Bra systemkamera
Hej!
Jag ska köpa mig en systemkamera snart hade jag tänkt.
Vill ha en bra kamera som passar mig som är nybörjare inom foto. Men som inte blir dålig om jag skulle bli bättre på att ta kort.
Maxpris är 6-7000kr.
Har ni några tips?

Behöver du mer tips än så?
Alla systemkameror är bra, och de går att använda både som nybörjare och när man har blivit varm i kläderna. Prisspannet som du föreslår är de som ibland kallas "ingångsmodeller", men den termen betyder egentligen ganska lite. Det finns dyrare, men det betyder inte nödvändigtvis att man skulle få bättre resultat. Däremot kan de vara ergonomiskt bättre, i synnerhet när man vill ha mycket stor kontroll över resultatet.
De större tillverkarna har modeller som ligger inom det pris som du tänker dig. Det finns fördelar med att välja ett av de allra vanligaste märkena, Nikon och Canon, eftersom det är lätt att få tag på tillbehör om det blir aktuellt.
Några av oss väljer något annat av ett eller annat personligt skäl, men om man inte har jobbat med en digital systemkamera tidigare, kan det vara hugget som stucket vilken av "ingångsmodellerna" man väljer.
Jo, men vad jag har läst så finns det vissa modeller och märken som är bättre lämpade som första kameror. Har läst massa men inte hittat där folk rekomenderar vissa märken/modeller.
Vill helst ha en Nikon eller en Canon.

Ja, och det är väl oftast de billigaste som föreslås som "första" kamera, och det innefattas i just prisspannet som du nämnde. Den första digitala systemkameran som jag har använt var en Canon EOS 10D, och den är som jag ser det bra och kan funka också för en nybörjare. Den modellen är sen länge utgången, man skaffar så klart en av det sortiment som finns nu. Gå till en ffotoaffär och titta på grejerna. Om du inte har använt en sån förr, så kommer du troligen inte att fatta mycket; det tar ett bra tag att sätta sig in i hur man använder en modern kamera.
Men du kan åtminstone känna hur kameran ligger i dina händer, om den är skön att hålla i, och det är en av de viktigaste grejerna, för det är ju du som ska ha den. Alla kamerorna har de grundläggande funktionerna i stort sett lika, och det som skiljer är sånt som man har svårt att som nybörjare avgöra om man kommer att tycka att det är viktigt eller inte. Jag tycker till exempel att sättet man ställer Vitbalans på ett av de vanligare märkena är särklassigt struligt, men det finns massor av folk som är jättenöjda med såna kameror, och det finns märkligt nog en hel del som har haft systemkamera rätt länge och som inte ens vet vad Vitbalans är eller hur man ställer in den.
Men vilken kamera du än väljer, kommer den att ha egenheter som du kanske kommer att ogilla när du så småningom har lärt dig det mesta som finns att veta om den, och det vanligaste skälet till att "byta upp sig" är att man vill ha någonting som en annan modell erbjuder, men som den egna inte har. För någon kan det handla om sensorstorlek och brus, för någon annan kan det vara hur lättarbetad den är med exempelvis Vitbalans, och ännu någon annan kan tycka att det är väsentligt att kunna ta film eller att se och komponera bilden på en skärm i stället för sökaren. Några av oss vill ha fler knappar för funktioner som vi vill komma åt lätt, andra vill ha färre knappar för att de är förvillande. Färre knappar betyder nästan alltid att några av funktionerna är dolda lite längre ner i en meny.
Använd sökfunktionen så lär du nog hitta något!
Säkfunktionen vill inte fungera för mig just nu!
Svårt att veta vad man skall ha, kommer själv ihåg hur det var. Jag kände lite på Nikon och Canon. Generellt så var Nikon skönare att hålla i för den hade större grepp, Canon var för liten för mina händer. Dock valde jag en Sony a100 då den har inbyggd bildstabilisering och kändes lite mer innovativ än Canon och Nikon, nackdelen dock att den var lite känsligare för brus.
Har iaf. inte ångrat mig och kameran funkar fortfarande bra med diverse gamla Minolta objektiv. Har du någon kompis som har ett visst märke kan du ju även överväga att skaffa en likadan så kan man hjälpa varandra.
Annars är det bara klämma på dem, man skall inte underskatta känslan man får när man håller den i handen. Känns det rätt så kör på det, alla modeller är som sagt bra.
Hälsningar
Mattias
2 personer jag känner har Nikon. Men ska vänta lite med att köpa, så det inte blir ett impulsköp som jag ångrar sen :)

Och jag tror inte att sökfunktionen ger jättemycket. Det finns i stort sett två läger när det gäller Canon och Nikon, det är som AIK och Djurgården (och så finns det ju många som håller på Hammarby och en del satsar på MFF).
Det finns alltså dom som gillar en eller annan kamera, och man kan ha olika skäl. Nikon D40 är bland de mest populära, men den är utgången nu, och ett av skälen till den omåttliga populariteten var att den såldes för under 3000:-, billigare än många kompaktkameror. Canon EOS 1000D har också sålts till lågt pris, och den är ganska populär bland djurgårdarna - oops, förlåt, canonisterna.
Och så kommer det nya hela tiden, och jag vet inte om den heter 450D nu eller vad dom har satt för siffror på efterföljaren, men nya kameror har nästan alltid nya och bättre funktioner. Samtidigt har teknikerna ibland tagit bort något som någon vill ha på en viss plats.
Så gå in i fotoaffären och känn på dom, fråga priser, kolla på nätet. Känns kameran bra i handen och du tycker att sökaren är fin, så väger det i regel upp eventuella skillnader i finlir med annat om man jämför med en kamera som inte känns lika bra att hålla i. Och det kan bero på en så trivial sak som hur stora händer man har.
Jag håller helt med gå in i fotoaffären och känn på dom.då kan du ju också få en del tips att ta i beaktande.
Så gjorde jag som novis på systemkameror och tror att jag hittade rätt för min del.
Jag har en Sony A-200, jag är jättenöjd med den! Superenkel meny, "nybörjar-vänlig", den har bildstabilisator och ger jättefina bilder. Kostar runt 4000 kr.

Jag använder mig av en Canon 1000D, underbar kamera och ångar inte mitt köpa av den.

Funderar på en Canon eos 1000d.
För tror den kommer bli lagom till mig. Den är iaf bättre än min skruttiga 6megaipxels digitalkamera som är 4år gammal ^^
#12 Megapixlarna har inte med hur bilderna blir! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

#14 Nej, jag gav bara förslag på kamera 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Kan en Nikon D3000 vara något? :)
är som sagt ute efter att fota lite djur alltså inga avancerade saker :P

En D3000 kan säkert vara något. Den har en del saker som man kanske uppskattar som nybörjare, men som en mer avancerad användare kanske inte blir begeistrad över. Det är främst avsaknaden av direkta vägar för en del funktioner som en mer avancerad fotograf ofta använder och vill ha lätt åtkomliga. Men om man inte har haft dem förut och det är den första kameran, som man lär sig med, så blir man inte så förvillad av alla knappar, och man kan lära sig de olika mer avancerade funktionerna så småningom i lugn och ro. När man sedan är van vid kameran och vet vilka handgrepp man använder för att nå de funktionerna så funkar det säkert utmärkt att de inte sitter på utsidan.
Det är som med alla nya verktyg, man lär sig egenheterna de har och hur man gör för att få ut det mesta. Så jag tror att D3000 mycket väl kan vara rätt. Känn på den, fråga, och kolla hur många handgrepp man behöver göra för att ställa en egen Vitbalans (mäta vitbalans) eller för att ställa in kompensation av exponeringen. Om det funkar smidigt och kameran ligger bra i handen, så finns ingen orsak att frukta att man inte skulle bli nöjd.
Och om man senare så småningom skulle vilja ha något mer lättjobbat för mer avancerat bruk, så att man vill byta upp sig, så skulle man troligen nå dit vilken av instegsmodellerna i det prisspannet man än väljer. Men uppfatta inte "mer lättjobbat för avancerat bruk" som att kameran skulle vara trögjobbad, tvärtom. Den är väldigt lättjobbad, men vissa avancerade funktioner ligger lite längre ner i menyer än på mer proffsiga modeller, som alltså är mer lättjobbade för avancerat bruk. Det är en kamera som är anpassad för dem som inte har fotograferat med systemkamera förut.
Låter detta som ett bra pris för en Nikon D3000 + 18-55mm VR + 55-200mm VR Len Kit för 6490:-

Jag tänker inte säga något om priset annat än att det är rimligt.
Det är ett bra kit, och det är en viktig finess att telezoomen har VR, eftersom det är väldigt svårt att hålla en så lång brännvidd still. Kitet täcker nästan allt som man kan ta bilder av, och kanske särskilt för små gerbiler är den långa vettig eftersom man kan ta från hyggligt långt håll och de blir ändå ganska stora på sensorn.
Någonting som du ska tänka på noga, när du byter objektiv, är att det är väldigt lätt att få in smuts i kameran då objektivet inte är på. Det är lättare att slippa få in skräp om man håller kamerahuset med öppningen neråt när man skiftar objektiv, och man ska aldrig göra det i en dammig miljö.
Jag förstår inget om systemkameror, men lär mig väll forhoppningsvis att använda den efter ett tag.
Så en sån kommer det nog bli om ett tag :)
Nu har jag beställt en Nikon D3000 +
AF-S DX 18-55 mm VR + UV-filter :) Och sen två tillbehör som väska, 4GB minneskort och putsduk. 

Grattis! Nu blir vi väl bombarderade med frågor. 
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Ja, det kommer nog komma ett antal frågor :) Är ju som sagt helt nybörjare.
Får den antagligen imorgon :D
låter bra