Foto iFokus

Foto

Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 3397 ggr
Thorsson
0

Canon eos 50D/Canon eos 5D

Valet och kvalet står mellan Canon eos 50D samt en Canon eos 5D. 50D blir en ny, medans 5D ska köpas som begagnad. Men har kollat runt, dock så finns det inte så många. Kameran ska användas till porträtt samt macro fotografering för det mesta. Tanken är att jag skall börja fota människor så småning om!

Hur skulle ni tänkt i detta läge, samt med objektiv?
Enligt en vän som har en 5D behöver man ett bra objektvi för att få fram det bästa ur 5D:n.

Tacksam för svar!

Isak
0

Bägge modellerna är ju bra kameror, vilket kräver lite extra tanke innan köp.

50D är ju kompatibel med alla Canons EF- och EF-S-objektiv, samt Sigmas DC och DG-objektiv, medan 5D är har en sensor i småbildsformat vilket innebär att den enbart fungerar med Canons EF- och Sigmas DG-objektiv. (Ej EF-S eller DC då de krockar med spegeln) Hur det är med övriga tredjepartstillverkare har jag inte så mycket större koll på.

Bättre objektiv gör helt klart 5D mer rättvis. Tycker det är lite som med bärbart ljud. Ju bättre hörlurar, desto bättre ljudupplevelse, men därför är det inte sagt att man måste ha ett EF 50/1.2L USM, utan man klarar sig lika bra med ett EF 50/1.8 II.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Thorsson
0

Jag funderar på att köpa en 5D faktiskt. Men sedan känns det som att det är bättre att köpa en ny kamera. Så det är ett svårt val faktiskt och det var ganska svårt att hitta en 5D.
Men är det någon förlust om man köper en 5D jämnfört med en 50D och tvärt om?

MonisN
0

#2 Hur menar du att det känns bättre att köpa en ny kamera? Det finns nya 5D att köpa.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Isak
0

#2 Nu har jag inte hårdkört någon 5D utan bara använt i studio, tillsammans med ett 16-35/2.8L. Och 50D har jag ingen personlig erfarenhet av.

Men den stora skillnaden är egentligen bara sensorstorleken, samt att 50D har allvädersskydd, anti-dammfunktion och inbyggd blixt vilket 5D saknar.

#3 Antar att hon är ute efter 5D mkI vilken har utgått för att ge plats åt 5D mkII

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Thorsson
0

#3. Som #4. säger så är jag ute efter 5D mkI (:

#4. Känns kanske som man borde välja 50D i det fallet. Men valet är svårt då det är bra kameror båda 2. Kameran ska ju typ användas till studio och porträtt, sedan marco.

MonisN
0

Jag är också intresserad av en 50D. Har även funderat på 7D, men den verkar ha fått blandad kritik, så jag har blivit skeptisk till den. 5D är ju en av Canons bästa, men faller nog på det höga priset för min del. Men roligt hade det varit att äga den!

Thorsson
0

#6. Jag satsar på den äldre delen av 5D :) Svårt att fåtag på dock tycker jag. Valet är dock väldigt svårt och det känns nästan som om 50D är bäst att köpa med tanke på #4. :)

MonisN
0

#7 Dom som har den gamla 5D är väl så nöjda att dom aldrig säljer den, därför svår att få tag iFlört

Thorsson
0

#8. Haha, kan vara så! Men har bestämt mig för 50D :D

MonisN
0

Här finns en recension av 50D!

Martin
0

Det har varit väldigt mycket diskussioner just om 50D ger bättre bilder eller inte jämfört med 40D. Inne på Fotosidan har jag försökt följa diskussionerna, men de har ofta blivit rent för tekniska för att jag skall förstå dem, och dessutom så långa så det är nästan omöjligt att läsa in dem i efterhand (och det var inte mycket enklare att följa dem under tiden).

Artikeln är nog skriven i samband med att 50D släpptes, för över 1½ år sedan om jag inte har helt fel för mig. Vet inte om det varit någon firmware-update under tiden, men sådant kan nog också väga in.

Själv funderar jag mer eller mindre nästan dagligen på om jag skall nöja mig med en 500D eller gå upp till 50D. 7D lockar, men är rent för dyr för min budget.

mvh Martin

MonisN
0

Ja, det är mycket med det tekniska och kanske ska man inte bry sig så mycket om det, i alla fall inte om det är för komplicerat för en vanlig hobbyfotograf? Sådana här tester kan ibland vara missvisande och förstora upp petitesser som vi (amatörer) ändå aldrig skulle märka.

7D lockar även mig, men kanske har jag läst för mycket av alla tekniska petitesser och därför blivit skeptisk? Hade man läst bara bra recensionen hade man förmodligen nöjt sig med det och aldrig funderat över det som eventuellt är dåligt. Man hade troligen aldrig märkt detObestämd

Thorsson
0

Jag tyckte att det bara var dumt att de gav den fler megapixlar, då bilderna inte blir bättre och helt enkelt inte verkar klara av att balansera upp det. Men en 50D känns ändå som ett bra val. En 7D skulle ju vara skoj, men det är helt klart en kamera som är för dyr för mig.
Kikade på en 500D för ett tag sedan, men tanken att man kan filma i HD stör mig enormt. Det utsätter abra bilderna själv ahr jag sett i sammanhanget som nikon släppte D90. Så därav vill jag inte ha den.

logaritm
0

Jag säljer en Canon 50d på blocket, priset är medvetet satt men som jag skriver finns möjlighet till justering vid snabb affär :)

Jag säljer den tillsammans med minneskort, optik med uv-filter, väska mm och allt är i nyskick. Hör gärna av er via blocket (nr och möjlighet att maila finns där) om intresse finns!

Länk t. min annons!

Det är verkligen en fantastisk kamera!