Extern blixt
Hej..Funderar på att skaffa mig en extern blixt, dock ämdå lite osäker eftersom jag också har behov av ett nytt objektiv.
SÅ
Nu vill jag ha andras åsikter..
Hur tycker ni att jag ska göra?
Vad är fördelarna med extern blixt?
Vad är nackdelarna?

En extern blixt är bland det bästa du kan köpa till din kamera.
Jag vill minnas att du har en D40 och då har du inte commanderläge i kameran att fjärrstyra med TTL.
Nikon har tre blixtar i sitt sortiment idag. SB-400, SB-600 och SB-900.
SB-800 har tyvärr utgått och priserna på begagnatmarknaden har blivit upphaussade. En begagnad SB-800 brukar hamna på ca 2500:-
SB-600 är en äldre konstruktion, som konstigt nog fick vara kvar i sortimentet. Menysystemet tillhör verkligen inte livets glädjeämnen.
SB-900 är kungen i systemet och en helt underbar blixt att arbeta med. Modernt menysysten, automatisk filteravkänning med D3 och D700 och bra reglage. Den är riktigt STOR och är en ergonomisk flopp när man sätter den på en mindre kamera som D40.
Min rekommendation är minstingen SB-400. Den är vida överlägsen den interna blixten och jag tror att det finns färdiga piratbounchers att köpa. Annars får man tillverka själv.
Den dag du byter upp ditt kamerahus inom Nikonfamiljen kommer du att behålla din SB-400 som reseblixt.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
En av mina kompisar använder sig av en SB-400, och den känns alldeles för liten, för "automatisk" och jag skulle gärna vrida blixthuvudet lite mer än bara uppåt.
Är dock riktigt sugen på en SB-600 eller en SB-800..vad är det som gör att menysystemet i SB-600 "inte tillhör livets glädjeämnen"? ;)
En annan fråga också..
Ljusstarkt objektiv vs. extern blixt?
Som sagts innan så beror det på vad du fotograferar om det är bättre med blixt eller ljusstarkt objektiv.
#1 Det var något jag inte visste att man inte kan fjärrstyra en extern blixt med D40. Men när jag tittade efter så kan man tydligen inte det med Canon 500D heller.

SB-600:ns menyer känns gammelmodiga och inte så logiska jämfört med SB-900 och 800.
Samma menystruktur finns i min SU-800 och den dag det kommer en uppgradering blir det definitivt ett byte.
Det är två stora skillnader mellan SB-600 och SB-800, bortsett från menyerna. SB-800 levererades original med bouncher, så den merkostnaden slipper man. Den viktigaste skillnaden, om man vill bygga ut sitt blixtsystem, är att SB-800 går att använda som commander och styra tex. flera SB-600 eller SB-800.
Den största nackdelen med SB-800 är uppladdningshastigheten. För att få en acceptabel uppladdning krävs det femte batteriet (en hållare som följer med). Problemet uppstår när man kör med laddningsbara batterier. Hur laddar man fem batterier samtidigt? De flesta laddare tar fyra batterier i stöten.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning