Vad är felet på min kamera?
Jo jag har en Pentax K100D super som jag köpte begagnad i vintras. Har fungerat perfekt fram till för ett tag sen
Det är så att batterierna (vanliga AA) "tar slut" i kameran långt innan de har slut på energi egentligen, så när jag inte kan använda dem mer i kameran fungerar de länge till i något annat.
Känner någon igen det och kan förklara vad som är felet/vad jag ska göra åt det? Jag har hittills löst det med att ladda om batterierna så de blir fulla och går att använda en stund igen, men man kan ju inte dra med en batteriladdare ut i skogen…

Även laddbara batterier kan ta slut. Har du prövat nya laddbara?
Ja men de fungerar ju i min gamla kamera när de är slut i pentax.
Har testat 2 uppsättningar batterier

En snabbladdare är ett säkert sätt att förkorta livslängden på uppladdningsbara batterier. Jag tycker att du skall köpa en ny uppsättning batterier och testa. Det är det enda sättet att utesluta fel på kameran. Oxid i kamerans batterikontakter kan också vara en orsak. En glasfiberborste är effektiv att ta bort oxid med.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Okej, tack 8) Ska försöka köpa batterier snart då
När vi ändå pratar om batterier så är det också viktigt att ta ur batterierna om man inte använder kameran på ett tag. Batterier kan börja läcka och det är ju inte kul om dom då sitter kvar i kameran.
När du tittar efter nya batteri så köp Sanyo Eneloop batterier eller liknande. Dessa batterier är av en ny generation som behåller laddningen efter en längre tid. Även ett år efter dom är laddade så kommer dom att ha kvar 85% av laddningen.
Åh, coolt, ska titta efter det

Du har tappat en skruv. 
Ofta sätter sådana här småskruvar spänning på kontaktblecket, så att det trycker hårdare mot batteripolen. Ja, det kan vara en del av problemet.
Sajtvärd för Foto
Hm. Vad kan man göra åt det då? Finns det såna skruvar att få tag på?

Det finns det nog. Ring upp närmsta cykelhandlare!!!!
Fråga om de säljer Sigmas cykeldatorer och har reservdelslådan med o-ringar och småskruv. Dessa småskruv brukar passa till just sådana här detaljer.
Sajtvärd för Foto
Åh tack, det ska jag göra 8)