Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2758 ggr
Niklas
0

Brännvidd till förstoring

Hur räknar jag ut vad en viss brännvidd ger för förstoring?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Menar du bildåtergivningen? Ett makroobjektiv kan återge 1:1 och upp. Titta på teknisk data för objektivet.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Ja, bildåtergivningen. Titta exempelvis på det här:

http://www.cyberphoto.se/canon/ef/24-85.php

Det står inte vilken förstoring det ger.

Vänliga hälsningar

Niklas

AktieTrader
0

Jag förstår inte riktigt vad för förstoring du menar. Har du något exempel där förstoringen står med?

Robert
0

Max. förstoring (x)

0.16 (at 85mm)

Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM 

Objektivet förstorar inget utan du kommer bara närmare objektet med det, och ju närmare du kommer desto mindre blir bildvinkeln. Jag tror att marknadsföringen som typ X10 optisk zoom förvirrar.

Är det ett objektiv du har tänkt köpa Niklas?

Hälsningar

Robert

Niklas
0

#4: Jag är sugen på att köpa en Canon EOS D350 och tittar på objektiv. Förmodligen blir det så att jag först köper den med ett standardobjektiv och funderar över vad jag verkligen behöver, men jag försöker förbereda mig.

#3: Min nuvarande kamera har 3 x optisk zoom och något motsvarande skulle jag gärna vilja ha när jag byter kamera. Jag tycker om att kunna komma lite närmare utan att trycka upp linsen i ansiktet på folk.

Förstår ni vad det är jag är ute efter nu?

Vänliga hälsningar

Niklas

AktieTrader
0

#5 nu hajar jag. Det dom menar med 3x zoom är bara hur mycket längre telet är än vidvinkeln. Nu har du säkert en brännvidd på ca 37-115mm. 115/37=ca3 På objektivet ovan är det 85/24= ca 3,5x zoom. Med brännviddsförlängningen så fungerar detta objektivet som ett 38-136mm objektiv för vanlig film.

Robert
0

50-85 mm objektiv gör att du måste stå 1-2 meter från personen om du ska ta porträttbilder. Vill du få halvkropp så måste du backa lite. För porträtt är 50-85 bra objektiv, välj ett fast till det - ger bättre kvalité, bättre möjligheter till att slå ut bakgrunden (stor bländare), och om du väljer ett snabbt objektiv så kan du ta fina bilder med befintligt ljus.

Jag skulle rekommendera dig 60mm macro 2.8. Ger väldigt fina porträtt, du kan ta fina makrobilder, brett användningsområde.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Tack för era svar!

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

Jag har skickat ett meddelande till dig Niklas på ett bra förslag.

Robert

ERIR
0

#5 Niklas!

Jag stod också inför valet att köpa en Canon D350 men det blev en bättre begagnad 20D i stället. Har inte någon erfarenhet av D350 men jag är mycket nöjd med 20D. Det kanske inte är någon större skillnad på dem?

Robert
0

Jag tror största skillnaden mellan 350/20 är att 350 är mindre och har färre kontroller lättilgänliga. Jag själv var färd i att köpa en 350 men ändrade mig till en D20.

Hälsningar

Robert