Vilken kamera och möjlig utrustning?
Önskar mig en system kamera som bara den och hoppas att jag får en till jul från mina kära släktingar! Har redan sagt att det kvittar om jag får mindre presenter (kamera kostar ju) bara jag får en ;) Har tyvärr inte råd att själv spara till en kamera då jag sparar till en hund.
Det jag då är så himla förvirrad med är, vilken kamera ska jag ha? Jag är totalt lost på allt vad sådan teknik betyder så jag vet varken om den kameran passar mig eller om den andra skulle vara bättre?
Skulle bli väldigt glad om ni kunde hjälpa mig med att t.ex. skriva upp kameror som exempel som passar mig.
Alltså. Fotar alldra mest makro, en massa då. Så utrustning till det får ni också tipsa om. Fotar djur (och natur) då. Så en kamera som passar det.
Har just nu en kompaktkamera som heter canon digital ixus 75 och visst e den bra men inte tillräckligt. Älskar den, men jag känner att för att utveckla mig måste jag ha en system.
Så, priset får inte vara för högt, rimligt. Vill inte köpa en begagnad. Är inget proffs så en mer amatörkamera men som ändå kan änvändas till när jag blir ännu bättre (förhoppningsvis).
Och till slut så väldigt gärna tips om linser(?) så jag kan komma väldigt nära och ta väldigt bra makro kort.
Ingen systemkamera är egentligen dålig.
Vilken somhelst tror jag skulle uppfylla dina krav, alla går att utvecklas med.
Har du några tankar om vilket system du vil ha?
Alltså, nikon canon sony olympus .. osv?
Jag har själv erfarenhet av nikons d40x (utgått ur sortiment och ersatts av d60) och canons eos 5d (lite mer proffskamera)
Hos canon skulle jag rekomendera kanske canon 1000d som kostar någonstans runt 4000 kr.
Hos nikon finns det såklart d60 som är väldigt populär, som också kostar någonstans kring 4000-4500 kr.
Sen är det viktigt att komma ihåg att det finns många andra märken också, men dessa är de vanligaste och det är också de som är lättast att hitta bra objektiv till rimlig peng enligt mig (jag vet att det råder lite delade meningar där..)
Mitt tips till dig är att gå och känna på olika kameror och märken i olika affärer. För kvalitetsmässigt är det inga större skillnader mellan märkena, utan det är mer vad du tycker passar ergonomiskt.
/Alina
#1 Tack så mycket!
Har ingen direkt tanke på någon speciell kamera. Men har ju hört och sett att många använder då som du skrev, nikon, canon, sony och olympus och då skulle det nog inte vara fel med en sådan från nån av dom.
Har ju en canon fast kompakt och är väldigt nöjd med den! Fick den av min morfar så kan ju inte säga att jag hittade en jättefin kamera men den är väldigt bra faktiskt. Så kanske en canon skulle passa mig? Tror nästan jag kan tänkas välja mellan canon och nikon.
Ska kolla upp canon eos 5d (fast den e mer proffskamera ;) ) och canon 1000d nikon d60, kanske något som faller mig i smaken? :)
Priset låter ju ganska rimligt i mina öron om sådär 6 familjer ska dela på kostnaden. (Önskar mig kamera i julklapp).
Jo jag har också läst att många hittat bra objektiv till dom här märkerna för en bra peng så tack så mycket! Ska verkligen kolla upp dem :D
Ett bra makro objektiv, någon som har det, vad heter det och vart finns det? Vad kostar det och till vilken kamera används det till?

Tamron 90mm f/2,8 är ett grymt macro, Dock har jag inte det. Läs på lite om kameramärken och vilka det passar till det står i namnet för produkten.
#4 Okej, tack! Ska kolla upp det :)
Jag har ett Tamron 90 f/2.8 och tycker det är mycket bra och prisvärt.
#6 Såg nu vad det kostade :O Men såg sedan bilder som folk tagit det och ja, hehe, vad kan man säga? Så bra bilder så måste de ju nästan kosta så mycket.
Hmm får nog börja med att köpa en kamera och sedan önska mig ett sådant objektiv till senare. Kan nog försöka spara själv då jag redan har kommit upp i vad mitt mål var för sparandet till hunden..

#7 Objektiv kostar mycket. Om du inte kan tänka dig att lägga ut 10.000 sammanlagt är det ingen idé att skaffa system om jag ska vara ärlig.

Jag kör på Tokina 100mm f/2,8 macro, som är lite dyrare än Tamron, men en helt annan byggkvalité.
Det finns budgetalternativ till macroobjektiv. Både Canon och Nikon har billiga och bra 50mm fasta objektiv. Till dessa kan man ha försättslinser eller mellanringar.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#9 Har den inbyggtmotor Tokinan?
#8 Jo jo, det är bara det att jag nyss har sparat ihop 10.000 fast då till en hund så då får jag starta om på noll igen och då dröjer de ett tag, vill gärna ha en kamera nu liksom, och helst med ett bra objektiv. Men då får jag köpa en kamera först (om jag inte får en) och sedan köra med den och sedan köpa objektiv efter hand.
Är självklart beredd att lägga ut, det är ju min hobby!

#9 Tokinan har ingen inbyggd motor. Vid macrofoto får man ändå räkna med att fokusera manuellt, oberoende av objektiv. Mina kameror har fokusmotor i huset, så när jag använder det som ett kort tele har jag ändå autofokus.
Faktum är att jag ratade Nikons 105mm macro på grund av att det inte har bländarring. Det gör det oanvändbart när man använder enkla mellanringar eller bälg.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Min kompis sa att hon hade hört att 100 numrerna var bättre, stämmer de? Då menar jag t.ex. canon 1000d att 100 numrerna är bättre.
#9 Okej vad bra :) tror nog just nu att valet står mellan en nikon och en canon.
#7 Jo, det är mycket pengar, men jag tycker inte man behöver ha så bråttom och köpa allt på en gång. Det är roligt att längta efter saker också
#14 Ja, det verkar som om de är det jag får göra också ;D
Eftersom du är inne på makrofotografering så är det en sak du skall undersöka om kameran har. Det är en inställning som gör att du inte kan trycka av fotot om föremålet inte är i fokus.
När man tar makro så är skärpedjupet väldigt kort och det kan hjälpa att ställa in fokuset manuellt och sedan röra kameran fram och tillbaka medan man trycker ner avtryckaren. När föremålet kommer i fokus så tar kameran fotot och då får man rätt skärpa. Att göra så kan hjälpa om man fotograferar till exempel blommor eller insekter som rör sig.
En annan bra grej är om det finns flera olika fokuspunkter i sökaren där man kan välja vilken som passar bäst för den kompositionen som man vill ha.
När det gäller makroobjektiv så finns det många bra från tredjehandstillverkare som du har fått tips på. Om du vill ta makrobilder på blommor och insekter så är mellanringar inte så bra. Skärpedjupet blir otroligt litet och det är svårt att få skärpan rätt. Försättslinser kan fungera bättre men ger sämre resultat än ett riktigt makroobjektiv.
Om du är ute efter en billigare ingångskamera så titta gärna på andra än Nikon och Canon. För att göra kamerorna billiga så har dom tagit bort många av funktionerna som dom dyrare kamerorna har. Det gäller att lista ut vilka av dom funktionerna som är viktiga för ens egen fotografering.
Canon 1000D har till exempel ingen spotmätning på exponeringen vilket kan vara bra att ha vid makrofoto. Nikon D3000 kan inte fjärrstyra en external blixt med den inbyggda blixten, något som kan vara viktigt vid andra fototillfällen.
Om du har lust så kan du titta på Pentax nya K-X. Det är en billigare instegskamera men dom har behållt mycket av funktionerna från dom dyrare kamerorna. Där finns också en bra begagnadmarknad och du kan använda alla Pentaxobjektiv som har tillverkats sedan 40-talet. Dom äldre är det bara manuell fokus på men kameran kan mäta exponering genom alla av dom. Samtidigt så får du antiskakfunktion med alla objektiv.
ts;
jag skulle inte råda dig till att skaffa canon 5d.
Det är en fullformatskamera och den kostar rejält mer än de övriga jag nämt.
Fullformat är ingen dålig grej, men det passar inte en total nybörjare inom systemkameror enligt mig.
Ett tips är också att satsa på ett billigt kamerahus och sedan dyrare objektiv istället för ett dyrt kamerahus men sedan bara ha råd med billiga halvbra objektiv.
Okej tack så mycket #16 % #17!
#16 dne inställningen som du snackar om i början, hur ser den knappen ut?