Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1047 ggr
Ariya_IGI
0

Brus

Jag tvingas använda höga ISO-tal väldigt ofta när jag fotar och brus är vanligt. Finns det något sätt att minska bruset i efterhand i Photoshop eller något annat program?

Robert
0

Om du använder RAW så kan du enkelt reducera bruset i Camera RAW genom att välja fliken "Detail" och sedan dra markören åt höger i "Luminance Smothing". Se till att förstora upp bilden minst 200% så att du ser detaljerna bra i bild. När du har höga ISO-tal så kan du behöva dra upp värdet rätt rejält.

Standardinställningen på "Color Noise Reduction" (25) brukar räcka för mig men när du har bilden uppförstorad så kolla in kromatiska färgskiftningar, speciellt i detaljer med metall.

Har du jpeg-format så går du in på "Filter" -> "Noise" -> "Reduce Noise".

Hälsningar

Robert

Ariya_IGI
0

Okej,tack!

Ariya_IGI
0

Finns det någon standard inställning man brukar använda på "reduce noise"? För det är mycket att pilla med.

Robert
0

#3, jag fotar enbart i RAW och använder inte verktyget i Noise. Du får prova dig fram.

Hälsningar

Robert

Älskar_hästar
0

Du, Robert! Jag har en fråga!
Kan man göra så att bilden blir svart vit
på något sätt på en Canon Digital IXUS 30 ??
Eller kan man bara gör det på photoshop
och dom där programmen?

Robert
0

Du ska nog kunna ta s/v direkt i kameran. Många kameror har den möjligheten, men i ps eller liknande så har du större möjligheter till att justera konstraster.

Hälsningar

Robert

Tom
0

Jag har en IXUS 400. I den går jag bara in i Func-menyn och väljer Effekt och sedan BW (Black/white). Det borde vara någonting liknande i din kamera.

Tom