Blixt vs. objektiv
Hej!
Jag har en Canon EOS 5D med objektivet EF 24-105 mm f/4.0 IS USM.
Det är såhär att till jul funderar jag på att önska mig lite fotogrejjer av päronen (höhö, oväntat!).
Jag vet att jag förmodligen inte kommer att få båda sakerna som just nu står högst upp på min önskelista, men en har de lovat mig.
Frågan är då om jag ska välja en blixt (funderar på speedlite 430EX II alt. speedlite 580EX II) eller ett objektiv (Canon EF 50mm F/1.4)
Jag upplever just nu mitt objektiv i kombination med kameran som ganska.. "oljuskänsligt". Bilderna blir relativt underexponerade såvida jag inte har skyhögt iso och en slutartid på flera sekunder.
Med mindre bländartal släpps ju mer ljus in, så där borde det ju gå att minska ner både slutartid och iso, dessutom tycker jag att 50mm ger jättefina bilder med snygg bokeh osv. Det känns dessutom hyffsat stabilt byggt (har varit och testat och klämt på det haha)
Med blixt känns det däremot som om man kan få ut lite mer spännande ljussättningar och utvidga gränserna för vad som är rimligt att åstakomma med en kamera. Häftigast blir det dock med flera blixtar, såklart, men det är ju en början att köpa en (:
Även här får man ju mer ljus så att slutartid och iso kan sänkas.
Jag ser omnibouncen som ett nästan obligatoriskt tillbehör på blixtrar, så det kommer isf också införskaffas.
Vad tycker ni att jag bör satsa på, objektiv eller blixt?
Båda känns ganska angelägna, men jag kan somsagt bara välja en.
/Alina

Det finns ju billigare alternativ till blixtar om du vill ha flera och kunna ljussätta både inne och ute. ( att ha blixt på kameran blir inte speciellt varierande )
Köper man billigt radiosändarkit kan man använda massor av olika typer av blixtar och man är inte heller märkesberoende på samma sätt ( man får ställa styrkan manuellt då automatiken går förlorad med billig radiosändare ).
Jag använder tex en Vivitar, en begagnad Sigma 500 Super och en jättegammal Canon 430 EZ ( 300 kr ) och Cactus V4 radiosändare (gick på ca 800 kr från Gadget Infinity ( 1 sändare och 3 mottagare )). Med paraply till går det att ta finfina porträtt.
okej. ska kika lite närmare på det!
Tack så mycket !
/Alina
Du kan ju annars önska dig blixten och köpa EF 50/1.8 för ev. julklappspengar, det är ju knappast någon jättestor skillnad i bildkvalité mellan den och 50/1.4..
jo, visst kan jag det.
det är liksom ett av de alternativ jag funderat på.
Känns dock som om jag vill ha f/1.4 iaf, jag vet inte varför. men det bor väl ngn liten filur inom mig som inte kan nöja sig med det näst bästa haha. (:
/Alina
Nu är det såhär att en tjej i närheten där jag bor ska sälja sin Speedlite 430 EX för 1800, exkl. omnibounce som jag kan få för 150 spänn.
Är detta något jag borde tänka över?
Är inte alls omöjlig vad det gäller blixtar av andra märken, men ja, inte heller helt omöjlig åt andra hållet heller.
Och vad det gäller "blixtspråket" - ex. ledtal - finns det någon tråd någonstans som förklarar detta? I så fall skulle det vara jättegulligt om någon kunde länka!
Jag är ju somsagt helt nybörjare och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till all teknisk fakta till olika blixtar.
/Alina