Kursidé
Eftersom vi håller på och leta ny lägenhet/hus har jag upptäckt en fotografisk brist.
Idag när i princip alla äger en digitalkamera tror alla att de är fotografer också. Om man skall sälja en lägenhet för 1-2 miljoner, varför ser man inte till att den presenteras på ett så bra sätt som möjligt?
Har upptäckt att många gånger är de bilder man ser på nätet av lägenheten det som avgör om man åker på visningen eller inte, iallafall blir det lätt så för oss. Många gånger är fotografierna dock mycket dåliga och presenterar inte alls lägenheterna på rätt sätt. Genom felaktig komposition av bilderna kan man lätt få en hall att framstå som en lång korridor, rikta uppmärksamheten mot den fula disktrasan istället för mot det fina köket osv.
Som jag har förstått det så är det oftast mäklaren eller säljaren själv som tar bilderna med en vanlig digitalkamera. Alltså borde det finnas en stort behov av någon form av utbildning för dessa mäklare i bra resp. dålig fotografering av lägenheter/hus. Där någon kunnig går igenom vad man skall tänka på för att få så bra bilder som möjligt och hur man använder ljuset i en lägenhet för att framhäva det man vill osv. Enklare bildbehandling kanske också skulle vara nyttigt.
Om ni vill ha exempel på vad jag menar kan jag leta rätt på några senare. Annars är der bara att gå in på hemnet och kolla så hittar ni säkert snart något själva.
/Scrog
I något nummer av Kamera & Bild nyligen gick de igenom vad man bör tänka på när man fotograferar bostäder.
En del mäklare har förstått vikten av bra bilder och har anställda fotografer.
Vänliga hälsningar
Niklas

Scrog, jag har fått lära mig att hotell anlitar fotografer för att ta fotografier på sina rum och miljöer. De säljer yta dagligen, märkligt att inte mäklarna har förstått saken än. Det är säkert en bra marknad för en säljande fotograf.
Hälsningar
Robert