Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4709 ggr
NikkieNikon
6

DX vs. FX

Nu har jag funderat.
Funderat och funderat.

Ska inom kort tid byta upp mitt lilla DX-hus (Nikon D40) och har gungat fram och tillbaka mellan D300 (ev D300s) och D700.

Ni som gått från DX till FX, vad har ni märkt för större skillnad när ni kollar på bilderna?

Är skillnaderna egentligen bara att man slipper cropfaktorn och får lite bättre dynamik?
Och är det värt flera tusenlappar extra?

dijete
0

Jag tänker såhär, Vi är lika gamla. Jag tänker att att köpa fullformat i min ålder inte är det visaste om man inte säljer bilder väldigt mycket och jag funderar som du fram och tillbaka. Med fullformat får du lägga ut mycket mer på objektiv än om du har dx format. Optiken behöver bättre kvalité vid fullformat och om man inte tjänar egna pengar med egen lön kan det ta åratal innan man får tag i objektiv som kameran behöver för att prestera bra. Därför ska jag köpa en D300s så snart som möjligt :)

bildochfoto
0

klokt tänkt…en fullformatare kräver bättre objektiv för att bilderna ska tjäna på det…ha det i åtanke när du skaffar objektiv…så kan du välja objektiv så har du de när du sedan byter upp dig…

MartinO
0

För att klargöra för ägare av andra kameramärken är FX Nikons benämning på en sensor i 35mm- formatet, eller det vi slarvigt kallar fullformat. DX är Nikons benämning på cropsensor.

Till frågan: Det är för- och nackdelar med bägge sensorformaten och de kompletterar varandra väl, så två kameror är att rekommendera. Tungan ute

Fx-sensorn är suverän vid dåligt ljus och vidvinkel, men kräver mycket mer av optiken. Med sina större pixlar, lämpar sig formatet sämre för hård beskärning.

Dx-sensorn är sämre vid dåligt ljus, kräver inte svindyr optik och vid macro- eller telefoto drar man nytta av den skenbara brännviddsförlängningen.

Köper man en kamera med Fx-format, får man räkna med att lägga ut minst lika mycket pengar på optik för att göra kameran rättvisa.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning