Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 2909 ggr
[WeepingWillow]
0

Köpa photoshop

Jag tänkte införskaffa photoshop nu när jag har ny kamera. Vad heter den versionen jag borde köpa o vart köper man det bäst? Är det nån som vet ca pris?

pellepiano
0

Köp hos tillverkaren, www.adobe.se

Senaste, CS4 kostar ca 8 -10 000 beroende på språk.

Den mindre versionen som heter Elements kostar en tusenlapp ca.

Du kan förståss kolla med Google eller Pricerunner eller Prisjakt om nån är något billigare, men alla Adobes produkter brukar vara ganska jämt prissatta.

Om du är student går det att få rabatter, det kan du läsa om på Moderskeppets hemsida tex, de har mycket info om Photoshop.

[WeepingWillow]
0

Wee jisses Skrikandes Jag tror den senaste versionen får vara! En tusenlapp är mer överkomligt, jag är ändå amatör. Tyvärr inte student men men…

MonisN
0

Photoshop Elements är fullt tillräckligt för en amatör. Det klarar mycket mer än vad många tror. Finns faktiskt ingen anledning att köpa CS4 för hutlösa pengar om man inte är proffs. Vill du ha en bra guide finns det en DVD kurs att köpa på t ex Moderskeppet eller Photoshopguiden.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

pellepiano
0

Moderskeppet har en hel hemsida om just bara Elements.

http://www.bildbehandla.se/

Anars finns gott om gratisprogram på nätet som man inte behöver ladda ned utan kan använda direkt i sin webbläsare, som tex www.pixlr.com

Och mer avancerat , kolla Phoenix på www.aviary.com

[WeepingWillow]
0

#3 Nej det känns ju hemskt onödigt att lägga ut halva månadslönen på ett bildbehandlingsprogram när jag bara hobbyfotar lite. Jag får nog ändå vänta tills efter jul att köpa nått, lite fel tidpunkt att spendera så mycket hehe.

#4 Det är ju jättebra att det finns såna gratissidor, det kan jag ju prova lite nu innan jag har råd att köpa photoshop :) Dock har man ju inte alltid tillgång till internet så jag vill gärna ha photoshop.

MartinO
0

Det finns också kompetente gratisprogram som Gimp eller artikeln om Photofiltre som för närvarande finns på förstasidan.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

[WeepingWillow]
0

#6 Oh, gimp ska jag prova att ladda ner när jag kommer hem, tack för tipset :)

[mingdie]
0

Gimp är ett bra program som klarar det mesta. Prova det och se om det fungerar för dig. Jag använder det för min hobbyfotografering och det fungerar utmärkt. För arbetet så saknar tyvär Gimp en del men det är inget som en hobby fotograf kommer att märka.

Problemet med PS CS4 är att det är mycket dyrare utanför USA. Vi behövde en ny licens på företaget och köpte i USA för US$ 600.00 vilket är ungefär 4200 kr. Varför det skall vara så dyrt i Sverige är ofattbart. Någon tjänar bra med stålar.

[WeepingWillow]
0

Ska definitivt ge gimp en chans, visste faktiskt inte att det fanns såna gratis program att hämta :) Kan ju erkänna att jag inte heller undersökt saken, tog lite för givet att alla använder photoshop men det kanske är överflödigt för mig då. Fast jag får ju prova o se.

MartinO
0

Återkom gärna med omdöme när du använt Gimp ett tag. Det finns många tutorials på nätet. Det är bara att googla.

Sajtvärd för Foto

DesK
0

Personligen har jag aldrig brytt mig om att lära mig Photoshop, just på grund av det höga priset. Sedan flera år använder jag mig av Gimp, vilket duger gott åt mig. Gränsssnittet ser lite annorlunda ut, men detta är väl mest en vanesak. Gimp lär jobba på att få fram ett mer "lätttanvänt" gränssnitt.

/Désirée

[WeepingWillow]
0

Jag laddade ner gimp nu o provade lite men upptäckte att jag är på tok för trött för att fatta nånting :P Får sova på saken.

MartinO
0

#11 Gimpshop finns ute för nedladdning. Jag har inte provat det, men det lär ha ett "snällare" gränssnitt.

Sajtvärd för Foto

Lynxx
0

Om du har mod kan du kolla på typ tradera - där finns de eng versioner & du bjuder själv vad du tycker du har råd med.

Förmodar att de e USA-ver - hur/om det funkar att regga det fr Swerige vet ja dock inte.

----------

Men, som sagts ovan, räcker Ps Elements väldigt bra. Nya ver. (nr 8)  har mycket att ge & duger gott för amatör.

2009-09-23 12:36 - CAP&Design:
Adobe släpper Photoshop Elements 8

2009-09-23 11:51 - MacWorld:
Bildredigering med autopilot

/L

[Asta]
0

Själv använder jag elements och än så länge har jag inte behövt fler funktioner än det gett mig.