmare eftertanke Moalinn. Ber om ursäkt! :)

Moalinn
0

det är lungt :)

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Så det är ingen som tror att det är något fel på den ?

Medarbetare på Djurfoto

dijete
0

Nejdå!

Moalinn
0

Hum, Själv tror jag det. Men eftersom att jag typ bara har haft den i 2 månader nu så har jag väl inte lärt mig den än. Mer än att den är annorlunda. Kan bara ta 4 bilder på rad ;)

Medarbetare på Djurfoto

dijete
0

Det är normalt.

Moalinn
0

Normalt?

Medarbetare på Djurfoto

dijete
0

Jag har själv en D60 och autolägenas snabbhet vid bilder stämmer inte kommer gå snabbare vid manuellt. Du förstår när du lärt dig systemkameran bättre.

Moalinn
0

okeej.

Medarbetare på Djurfoto