Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 728 ggr
MartinO
0

Kritik - Brödrost

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Laborerat med ljussättning. Smulplåten borttagen och en blixt med färgfilter placerad under brödrosten.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Lakrits
0

Lite udda ljussättning är alltid kul att se! Det är en rolig expriment bild och den ger nog det intryck den är tänkt att ge.

men.. Flört

Skall man anmärka så får bakgrunden det att se ut som att vitbalansen är fel, det tar  också lite av effekten från brödet när bakgrunden har samma varma ton. (Brödrosten försvinner in i bakgrunden)

Den horisontala vinkeln mot brödrosten är lite störande då perspektivet antyder att linjerna skall gå parallellt mot mitten av bilden vilket de inte gör. Dock skulle väl då brödet bli som pinnar men antingen det eller större vinkel nu ser det bara slarvigt ut.

/Mattias

MartinO
0

Du har helt rätt med vitbalansen. D3:ans automatiska Vitbalans är välkänt opålitlig och jag laborerade rätt mycket med temperaturen. Vid rätt Vitbalans fick jag ingen värme i bilden, så jag valde kamerans valda WB.

Ang. perpektivet, är detta egentligen en uppgift för ett tilt-shiftobjektiv och inte ett Nikon 50mm f/1,8 som jag hade på vid tillfället.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

storost
0

Jag skulle vilja också försöka att bedöma:

För mej ser det ut, att brödrosten står mitt i dimman och det fattas  slutet. Nu vet jag, att det har med vitbalansen att göra (tack Lakrits). Jag tycker att det ser bättre ut, när man skär bort en del (1/4 till 1/3) ovan från brödet. Sen är det mer balanserat och brödrosten träder lite mer fram.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Det enda som möjligen stör mig är framkanten, annars tycker jag det är en väldigt läcker bild. Fin effekt med blixten underifrån. Att färgen på rosten och bakgrunden flyter ihop tycker jag inte gör något. Tvärtom. Gillar skarpt färgen på brödet. Nu är ju jag lite brödtokig, och lite Bregott och marmelad på dessa så är frukosten grejad! Skulle kunna tänka mig dom till kvällsteet ocksåTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.