Kyrkfoto - tips?
Hej!
Nu på söndag ska jag fotografera ett dop i kyrkan. Jag är inte speciellt erfaren av att fotografera i kyrkor då jag aldrig gjort det. Själv anser jag att jag kan en del inom fotografering och behärskar alla de manuella inställningar m.m. Men tips får man aldrig för lite för så jag är tacksam för alla tips.
Jag kommer att använda utrustningen:
Nikon D70s + Nikkor 70-200mm f/2.8
Nikon D80 + Nikkor 90mm f/1.8
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Mitt råd är att gå dit innan om du kan så att du vet hur ljuset är och hur det ser ut. Sedan är det bra att ta reda på vad prästen tycker om fotografering, blixt eller inte, när det är lämpligt osv.
Tänk på att du skall kunna ta bra foton utan att synas för mycket. Dopet är huvudsaken och fotografierna kommer i andra hand.
Glöm inte också; Fråga föräldrarna till barnet som skall döpas vilken typ av bilder de vill ha, så att du inte missar en bild de absolut vill ha. Ganska självklart egentligen att prata med dem om det, och det har du säkert tänkt på. Men vet själv av erfarenhet att det är inte alltid de som säljer en tjänst frågar vad kunden vill ha.
mvh Martin
Jag skulle till varje pris undvika blixt i kyrkan. Både därför att det stör och för att kyrkor ofta har fint naturligt ljus. Gissningsvis behöver du ställa ISO på 800 eller högre. Var inte rädd för höga ISO. Ta med ett enbenstativ ifall du har. Välj en bra position där du ser familjen utan att stå i vägen för församlingen.

När jag fotograferade ett dop för ett tag sedan tog jag mitt ljusstarka telezoom med mig och mitt kit samt 50mm. Objektiven är ju ljusstarka.
Sedan när använder du D80? Men ialla fall vill du se bilder skriv på MSN så fixar jag fram :-)
Det känns som att du har väldigt mycket zoom på objektiven, vet inte hur kyrkan och upplägget ser ut men jag skulle nog övervägt något lite mer åt normalzoom hållet också. Annars som sagt kom i tid så du hinner testa ljusförhållandena och så.
& lycka till förstås
/Mattias