Tips på nybörjarkamera
Jag har gjort en deal med min man. OM jag går ner tio kg till sommaren så skall jag få köpa mig en billig systemkamera och det är där som jag vill att ni skall hjälpa mig med. Har haft Olympus och Kodak.
Ge mig tips på billiga och bra nybörjarkamera.
Eftersom jag bara ägt en systemkamera någonsin kan jag bara rekommendera den till 100%. Den var inte överdrivet dyr, och har allt jag önskade mig när jag var nybörjare.
Nikon D60.
Saker som jag stör mig på är bl a
ingen inbyggd AF-Motor i huset.
ingen top-display
ganska mycket brus vid högre ISO
Men som sagt, vad kan man förvänta sig för dom pengarna. Mycket prisvärd enligt mig.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Skall kolla upp den. Tack för tipset. 

Det är ingen idé att rekommendera en kamera som utgått egentligen.
Köp märket du är van vid, Det är bäst.
#3 När "gick den kameran ut"? Du menar nog D40. Den är ganska gammal nu, dock håller den fortfarande måttet som en billig nybörjar-systemkamera, och kan därför också rekommendera den.
Om D60 skulle vara så utgången, hur kommer det då sig att mina bilder håller en så pass hög nivå som de gör?
Från att inte veta något om kameror eller fotografering ALLS, har jag med min D60 på drygt ett halvår experimenterat, lärt mig inställningar, tagit otroliga bilder och haft väldigt roligt med fotografering.
Nikon D60 är verkligen en kamera att rekommendera just nu, om man vill hålla en låg budget.
Kan hända att det finns en mer prisvärd kamera till sommaren, men just nu skulle jag säga Nikon D60.
Kolla gärna på dek.bilddagboken.se, där är mina bilder jag tagit med min D60. Det är fotografen som sätter gränserna, inte kameran.
Utgången? tsss…
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

#4 Jag menar utgången ur lager. Jag har själv en D60 men jag gillar den inte.
Det är alltid svårt när någon säger billig. Det skulle vara intresant att höra vad du har tänkt att ha kameran till. Om det är mest för att ta foton av familjen och omgivningen och inte har något specialintresse så finns det ett segment av instegskameror på marknaden som du kan ta en titt på.
Nikon D3000, Canon 1000D, Pentax KX, Olympus 520 och andra som tex Sony. Dessa kameror är framtagna för dom som vill ta steget från kompaktkamerorna men inte behöver för avancerat. Flera av dom säljs i ett kit med 2st zoomobjektiv som normalt täcker ett område av 35-200mm.
Sedan kan du också titta på dom modellerna som precis har blivit ersatta. Dessa kameror säljs ibland ut till bra priser. Tänk på att nya modeller kommer så snabbt nu och att det är väldigt lite skillnad mellan den nya och den förra modellen.
Dom kamerorna som jag nämnde är alla bra kameror med olika egenskaper. Det bästa är att läsa om dom olika, kanske gå och titta på dom i någon affär och att sedan fråga här på forumet. Det finns folk här som har använt dom olika märkena under lång tid och kan svara på dina frågor.
Lyckat till med viktminskningen. Kom ihåg att det är inte fettet som gör det utan kolhydraterna. När jag minskade på bröd, pasta, ris och liknande och ökade grönt och proteiner så gick jag snabbt ner i vikt.

Har en Canon EOS 1000D som nybörjarkamera, funkar jättebra! Man kan köra allt automatiskt och få fantastiska bilder, eller så kan man våga köra lite manuellt och lära sig massa om fotografering! Läs i gamla trådar här så hittar du massa tips också, både om kameraköp men också tips för när du väl har köpt den och vill ha hjälp med inställningar.
Lycka till!

Mycket kan hända fram till sommaren. Kameratillverkarna är extremt duktiga på att hålla käft innan nya modeller presenteras.
Nikon D3000:s nya menysystem som leder nybörjaren till bättre bilder, lämnar inte konkurrenterna någon ro. Räkna med att det kommer nya modeller innan det är dags för köp. Det är bra att scanna av marknaden nu. Terrorisera fotohandlarna i grannskapet redan nu och känn och kläm på kamerorna. Då kan du få känning på vilket märke som känns bäst i händerna och som du kommer att fokusera dig på innan köp.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#6 Jag hade tänkt att fota min familj och även naturbilder. Jag vill kunna ta bättre bilder än med min kompaktkamera jag i dagsläget för jag är inte nöjd med mina bilder. Så den används väldigt lite just nu.
Runt 300 euro hade jag tänkt som prisklass men det kanske är för lite för en systemkamera så jag kanske lägger till lite extra utöver det min man ger mig.
För den summan bör du nog leta begagnat. Du måse ha objektiv också och minneskort.
Det billigaste huset med ett objekiv på Cyberphoto är Olympus E420.
Du får då ett bra hus, ett skarpt men inte så ljusstarkt objektiv men ingen bildstabilisering. I stort sett samma hus med samma objektiv E450 säljes just nu billigare på elgiganten.
Mer prisvärt är dock att välja dubbelzoompaketet, men det är dyrare.
Med Olympus får man lite sämre prestanda i på husen än konkurrenterna men i gengäld bra optik till en vettig peng och med en vettig vikt. Sannolikheten att du måste rengöra sensorn det närmaste åren är heller inte så stor.
Med Olympus behöver man dessutom sällan gå in i menyerna. De vanliga parametrarna kan ändras på tre olika sätt. Antingen med dedikerade knappar och rattar, vilka just E400-serien har få, eller med kontrollpanelen. Tryck på ok-knappen använd pilarna och ändra ISO, filformat osv, samt slutligen menyerna, vilka sällan måste användas förutom när minneskortet ska formateras.
Men ett vettigt pris på någon av konkurrenternas instegskameror är knappast sämre köp. Dock dyrare.
Sedan är det bara att lära sig att hantera det som köpts
mvh/gurin
Bleka, kan du ge exempel och vilket hus rör det sig om. Du kan ställa in färg, kontrast medmera i huset. Olympus är annars kända för att ge de mest färgsprakande bilderna direkt ur kameran.
Tillägg:
Du ska inte behöva köpa en ny kamera bara för att du tycker att bilderna är bleka. Om du inte vill ställa in så mycket eller efterbearbeta bilderna alls så är det nog ingen systemkamera du ska ha.
Det finns dock en mängd felkällor här, varifrån blekheten kommer. Jag kan hjälpa dig att ställa in kameran men det hjälper inte om det är färghanteringen i datorn som krånglar.
Jag gissar att du har din kamera inställd på att ta jpg-bilder och att du har den inställd på ARGB. Det klarar torligen inte din dator av att visa. Ställ om den till SRGB och pröva på nytt.
mvh/gurin
Aha
Det är ingen systemkamera. Det är en långzoom, en extrem sådan dessutom. Den motsvarar 26-520mm.
Den kan inte jämföras med bilderna från en av Olympus systemkameror, eller någon annan systemkamera heller.
Du behöver bifoga Exifdata för att vi ska kunna säga något om varför denna bild är blek, men fotar du utomhus på långt avstånd får du med en mängd atmosfäriska störningar vilket ofta visas som ett dis i bilden, (bilden blir blek). Det spelar då ingen roll vilket kameramärke du har. Kvaliteten på objektivet har dock stor betydelse och du har en kamera med stora optiska kompromisser. Fördelen är det stora zoomomfånget nackdelen är bildkvaliteten.
Men när du väl fått bilden ur kameran så går det alltid att fixa till den i något bildbehandlingsprogram, något nästan alla gör om de fotar med en systemkamera.
mvh/gurin
Jo det har jag gjort men jag ville visa hur dom ser i ut i verkligenheten. ;)
Så jag skall alltså utgå från objektivet och kamerahuset? Jag vill köpa "riktig" systemkamer och ingen halvsemisak som min förra var.

Det kan nog vara bra att veta också att det lite grådaskigt bleka inte beror helt på kameran, även om det till en del hänger ihop med hur den mäter ljuset. När man exponerar på bästa möjliga sätt finns oftast mycket mer att ta ut ur bilden än det man direkt ser när man plockar upp den på skärmen från minneskortet. Skillnaden mellan kameror av olika sort när man tittar på bilder tagna som den som är visad här är ganska liten, och troligen kan också den där kameran prestera bättre om man exponerar på bästa sätt. Men för att få "mer färg" måste man också ta till bildbehandling, eftersom kameran visar färgen i motivet på ett objektivt sätt. Den subjektiva uppfattningen kanske är en annan.
Det är mycket stor risk att man blir besviken om man tror att de här sakerna ska lösa sig genom att man skaffar en annan kamera, eller att en systemkamera automatiskt skulle ge bättre resultat med avseende på färg och kontrast. Möjligheterna finns där, men man får inte ut dem utan att lära sig hur man kan använda sitt verktyg, och om man har den kunskapen, så kan den också användas på den "sämre" kameran, vilket kan ge ett betydligt bättre resultat än att helt förlita sig till kamerans automatik och den inbyggda bildbehandlingen i dess firmware.
Det jag ser på bilden är att hela tonomfånget i sensorn inte är utnyttjat, och att man till och med ur den här lilla krympta bilden kan få fram mer klatschiga färger och bättre kontrast, men att det troligen skulle ha kunnat bli lite bättre med annorlunda exponering. Grunden till att kontrasten är låg är dock i första hand vädret som rådde vid tillfället, med huvudsakligen molntäckt himmel där solen bara tittar fram lite grann. Det finns ingen genväg i att skaffa bättre grejer; man måste lära sig hantera det man har för att få bästa möjliga resultat.
Du har bara fått tips på riktiga systemkameror i denna tråd.
Nikon D3000
Olympus E420
samt den som du själv hittade Canon EOS 1000D
Att välja mellan dessa är en smaksak och en prisfråga. Tänk på att det du hade tidigare var en kamera som utan att byta objektiv klarade 26-520 mm. Det kan ingen systemkamera.
Det kit du hittat har 18-55 vilket då skulle motsvara 28,8-88 mm.
Nu kan jag inte finska men det altenativ jag uppgav ovan med två objektiv motsvarande 28-300 har i princip samma pris som ditt eget alternativ. Det var ju billig och systemkamera och glada färger som var de viktigaste parameterna här, eller?
Lycka till med ditt val, men jag tror som Inkan att du kan ta betydligt bättre bilder med den kamera du har. Men till skillnad från Inkan tror jag att mycket av det du upplever som problem faktiskt kommer från de kompromisser som just den kameran du har uppvisar.
Bildkvaliteten hos instegssytemarna är betydligt högre oavsett märke.
Tillägg: Glöm inte att kolla in MartinO:s artikel om brännvider så att du kan se vad mm-diskutionen faktiskt betyder. Kyrktornsbilderna är mycket illustrerande.
mvh/gurin
Tack Gurin jag har läst den artikeln. 
Olympusen såg ju bra ut.
Tank bara på att just denna modell saknar stabilisering i huset. För att få det krävs att man går upp en modell till E520 eller E620, men då blir det dyrare.
mvh/gurin
Aj då den är nästan ett måste eftersom jag inte är så stadig på handen. Har Nikon det då?

Nikon har stabilisering i objektiven om de heter VR på slutet.
Japp det hade den. 

Jag tycker personligen att Canons kamerahus är lättare att lära sig fota manuella inställningar på än Nikon. Jag började med en Canon 350D vilket var en toppenbra kamera att lära sig med, nu har jag bytt upp mig till en 40D som jag nog inte hade behärskat lika bra om jag inte hade fått öva mig på 350D innan. :)
Jag skulle råda dig till att köpa någon nyare motsvarighet till Canon eos 350D. Dvs Canon 450D, 500D tillexempel.