Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 5988 ggr
bjorsa
0

Paddor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde rent en damm igår och då dök dessa 2 filurer upp,bilderna är tagna med nåt som kallas super makro (dimage z5) dom är oxå lite fixade i paintshop pro tex bakgrunden är med brush stroke,dom sitter på huven till en röd fiat .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här är dom på backen

mvh/bjorsa

Robert
0

bjorsa, fina skarpa bilder - snyggt jobbat.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#2Tack ,Tar några till makrobilder här på chillifrukt från växthuset

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en till bild i supermakro och nu ligger kameraobjektivet direkt på objektet en teckning som dottern gjort ,de e kul att man kan komma så nära

mvh/bjorsa

bosse
0

Bjorsa,

Man skulle nastan kunna tro att du fotar med en Canon:)

mvh/bosse

bjorsa
0

#5 :-))

Staffan
0

Wow, vilka bilder bjorsa! Jag är imponerad!

Grodorna ser nästan ut att vara linslusar och inte grodor… :)

// staffan

bjorsa
0

#7Tack staffan,

Dom är ju lite kalla nu på hösten å då lite slöa vilket gör att dom sitter stilla ett tag men sen knallar dom iväg dom ser ju roliga ut då dom går istället för att hoppa kanske stöter jag ihop med dom igen å tar lite gångbilder på dom :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en makrobild på spindelnät med dagg i från idag första bilden har 2 st barr i bilden dom försvinner i bild nr genom pp cloning

mvh/bjorsa

bjorsa
0

och här efter cloning ,fast de syns ju att man clonat bort barret men man kan kanske träna upp sig på cloning för att redigera bort "skräp" i bilder

mvh/bjorsa

Citron
0

Din dotter är väldigt duktig med pennan ser jag. Är hemskt intresserad på hur resten av teckningen ser ut. :-)

Jag gillar inte paddor, men din bild på chillin var kanon. Det ser ut precis ut som bilderna i ICA broshyrerna. Mycket bra.

MVH

- Jim Johansson

Robert
0

Det blir intressanta bilder med makro. Jag håller med Jim här ovan om din dotter, vilken artist.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Tack,Tilläggas kan att chillin är dessutom goda att äta men stark till och med så stark att när jag skär upp den för att ta ut kärnorna så börjar jag hosta av ångorna så dom ät hotta.

Om de är ok så lägger jag in teckningen för den är ju fotad med kameran :-)

mvh/bjorsa

Niklas
0

Här är en padda jag hittade förra året. Den är belyst av bilens strålkastare.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

bjorsa
0

#14 Han såg tuff ut en riktig machopadda .

Läste i somras att i tyskland så exploderade paddorna och att man senare trodde att det var kråkor som orsakat de hela men här hos mig så exploderade oxå paddorna men tvivlar starkt på att det var kråkor troligen var de någon form av virus http://josephzohn.blogspot.com/2005/05/krkor-bakom-grodexplosioner.html

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Lite info om den vanliga paddan

Utseende: Som vuxen upp till 15 cm. En kraftig art med horisontell pupill och stora snedställda giftkörtlar i nacken. Vårtaktig brunaktig hud. Ögat guld- eller kopparfärgat. Normalt pariga knölar under längsta baktån.
Livsmiljö: Förekommer i hela Sverige och påträffas i många olika miljöer. Leker under april och maj, ofta i lite större vatten. Fortfarande vanlig i en stor del av landet och nattaktiv utanför lekperioden.
Hot: För närvarande inte hotad men påverkas av omfattande skogsdikningar. Klarar sig relativt bra även tillsammans med fisk och kräftor, troligen på grund av larvens skyddande giftiga hudsekret.

De finns 2 till paddsorter i sverige grönfläckig padda och stinkpadda

mvh/bjorsa

Robert
0

#14, tjusigt, fint med strålkastaren.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#17 Tack ,skulle ju haft en scanner men man kan ju inte ha allt så de får bli att fota teckningar och målningar och målningar kan vara knepiga men har inte testat ännu med nya kameran så en få se om de blir bra:-)

mvh/bjorsa

Generadpinsamt de var ju inte till mig men så går de när man inte läser ordentligt jag lovar bot å bättring :-)

Pia
0

bjorsa, jättesnygga paddfoton!!

niklas, dina padda ser verkligen ut att ha personlighet:) vackert ljus!

bjorsa
0

Var ute idag å tömde en damm för att ta in yngel för vintern å då var de paddor å grodor där så jag passade på att kräla runt i geggan med dom Glad

Här 1 st padda

bjorsa
0

Här en groda som ser lite frågande ut :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

en till groda

bjorsa
0

Här kan man se reflektionen av mitt växthustak i grodans öga då jag håller i den

mvh/bjorsa

bjorsa
0

En till groda

bjorsa
0

en till bild på en padda

bjorsa
0

Å en till bild på en av paddorna som nog helst ville sova de e ju dags för groddjuren att gå i dvala nu dom brukar sova på botten av dammen

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Å så en helfigurbild på en padda en riktig snygging Glad 

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Tar väl med en firre oxå då de var egentligen dom jag skulle fota då jag nu tar in småkoien för vintern dom stora tar jag in i veckan hoppas jag

Här en 20 cm koi

mvh/bjorsa

bjorsa
0

ah en till firre oxå en koi

bjorsa
0

tja en till da

Robert
0

Läckra grod- och paddbilder bjorsa #21 var riktigt bra, med det korta skärpedjupet och bra skärpa i ögonen.

.

Bra jobbat!

.

Robert

bjorsa
0

Tack Robert,Fick lida för dessa bilder Gladlåg å krälade i dammen med kameran framför mig, de vattnet som var kvar var väl ett par grader varmt å fullt av ruttnande alger odyl men vad gör man inte för ett fotoGlad

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en bild med en groda där man ser mig i grodans öga man kan med andra ord säga att grodan fått skräp i ögat Glad

mvh/bjorsa

bosse
0

Jag akte in till Jarir Bookstore i torsdags kvall for att kopa CD-R for att branna mina foton innan dom forsvinner vid byte av Laptops. Jag laser en forfattare som heter Wilbur Smith och just nu rear man hans bocker for SR25, sa jag strosade runt pa den avdelning och helt plotsligt ser jag denhar bilden pa ett bokomslag som handlar om att fota djur. Nu har jag studerat din bild, sa nasta gang maste jag verkligen kolla in fotot pa omslaget. I vilket fall som helst, sa ar motivet och vinkeln "densamma". Otroligt!

mvh/bosse

bjorsa
0

#34 Menar du att de fotot jag tagit finns på en bok ?vart finns den bilden ?isåfall har dom fotat i mitt växthus när jag inte varit därGladmen såklart en groda eller padda av samma art ser ju likadan ut dom har ju inte några särdrag som vi med skägg eller liknande men vill gärna se den där bilden som är exakt som min eller hur du nu menade

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Om du menade bilden i #33 så har jag den i en lite annan vinkel skärpan är väl inte perfekt tror de e samma groda tog ju mkt bilder på dom olika grodorna å paddorna i växthusdammen å de e fortfarande jag i reflektionen i  ögat på grodan Glad

bjorsa
0

Här en till med samma groda men nu håller jag i den

bjorsa
0

Här en animation med grodan från #21 men de e nog samma groda som i #33 i alla fall samma art ,när jag tog dom här bilderna som är i animationen så gled jag på mage ner i den skitiga dammen i oförsig var dammen tom men dammduken med alger på var blöt å skitig dessutom var de kallt så de e jag som åker ner inte grodan som åker upp Glad

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Tittade igenom paddbilderna å kan inte låta bli att klämma in en padda till fast de e samma gammla padda men de e nåt speciellt med paddor å nu e de bara att vänta tills de blir vår igen å då skall jag plåta paddor för domrackarna parar sig i mina växthusdammar .

Kanske skulle jag försöka att arrangera ihop en lite mer naturtrogen damm en såndär med växter i, inte som mina kala å alldeles för hala :-) men som sagt de e långt till våren nu men den kommer de säger bara pang så e den över :-)

mvh/bjorsa

bosse
0

bjorsa,

Bilderna 33 och 36! Jag undrar vad dom sager om jag kommer med min kamera och ber att fa fota omslaget pa en bok? Det paminner mej om min skotske kollega, som hade ett standardsvar pa dom flesta av mina fragar:"The only way to find out is to go there and find out!" Jag aterkommer.

bosse

bjorsa
0

Om du inte får fota för dom så ta fram skissblocket å rita av Flört du kan ju ta reda på boktitel och författare för de kan ju vara en bok att ha eftersom den handlar om att fota djur

mvh/bjorsa

bosse
0

bjorsa,

Jag passearade Jarir igar och naturligtvis var det inte tillatet, men jag var naturligtvis ett undantag, sa jag ar valkommen igen for att ta ett foto.

Jag gjorde som du sa, skrev ner titel och forfattare. Ibland ar jag lite trog, sa efterat slog det mej att det ar ju battre att jag koper boken och skickar den till dej. Det ar ju snart jul. Mao, sa behover jag din adress. Du kan val skicka den till mej via "kontakta" eller SMS pa tel. 00966505980854.

Boken ingar i en "Pro-Photo serie" och handlar om att fota "animals & pets". Det finns ett antal andra amnen ocksa, sasom portratt. Den verkar vara proffsig uppbyggd med massor av foton, men aven typ av kameror man anvant. Tyvarr sa hade dom anvant Nikon, Pentax…, sa det ar inget for en Canon anvandare. Glad

Fotot pa omslaget var lite annorlunda vid narmare betraktande. Han hade aven fatt med en spegelbild av grodan i vattnet.

mvh/bosse

bjorsa
0

#42 Å hur svarar man på ett sådant erbjudande Generad men visst vill du skicka en bok till mig så ok men då vill jag skicka en tavla till dig ?

De e inga mästerverk kan egentligen inte måla men de vet jag inte omFlört så jag kladdar på de var därför jag frågade förut om jag kunde använda dina bilder till att måla av/inspereras av och nu håller jag på med en 5 st samtidigt så lite kladdigt blir de:-)

Dom bör vara färdiga inom några veckor så vad tycker du så här utan att sett nåt?

Du kan gå med i min grupp oljemålning som hobby på AG där finns lite tavlor jag gjort !

mvh/bjorsa

mvh/bjorsa

bosse
0

Har en kompis i Libanon som ramar in tavlor. Det blir perfekt!

Bifogar ett foto fran hans shop i Old Souk, Byblos.

bjorsa
0

#44 Bra!

Hoppas bara att jag får till nåt värt att rama in, fast de går ju alltid att säga att det där de e modern  naivistisk konst från sverigeGlad

mvh/bjorsa

bosse
0

IT har hittat alla mina foton!!!!!!!!Generad

Fotot i #44 ar suddigt, nar jag oppnar det, sa jag testar ett annat.

Ar det en dalig tavla, sa far han inga pengar for ramen och jobbet! Nan ordnind ska det vara!Generad

bosse

bosse
0

bjorsa, antligen kommer fotot fran bokens omslag. Visst finns det en viss likhet?

Boken gick ivag igar med "landmail". Det brukar ta 3 dar till Libanon, sa inom en vecka bor du ha den i din ago.

mvh/bosse

bjorsa
0

Bosse, Jo likheter finns där skall bli spännade å se vad man kan lära sig ifrån boken å tack för din vänlighet.

Hoppas bara att mina småtavlor torkar snart gjorde några stycken men som vanligt tycker jag att de ser mer ut som om nån dagismålning men man skall ju ha lite självkritik och jag målar ju bara som hobby.

mvh/bjorsa

SilverTail
0

blää usch!!!vad ärckliga dom ser ut alla grodor..!!!slemmiga och vårtiga.. men det var ju så klart jätte fina bilder av allihopa..!!men det är äckligt när man ser alla vårtor på närbilderna..Fundersam

bjorsa
0

Bosse boken kom igår och den ser väldigt intressant ut det är mkt fina bilder i den så nu skall de studeras å förhoppningsvis så skall jag väl lära mig nåt.

Tack för din vänlighet

mvh/bjorsa

ps Tavlorna åkte i fredags då dom var yttorra då men inte peta i dom tjocka parierna:-))

bosse
0

Bara for att papeka hur egoistisk jag ar bad jag bjorsa lagga ut texten offentligt.Oskyldig

Jag far aterkomma med mitt tacktal i januari nangang, nar jag sett tavlorna. Och for att placera mej sjalv i battre dager kan jag beratta for min fru att jag bestallt dom for att hon ska fa en julklapp av mej. Ar det OK, bjorsa?Cool

bosse

bjorsa
0

Om de känns ok för dig så är de ok :-)

mvh/bjorsa

bosse
0

Njaeeeeeeee. Kanske inte riktigt OK. Oskyldig

bosse
0

Tavlorna ar framme, men endast jag kan hamta dom!!!

bosse

Ariya_IGI
0

Fina paddor. Verka vara ett mysigt ställe.

bjorsa
0

Bosse de var bra att dom fram men varför är det endast du som får hämta ut brukar de vara så där?Vi skickade paketet som vanligt paket dvs inget rekomenderat eller likn men de ligger väl kvar där tills du kommer ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

#55 jo vars jag gillar i alla fall stället de e mitt krypin de e mitt växthus där jag har lite koikarpar i dammar + lite odlingar av grönsaker fördelen är att de blir tidig vår och sen höst där trots att det är ett sk kallväxthus dvs ingen tillskottsvärme och så kommer ju alla grodor å paddor å snokar dit så de finns lite att fota om man hinner med

Lägger in en gammal bild jag hittade den visar i alla fall hur tråkig dammen ser ut där paddorna nu var i höstas men jag skall anlägga en naturdam där inne så att jag kan fota grodor å paddor i "rätt miljö"

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Kan ju passa på att lägga in en bild på min damm där jag har min koikarpar den bild är från någon vår några år tillbaks men den dammen är nu riven för den skall byggas om i vår om jag har pengar annars får jag göra sillsallad på koien:-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Hittade en bild till med dammen fast på den regnar de å säg den sommarn som inte regnar bort:-)men de skönt nä de e grönt

mvh/bjorsa

Ariya_IGI
0

cool trädgård

bosse
0

bjorsa, dom ligger kvar. Jag tror att en liten "muta" skulle losa problemet, men min fru ar for snal. Hon tycker att det kan vanta tills jag kommer.

bosse

bjorsa
0

Hon är ekonomisk menar du Flörtkanske bra att dom ligger ett tag där på posten för den ena tavlan var inte genomtorr när den skickades men den var yttorr men visa partier var målade med tjock oljefärg å där var de lite mjukt så den kanske är torr när du får den :-)

mvh/bjorsa