Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2698 ggr
[WeepingWillow]
0

Systemkamera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har nu bestämt mig för att köpa en systemkamera. älskar att fota men har hittils bara använd mig av digitalkamera men börjar bli trött på att inte få till bilderna som jag vill.

Nu skulle jag behöva lite hjälp med vad jag ska välja för nån. Jag är villig att lägga ut en hyfsad peng på den men inte alltför mycket.

Sen så kanske ni har nått bra tips på en bok el tidning el så med bra fakta då jag inte vet alls hur en systemkamera fungerar än :P Är ju inte mycket man behöver ställa in på en digitalkamera.

Tack på förhand!

Niklas
0

Vad menar du när du skriver att bilderna inte blir som du vill? Det är ovanligt att sånt beror på kameran. Det vore synd om du förväntar dig att en systemkamera ska lösa problem som den inte löser, och därför lägger ut en massa pengar på en kamera du kanske inte behöver.

Scott Kelbys Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter är en bra bok. Fast den lär dig inte hur en systemkamera fungerar. Det kan du nog läsa i instruktionsboken.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[WeepingWillow]
0

#1 Nej alltså det går ju inte ställa in lika mycket på en digitalkamera, blir aldrig samma klara kvalitet heller. Jag tycker iaf att systemkameror tar bra mycket bättre bilder är digitalkameror.

Jag har funderat länge på att köpa en systemkamera i vilket fall men jag vet inte vilken jag ska satsa på.

Tack för boktipset iaf.

dijete
0

Du kan ställa in allting på en avancerad kompakt på en system. Jag måste hålla med Niklas. Ordspråket som finns stämmer faktiskt: Det är fotografen som gör det. Jag nöjer mig ofta med min kompakta som jag kan ställa in allt manuellt på.

HannaSjoberg
0

Det blir stor skillnad på bildkvalitén när man byter upp sig till systemkamera, och det hänger knappast på fotografen… Själv köpte jag en Nikon D60 som första systemkamera efter flera som tipsat mig, är väldigt nöjd med den. Viktigast är väl att du trivs med kameran, att den känns bra i handen osv. Sedan finns det hur många märken och modeller som helst att välja på, beroende på hur avancerad kamera du vill ha…

Finns mängder av artiklar och foruminlägg om köpet av sin första systemkamera på fotosidan.se, och du kan alltid göra en sökning på Google så kommer mycket läsvärt upp…

Lycka till :)

DesK
0

Dijete, vad har du för kompaktkamera?

/Désirée

[WeepingWillow]
0

Jag har försökt ta en klar närbild på en marsvinstass för tatueringssyfte men det är stört omöjligt. Utan blixt blir den suddig även om jag håller så stilla som jag bara kan o me blixt blir det bara vitt alltihop. Det går inte ta så nära som jag vill heller.

Det är såklart fotografen som spelar roll också för bilderna blir ju inte bra bara för att man köper en systemkamera men om det nu inte va nån skillnad alls på digitalkamera o systemkamera varför köper då folk stora o klumpiga systemkameror när man kan köpa en miniliten digitalkamera?

Men nu handlade ju inte tråden om vilka kameror som tar bäst bilder utan om vad det finns för bra modeller av systemkameror.

#4 Ja det är ju det viktigaste att den känns bra men jag är inte hemma på vilka kameror som är bäst o så. Känns som att om jag går till affären o frågar så kommer dom lura på mig nått bara för att få sälja så jag tyckte det va bättre att fråga här på en fotosida. Kan tänka mig att det ändras hela tiden också som me datorer så jag vill inte läsa för gamla trådar :P Men Nikon tipsar du om iaf då :)

Niklas
0

#6: Canon EOS 5D II är en mycket bra systemkamera.

[WeepingWillow]
0

#7 Tack för tipset :)

Metinia
0

#7: Jag lägger mig i lite här. Jag kan verkligen hålla med om (eller jag gissar för jag har faktiskt inte testat men jag tror dig) att Canon EOS 5D II är en mycket bra kamera. Men jag tror inte att det kanske är den bästa övergångskameran, dvs om man inte har väldigt mycket pengar att lägga ut direkt. 5D II är ju trots allt än utav Canons bästa modeller och är mer en proffskamera än en amatörkamera.

Jag vet inte riktigt vilka nivå du ligger på, WeepingWillow, men jag gissar utifrån att du ska gå ifrån en kompakt till en system så söker du inte efter värstingkameran direkt. Kanske är det mer "nybörjar"-systemen eller någon slags "medel"-systemare du söker? Inom Canon kan jag isf tipsa om t.ex. Canon EOS 450D, Canon EOS 500D och Canon EOS 50D.

När det handlar om systemkameror (och kompaktkameror också faktiskt men det är lite svårare att byta där) är det mer objektivet som som "gör kameran" än själva kamerahuset. Objektivet står för stor del av kvaliteten i bilderna och det spelar ofta större roll vilket objektiv man har än vilket kamerahus man har (rent kvalitetsmässigt, även om kamerahuset spelar roll det med). Om jag var du skulle jag satsa på någon utav de lite billigare systemkamerorna (eller kanske en medeldyr) och istället köpa ett eller flera bra objektiv. (In fact så har jag en Canon EOS 400D med några olika objektiv, men mitt nästa stora inköp kommer att bli ett nytt, mycket bättre objektiv, inte ett kamerahus).

Niklas
0

#9: Jag håller med. Mitt råd är att låna en systemkamera av någon och testa hur det är att fotografera med manuella inställningar. Det är som att lära sig gå igen. Steget är större än vad jag tror att de flesta förstår.

Metinia
0

#10: Det är faktiskt ett mycket bra tips, det är alltid bra att testa innan man köper. Men jag gissar att med en del testande och tränande så kommer WeepingWillow snart att vara redo, det lät som om hon var på det klara med att hon ville fota manuellt, och det är enligt mig ett stort steg i rätt riktning. När man vill fota manuellt så tycker jag helt klart att det är mycket roligare (och något lättare, fast det beror på från kamera till kamera) med en systemkamera än en kompakt.

Så jag säger så, WeepingWillow, känner du dig verkligt redo för att lägga ut mycket pengar på en systemkamera så är det självklart att du ska göra det. Men som sagt, jag tycker att du ska fota mycket manuellt, gärna testa lite olika modeller innan du köper en och begrunda ditt val ordentligt. Det är ganska jobbigt och kostsamt att ångra sig.

[WeepingWillow]
0

#9 Jag fick min första kamera i julklapp när jag var 11 (1997), sedan dess har jag fotat flitigt, hittar ofta vackra motiv o så men vad det gäller "riktig" fotografering där man ställer in en massa grejer beroende på motiv, byte av objektiv, ljussättning o sånt så är jag helt klart nybörjare! Jag kommer få läsa manualen flitigt samt plugga termer o läsa mycket om hur man ljussätter o sånt. Jag behöver inte en värstingkamera o jag har heller inte råd me en sådan.Kan tänka mig att göra samma sak som du o satsa extra på objektiven istället.

Usch nu känner jag mig okunnig :( Har så mycket att lära!

Metinia
0

#12: Även om du må vara okunnig nu så har du en ljus framtid. Du verkar väldigt villig att lära dig och det är egentligen det viktigaste av allt. Jag tror att du relativt snabbt efter att du köpt dig en kamera kommer kunna börja ställa in manuellt och manualen till en kamera är inte så tokig som man kan tro faktiskt (även fast jag får flipp på min ibland för att det inte alltid står det som man vill ska stå).

Utifrån dina förutsättning tycker jag inte alls att du är okunnig, inte mer än vad som är vanligt för en person som står inför sitt första köpa av systemare. Ett tips är också att läsa olika artiklar på de olika fotosidorna här på iFokus, där finns det mycket man kan lära sig och oändligt många bra tips!

Lycka till!

dijete
0

#5 Canon Digital Ixus 70 med firmware så jag kan göra allt manuellt.

Och det du nämner med marsvinstassen, det är närgräns. Ett riktigt macorobjektiv som ska ta så nära får du nog hosta upp mer än för huset.

[WeepingWillow]
0

Jag har tyvärr inte möjlighet att låna nån annans kamera då jag inte känner andra med kameror. Jag antar att man lär sig mycket bara man provar mycket o läser i manualen o även artiklar här o så. Nu känns det lite tråkigt när man hittat nått vackert att fota o så får man inte till det med kameran. Står ingen förklaring alls i manualen heller. Finns en del inställningar vad det gäller ljus o fokus o sånt men finns ingen förklaring till vad symbolerna betyder. Jag provade att ta en närbild på en marsvinstass innan idag, satte den på macro o provade alla olika fokusinställningarna o alla blev suddiga. Sen så är det ganska meningslöst ändå att det finns zoom på kameran för minsta lilla man zoomar så blir det suddigt! Jag är definitivt beredd att lägga ut en del pengar på att få bättre resultat när jag utövar min hobby :) Men jag vill inte ha den dyraste kameran utan lagom är bäst :)

dijete
0

#15 Läste du mitt förra inlägg? Det är närgränsen, Det går att få till med ett macroobjektiv för kanske 20.000 inte med ett för fyra. Jag lovar dig, Tänk över detta noga innan du köper system!

[WeepingWillow]
0

#16 Nä jag skrev medan du skickade det så jag såg det inte förrän efteråt :P Men nu har jag läst det.

Nej nått objektiv för 20 000 hade jag inte tänkt göra, så mycket tjänar jag inte :P Men jag har ju sett en massa typ 16-åriga ungdomar springa runt o fota me systemkameror o dom kan väl ändå inte vara stenrika hela hurven. Man borde väl kunna få till hyfsade bilder me en kamera o objektiv för en okej penning iaf väl?

[mingdie]
0

Det finns många bra systemkameror i nybörjarskiktet. Några exempel är Pentax K-X, Olympus E420 eller E520, Canon 1000D och Nikon D3000. Dom kommer normalt med ett standard zoomobjektiv som ofta är runt 18-55mm. Ibland kan man få paket där man har lagt till ett längre zoomobjektiv 55-200mm.

Dessa kameror har olika styrkor och svagheter beroende på vad man skall använda kameran till. En del har bildstabilisering i kamerahuset och andra så behöver man köpa objektiv med bildstabilisering. Det kan skilja på brusegenskaper, på om det finns autofokusmotor i kameran eller om man måste ha det i objektivet, hur bra hjälpmenyn är i kameran, hur kameran är byggd och så vidare.

En sak har alla dessa gemensamt och det är att dom kan producera mycket bra foton. Så tänk på vad du vill ha kameran till och om det är något speciellt som du vill kunna åstakomma. Ta sedan och läs om dom olika. Du har också rätt i att personen i affären sannolikt kommer att försöka sälja den kameran som dom gör bäst förtjänst på.

Objektiv håller sig mycket bättre genom åren än kamerahus så begagnademarknaden är något att titta på. Du kan få tag i ett begagnat objektiv med 1:2 makro för ett bra pris. Det borde vara tillräckligt för din marsvinstass.

Inkanyezi
0

Man kan absolut få tag på en systemkamera för några tusen, och ett makroobjektiv kostar inte så många tusenlappar mer, men det blir inte automatiskt bra bilder för att man har de rätta grejerna. Kompaktkameran ger också mycket större möjligheter än de flesta föreställer sig, när man vet hur man kan göra för att få bra närbilder. Det finns en tråd om närbilder med kompaktkamera här. Blommorna på bilden här nedanför är ungefär två millimeter långa, det som syns till höger är en millimeterskala på ett måttband. Bilden är tagen med en kompaktkamera och närbildslins. Jag har både en systemkamera och en kompakt, men den lilla kameran är den jag använder mest, eftersom den kan vara med jämt. Det är inte jättestor skillnad på kvalitén på bilder tagna med den ena eller den andra.

[WeepingWillow]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 18 Tack, jag tycker att det borde ju finnas kameror till okej pris :) Sen om man vill ha ett alldeles exklusivt jättebra objektiv senare så kan man ju spara ihop till det men bara man har nått att börja me iaf o lära sig fota me. Är autofokus nånting man vill ha? För min kompaktkamera fokuserar alltid på fel saker tycker jag, jag hade velat välja vad den ska fokusera på, det är ofta där det blir fel också.

Jag vill använda kameran till fina vardagsfoton samt ibland bara gå ut o hitta vackra grejer att fota. Ibland ser jag bara perfekta motiv när jag är ute o går men kan inte få ner det på bild.

#19 Det var en jätteklar o fin närbild. Jag har fått till enstaka sån klar bild också, lättast har det varit utomhus på sommaren en solig dag men har även lyckats inomhus me nån enstaka sån. Oftast blir dom inte bra. Jag har en fin kompaktkamera som jag såklart kommer spara för om man ska iväg på grejer är det kanske inte alltid så praktiskt me en systemkamera. Men det är just det där hobbyfotandet samt på familjetillställningar o såklart marsvinen! Fina bilder på marsvinen är priceless.

Jag får nog även skaffa ps o lära mig hur det funkar.

Bifogar ett exempel på en bild jag faktiskt är rätt nöjd me :)

Inkanyezi
0

Autofokus är absolut någonting att ha, och alla avancerade kameror har något, ibland flera, sätt att kunna bestämma precis vad man ska fokusera på. Det gäller inte bara alla systemkameror, utan också åtskilliga kompaktkameror.

Och jag känner igen det där med att inte "få ner det på bild"…

Det är inte enklare för att man har en avancerad kamera, det kräver kunskap om hur man kan gestalta bilder, hur fotomediet reagerar, hur det återger färger och toner, och hur man bäst komponerar bilden för att få med det väsentliga och utesluta det som man inte vill visa. Det hänger på känslan för vad som gör en bra bild, och det beror inte väldigt mycket på vilket verktyg man använder för att fånga bilden. Om det är oljefärg och en pannå, blyerts och papper, så kan man lättare välja ut vad man vill visa, men med kameran kräver det att man ser möjligheterna, känner begränsningarna, och använder sig av sin förmåga att komponera för mediet som man använder.

Och ändå kommer man ofta, ofta, att upptäcka att man inte får ner det på bild, just den där speciella känslan som man hade inför motivet, att den kanske inte ens kan förmedlas i en fotografisk bild. Men ju mer man lär sig om tekniken som man kan använda, ju fler bilder kan man lyckas med. Och tekniken handlar inte särskilt mycket om prylar, utan mer om ljus, toner, färger och grafisk form.

[WeepingWillow]
0

#21 Jag förstår att det hänger på kunskapen som fotografen har men jag tror ändå att systembilder blir skarpare o klarare oftare än me min kamera där det är mer tur om bilden blir bra el inte. Finns knappt några inställningar ju o de som finns finns ingen förklaring till vad dom gör i manualen :S

All den där kunskapen om hur just min kamera fungerar o hur jag ska ljussätta o sånt det kan jag ju inte veta om jag är bra på el så innan jag har en kamera. Övning ger färdighet. Antar att det kommer bli oändligt många misslyckade bilder innan jag får till det men som det ser ut nu så har jag fotat i över 10 år o får bara till det ibland för det går inte ställa in som jag vill. När jag ska ta en bild på ett marsvin i rörelse tex så blir det lika suddigt i det modet som ska va just för grejer i rörelse som utan.

Men frågan är inte om jag ska skaffa en systemkamera utan vilken jag ska satsa på.

[mingdie]
0

Autofokus är bra och du kan normalt ställa in om du vill att fokuset skall mätas över hela bilden, på en del av bilden eller en punkt av bilden. Det löser problemet med att få fokuset rätt.

Eftersom du har ställt in dig på en systemkamera så ta en titt på dom alternativen som jag nämde. Ingen av dom är bättre eller sämre än dom andra utan det handlar om att dom har lite olika egenskaper. Det finns medlemmar på forumet som kan dom olika kamerorna. Gurin är bra på Olympus, Martin är en Nikon gubbe, det finns flera som är bra på Canon och jag kan svara på frågor om Pentax.

Kom med mer konkreta frågor än vilken av märkena som är bäst för alla är bäst på olika saker.

[WeepingWillow]
0

#23 Hmm okej men det är ju bra att det finns folk att fråga iaf oavsett vilket märke jag väljer.

Känns som jag vill ha en me autofokus o bildstabilisator i kameran samt som inte är alldeles för svårmanövrerad i lagom prisklass för en hobbyfotograf :P Det där hjälper säkert ingenting men jag får sitta o googla modellerna du nämnde när jag kommer hem.

Det blir kanske så att jag faktiskt köper en redan i helgen! Om jag kan bestämma mig då. Vill hinna öva o lära mig lite tekniker innan vintern så man kan ta vackra snöbilder o julbilder.

gurin
0

OK. Med den kravspecifikationen lutar det åt Pentax.Flört

Bildstabilisator i husen har Olympus (utom E4x0), Pentax och Sony. Av dessa tre har Pentax autofokus i huset är osäker på Sony men Olympus har det inte. Å andra sidan så har alla objektiv med 4/3-fattning autofokusmotor i objektivet så vid val av Olympus spelar just den saken ingen roll.

mvh/gurin

Lakrits
0

Ja det finns till och med de som har Sony kameror !!!! OMG

Kolla på Sony a500/550 om du vill ha stabilisering i huset, själv kör jag på gamla Sony a100. Finns gamla minolta objektiv som går att använda och även om vissa börjar bli lite dyrare så finns det fortfarande ganska prisvärda.

/Mattias

[WeepingWillow]
0

Jag va inne o kikade lite på olika hemsidor för affärer nu o hittade en Nikon D3000 på netonnet för 5349 kr som dessutom fanns i lager.

Nikon D3000+AF-S DX 18-55 VR vilket lika gärna kunde varit swahili för mig :P Är denna en kamera att satsa på?

Det fanns inga pentax alls på dom hemsidorna jag kollade men jag kollade inte så många. Denna kameran har iaf bildstabilisator o autofokus i huset.

gurin
0

Det är en aldeles utmärkt kamera förutom att den inte klara något av de krav du satte upp.

Den har varken autofokusmotor eller stabilisering i huset. Båda dessa finns dock i det objektiv som följer med.

mvh/gurin

Tillägg Handlar du här får du med ett minneskort och väska också.

[WeepingWillow]
0

#28 Meh nähä då vill jag ju inte ha den :( Suck, får leta vidare då… Den där affären känner jag inte till…

dijete
0

#29 Handla på Cyberphoto, Jag gillar inte Netonnet särskilt inte om grejerna går sönder. Den snabba leveranstiden är underbar och godiset som dom skickar med är som gräddet på moset :)

[WeepingWillow]
0

#30 Fast jag tycker om att gå till själva affären o inte skicka efter saker. Vill liksom få det i handen när jag betalar :P

dijete
0

#31 Ja, det i för sig. Min mamma blev lite skeptisk när vi betala in och skulle vänta på varan. Beloppet låg på 8000;- när väl paketet kom efter beställning på tisdag kväll med leverans på torsdag eftermiddag blev hon dock riktigt nöjd!

[WeepingWillow]
0

# 32 Jag handlar visserligen en del på internet o det brukar för det mesta gå bra men det är just när jag bestämt mig för en kamera o så måste jag vänta flera dagar tills jag får den :P Så är det ju alltid extra kostnader som frakt o massa grejs.

[WeepingWillow]
0

Ju mer jag tittar desto mer förvirrad blir jag ju!

dijete
0

Det är gratis frakt hos Cyberphoto.

[WeepingWillow]
0

Jaha okej, det är ju bra iaf men jag hittar ingen kamera i rätt prisklass me autofokus o bildstabilisator :(

[WeepingWillow]
0

Men den här då? Canon EOS 450D + EF-S 18-55 IS för 6400 kr på netonnet, ska dock kolla den där hemsidan me.

dijete
0

Det är ingen stabilisering i huset iallafall. Gå och känn på olika kameror i en fotoaffär. Du måste känna bra ergonomi, Välj det som ligger bäst i handen. Om man går in på en lokal fotoaffär kan man känna på olika kameror.

gurin
0

Som jag skrev i #25 är det Pentax du ska leta efter. Varken Canon eller Nikon har stabilisering i huset, inte i någon modell.

Vad jag kan förstå så är det där med att ha autofokusmotor i huset bara intressant om du köper Nikon. Nikon har äldre objektiv med autofokus som inte kan fokusera utan motor i huset. För övriga märken spelar detta ingen roll. Alla Pentaxmodeller kan autofokusera alla pentaxobjektiv som har autofokus. Lika är det med Olympus. Jag är fortfarande osäker på hur det är med Sony.

Olympus med bildtabilisering hittar du här, och Sony finner du här.

mvh/gurin

[WeepingWillow]
0

Fast det står ju i specen att den har bildstabilisator? Menar dom att det finns i objektivet då? Direkt när man ser specen o det står: Bildstabilisering - Ja. Så antar man ju att det finns i huset.

Jag hade ju tänkt gå o köpa en nu efter jag varit hos frisören när jag ändå är i stan men det skiter sig väl då.

Jag hittar inga pentax i affärerna, vill inte köpa online.

Lakrits
0

Hej,

Det där med AF är bara ett "problem" med Nikon

Varken Nikon eller Canon har bildstabilisering i huset på någon modell.

Så ta en koll på Sony 330 tex. den borde ligga i den prisklassen ungefär. Sony är ju rätt stora på konsument elektronik så de brukar ibland vara lättare att hitta i affärer än Olympus och Pentax men det beror säkert på vilka affärer man har i närheten också.

Det är verkligen inte lätt att hitta "rätt" dock så lär du bli nöjd vilken modell du än väljer, min Sony a100 kom ju 2006 och den är fortfarande en riktigt bra kamera som ger bra bilder. Dock var det lite lättare då det inte fanns lika många modeller att välja på.

Hälsningar

Mattias

MonisN
0

Är det någon skillnad om stabiliseringen sitter i huset eller i objektivet? Förutsatt att man har stabilisering i objektivet förstås!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[WeepingWillow]
0

Jag läste på nån fotosida att Canon va en bra serie eftersom dom har många objektiv att välja på….men det kanske är många som har eller?

Det blev ingen kamera idag iaf o nu hinner jag inte gå till nån affär på länge så det lutar åt onlineshopping istället ändå. Om jag kan bestämma mig nångång vill säga!

Alla här har ju sina preferenser så det är lite svårt att få ett objektivt förslag när man är okunnig som jag o vill ha en hyfsad kamera för ett bra pris :P Men i vilket fall så tvivlar jag på att man blir extremt missnöjd oavsett vad man väljer.

MonisN
0

Som andra har sagt så är det bästa att gå till affären och känna på kameran och titta i menyerna och se vilken som tilltalar dig mest. Alla kameror du fått tips på är bra, men det är bara du som kan avgöra vilken du skulle tänkas trivas med. Att tänka efter och inte ha för bråttom är viktigt så du inte ångrar dig efteråt. När du känner till 100% att du hittat något du vet du kommer att trivas med, då ska du köpa. Nu tycker jag det känns som du har väldigt bråttom och då kanske du inte fattar rätt beslut.

[WeepingWillow]
0

#44 Jo nu är jag lite otålig eftersom jag tänkt fota me systemkamera i jul o på en resa som jag ska på men jag har tänkt köpa en i flera år så det är inget hastigt beslut så. Men jag väntar lite nu iaf för o se om jag fastnar för nått.

MartinO
0

Bildstabilisering i huset eller i objektivet har det skrivits kilometervis av trådar om. Kort sagt, har man bildstabilisering i objektivet är det linserna som rör sig och har man bildstabilisering i huset är det sensorn som rör sig.

De två giganterna på marknaden med störst resurser, Canon och Nikon, har valt att ha bildstabiliseringen i optiken och anser att det är det optimala.

Vad det gäller autofokusmotor i huset, tror jag att det snart är ett minne blott. Det är dyrt att ha mekanik i objektiven som sköter fokusen och de allra flesta nya objektiven har inbyggd autofokusmotor idag.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

[WeepingWillow]
0

Det känns faktiskt som att jag vill ha en Canon, jag tror jag har bestämt mig för det! Nu ska jag bara undersöka modeller….

MonisN
0

#45 Jo, jag förstår att du har fattat beslut att du ska köpa, men jag menar att du inte ska förhasta dig med val av märke. Det är så tråkigt att lägga ner mycket pengar på någon man kanske ångrar när man väl har haft den ett tag. Gå in i fotoaffären och tag god tid på dig. Och jag menar då en riktig fotoaffär, inte on off, Media markt och liknande. när du väl bestämt dig är det ju inget som hindrar att du beställer den via nätet för att ev komma ner i pris.

[WeepingWillow]
0

Jag var ju i stan idag så jag kollade efter fotoaffärer för att kika lite men jag hittade ingen bra, gick in i en men dom hade bara en massa album, ramar o kikare tyckte jag. Men jag får väl undersöka vidare.

DesK
0

#49 Bara ett litet tips. gå in i en Expert fotobutik och be en försäljare visa dig vilka kameror de har som kan tänkas passa dina önskemål  Glad På så vis får du också känna på de olika modellerna.

Jag går också i kameraköpartankar och har kollat runt lite var stans. I en av de stora billighetskedjorna var det en trevlig, men envis försäljare som ville sälja en helt annan kamera till mig än den jag är ute efter. I den lilla Expertbutiken däremot rekommenderade försäljaren 2 lite olika kameror som jag sedan har funderat över. (I mitt fall vill jag ha en liten smidig kamera som går ner i fickan, men som ändå kan ta bilder i RAW-format + att jag vill ha en ljusstark kamera) Det ena alternativet var en av de ovan nämda systemkamerorna och det andra alternativet var Panasonic Lumix DMC-LX3. Nu efter mycket huvudbry tror jag att jag väljer Panasonicen. (Det finns även en konkurrent till Panasonicen från Ricoh som är värd att kolla in.)

Vad jag vill säga är att det är värt att prata med kunnigt folk i en riktig fotobutik, jämfört med att bara trava in hos de stora handlarna.

/Désirée

[WeepingWillow]
0

#50 Ja jag tycker också det känns bättre att få prata me nån som kan hjälpa en me modeller men jag är så rädd att man ska hamna hos nån som bara vill sälja o prackar på mig nått dyrt men inte alls så himla bra. Ibland när dom inte vill erkänna att dom inte vet också så hittar dom på vilken som är bäst för mitt ändamål för att få sälja. Jag vet inte vart dom är riktigt seriöst intresserade av att hjälpa kunden.

Vet inte vart jag ska hitta en fotoaffär heller, det är elektronikaffärer el fotostudios me lite försäljning :P

Jag har förresten en Panasonic lumix :) fast inte den modellen du funderar på.

DesK
0

Riktiga fotoaffärer är tyvärr inte så vanliga numera. Det beror också på var i landet du bor och om du bor i storstad eller på en mindre ort. Bor du i storstad så får du googla lite och hittar då säkert några olika fotobutiker. Bor du på en mindre ort kan det vara värt resan till någon större ort för att titta på kameror. Expert är ju en fotokedja som finns på rätt många orter. Detta garanterar tyvärr inte kunskapen hos personalen, men trots allt så bör ju personalen i en fotobutik vara någorlunda kunniga om vad de säljer. Du måste ju inte köpa på stört utan du kan ju be att få återkomma. Att du sedan kollar olika priser med mera på nätet och kanske väljer att köpa din kamera på nätet behöver ju inte försäljaren veta  Flört

/Désirée

[WeepingWillow]
0

#52 Ja expert finns ju här, missade att gå dit idag ju. Jag bor i en rätt stor stad :) Dit får jag go i veckan o kolla läget lite.

dijete
0

Vi har väldigt många fotoaffärer där jag bor. På nästan varje gata! Men då har dom atelje med. Expert är att rekommendera ;)

[WeepingWillow]
0

Jag tror jag ska gå till expert på tisdag o kolla lite på olika canon kameror, hoppas jag hittar nån jag kan köpa snart :) Är verkligen jätteivrig att få börja fota o experimentera nu!

MonisN
0

Både Canon 450D och 500D har fått mycket goda recensioner. 500D har dessutom utsetts till årets SLR kamera av EISA (European Imaging and Sound Association). Det betyder kanske inte så mycket, men är ändå en fingervisning om man känner sig osäker.

[WeepingWillow]
0

Jag funderade ju på den där 450D faktiskt, den fanns på netonnet också om jag vill köpa den direkt i affären fast där får man ju inte titta o känna på den.

Vad är skillnaden på 450D o 500D?

MonisN
0

Här och här kan du se de olika specifikationerna. Om du ska köpa på netonnet ska du ta reda på hur det funkar med garantijobben, hur krångligt det är att lämna in den och hur långa väntetider det är på eventuella reparationer. Stora kedjor har inte den personliga servicen som mindre butiker har. Detta ska man ta med i beräkningen tycker jag.

[WeepingWillow]
0

Tack för länkarna :) Jämförde specarna lite. Det var lite fler pixlar i den ena o lite andra små skillnader som tyvärr inte sa mig så mycket. Känns som att den billigare kommer duga till mig så jag tror faktiskt jag kommer slå till på en canon 450D :D

Det är säkert ett års garanti men hur lång väntetid dom har vet jag inte, det får jag fråga isf. Jag har handlat rätt mycket på netonnet fast inget har gått sönder under garantitiden så jag vet inte hur det funkar.

MonisN
0

#59 Det är inget dumt val alls! Jag har själv aldrig använt den, men har heller aldrig hört någon som varit missnöjd med den.