Mini antalet exponeringar?
Hej!
Jag letar efter kamera hade tänkt mig en Nikon D200/D300 (har D70s i nuläget). Hur mycket tycker ni att dom max får ha gått i exponeringar?
Just nu har jag satt en gräns på 20 000 exponeringar, jag har fått ett svar där den tagit ca. 16 000.
Så vad tycker ni?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

jag tycker det verkar liite mycket
om man tänker att en kamera kanske klarar i närheten av 100000exponeringar

Passar på att fråga, om det är okej: Hur ser man hur många exponeringar den har tagit?

Tack för tippset.
Men det ser man inte vid gratis programmet eller? Jag har inte heller hittat information vid trial version.
Vänliga hälsningar Stephan
#4 Har du canon så funkar det tyvärr inte…
Mvh. Ida Lundahl

Nej, jag har en Minolta 5D, som är trasig. Jag tänkte att titta hur många bilder jag har tagit med kameran, om det löner sig att laga den. Men som det ser ut funkar programmet inter heller med Minolta….
Vänliga hälsningar Stephan
Hur ser man antal exponeringar i en Canon?
På nätet verkar en del säga 50.000 för instegs modeller och 100.000 för de lite dyrare modellerna. Då borde ju den kameran du kollade på inte vara något problem men hur kameran sköts påverkar ju också.
/Mattias

#8 50.000 för instegsmodeller? Då har jag inte mycket kvar på min D60.
Nikon D300 ska klara av drygt 150.000 exponeringar och D200 runt 100.000.
Så då beror det ju på vilken kamera det är och vad det är för pris.
Man kan ju också lämna in kameran och be att få byta ut slutaren…
#9 Det är endast ca. tal min D70s är uppe i 70 000 nu men den börjar tryta.
Tack alla för svar, den kostart 6000:- så jag tror inte det är allt för dyrt med dom där 16 000 exponeringarna, eller har jag fel? ;)
Mvh. Ida Lundahl
Här är en sajt som kan vara intresant. http://www.olegkikin.com/shutterlife/

Oj, Tack för tipset mingdie! Intressant sida. Min Canon Ixus 70 har tagit en miljon bilder (lärde mig manuellt på den och för min bror lånat den). Den är inköpt 2007 och håller än.
En miljon bilder, det var nog en lätt liten överdrift va? :o)
Inser att det är väldigt många här som tagit otroligt många bilder. Jag har ingen aning om hur många jag tagit, men funderar lite fram och tillbaka och inser att jag inte är i närheten i alla fall. Så den dagen jag köper en dslr så behöver jag nog inte oroa mig för att den klarar för få exponeringar, lär hålla många år :o)
mvh Martin

Eller kanske inte, Jag har för mig det. Kanske jag som såg fel på pappret. Aja, det är oviktigt. Kameror håller längre i alla fall :)
1 miljon bilder är om man räknar på tre år (från förste januari -07 till siste december i år, som inte ens varit alltså) 38 bilder i timmen / dygn, eller om man så vill drygt 900 bilder / dygn. Det låter i mina öron som en överdrift…
Helt oviktigt är det egentligen inte tycker jag, i alla fall inte i en diskussion som handlar om max antal exponeringar för en kamera. Skulle tvärtom säga att det är väldigt väsentligt om det skulle finnas en kamera som klarat det. Framförallt en kamera av Ixus 70 kaliber.
mvh Martin

Hmmm. Det låter som jag skulle rekommendera någon till en skytteförening istället. 
Jag har aldrig förstått mig på de som skjuter av så många exponeringar per år. Är det bara jag som ger mig tid att komponera bilden?
10 bilder om dagen ger under 4000 exponeringar/år. Bara den siffran tycker jag låter mycket för en seriös amatörfotograf. Med andra ord håller då slutaren i en ingångsdslr i mer än tio år.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Jag utnyttjar möjligheten att ta seriebilder då jag försöker ta bilder på flygande insekter. Eller annat som rör sig tämligen snabbt, för den delen. Det är inte lätt att komponera i det fallet. Så jag tror att det handlar mycket om vad man fotograferar. Makrobilder utomhus inbjuder också till serietagning. Alltid är det nå'n vindpust som stör.
HH

Visst använder man seriebildstagning i specifika situationer, men många tycks tro att man håller i ett maskingevär och fyrar av stora bildserier med hopp om att någon bild blir bra.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Jag håller helt med dig MartinO. Tar själv förvisso ganska mycket seriebildstagning då jag fotograferar mycket fågel, och dykande rovfågel mot vilt på marken, eller sjöfågel som fångar fisk kräver nästan seriebildstagning för att ha någorlunda chans att fånga tajmingen bra då de bryter ytan eller slår ett vilt. Samtidigt är bildserierna sällan mer än 10-12 foto långa, och chanserna att ta dem blir inte så ofta heller. Hur ofta ser man rovfågel som slår vilt?
Har en kompis som oftast kommer hem med 500-800 foton efter en dag (han tar också mycket seriebildstagning) och han kan aldrig svara riktigt på om han ens går igenom alla bilder, för bara det måsta ta en evighet.
mvh Martin
#19 Haha, "maskingevär"! För det mesta så blir serierna för min del, tre till fem stycken. Men det blir ändå några stycken, en aktiv dag.
#20 500 på en dag låter lite mycket, tycker jag. Måste bli ett masodontjobb att kolla igenom även om en del faller ifrån direkt pga oskärpa mm.
HH
#17 Är man på stora hästtävlingar som jag ska nu på lördag med ~400 ekipage med en grundomgång och en omhoppning så räcker tyvärr inte 10 bilder till kanske ca. 2 ekipage.
Hur många bilder man tar med sin kamera beror ju helt och hållet på hur man riktar sin fotografering och vad man fotograferar.
Jag tar ju aldrig mer än 15 bilder på varje ekipage och av dom kanske 3-4 blir tillräckligt bra. Jag brukar komma hem med 800-1300 bilder efter en stor tävling där jag varit hela dagen.
Mvh. Ida Lundahl
#22: Samma sak är det för mig när jag är ute på hästtävlingar - det blir riktigt många bilder, ofta kommer jag hem med över 1000 st. Dock är det mååånga som faller bort, kanske blir mellan 200 och 500 kvar när jag har rensat, beror på väder, mitt humör och om någon/några var intresserade av att köpa eller inte. Dock blir det mycket rensande, i flera olika omgångar. Nu när året är slut ska jag gå igenom alla mappar och rensa bort allt halvbra ifrån det gångna årets ridtävlingar, :)
Så jag tycker det är jättelite att ta ca 4000 per år, jag tar ju över 4000 på kanske en månad om jag är ute och fotar varje helg! Dock så är ridsporten "säsongsbetonad" och det blir inte mycket fotande på höst och vinter. Men förutom ridsporten fotas mycket annat också, :). Dock tar jag sällan lika många bilder då som jag gör när jag fotar ridsport, det blir lite olika typer av bilder också.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Förstår det. Men samtidigt, hinner man överhuvudtaget gå igenom 1000 bilder och se ifall där finns bra foton? Risken måste vara överhängande att man slänger bra foton tycker jag, för att gå igenom 1000 foto så att man får en uppfattning om vart och ett måste ju ta hur mycket tid som helst?!
mvh Martin
#24 Jag hinner lätt att gå igenom alla mina bilder, visst kan det ta lite tid men det är värt mödan tycker jag :)
Mvh. Ida Lundahl