Kritik: Porträtt och ögon
På första bilden lutar bakgrunden. Andra bilden blir nog bättre om du beskär bilden i vänsterkant så håret försvinner. Så det blir lika på båda sidor om ögonen.
okej, ska fixa det ^^
aaa bättre
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Jossan, det var länge sen jag var tolv år, och jag har jättesvårt att hitta riktigt rätt nivå för "hård kritik"; det är ju den gruppen som du har valt. Jag hittar inte heller Exif, så jag vet inte vilken utrustning du använder, och därför blir det också lite svårare att ge tips.
Det jag direkt ser, och som jag tycker är bra, är att du har ögonkontakt, att porträttet visar en öppen blick rakt mot kameran.
Jag ser också att det är rätt stort skärpedjup i porträttet och måttlig skärpa, vilket tyder på att det kan vara en kompaktkamera. Det är också taget med blixt, vilket inte är det mest fördelaktiga ljuset för att skapa en fin bild. Jag tänker också att det kanske blev röda ögon, som har justerats med någon slags bildbehandling.
Om din kamera har möjligheten att stänga av blixten, och om du har tillgång till någon eller några lampor som du kan placera som du vill, och om det också går att ställa in Vitbalans på kameran, så finns det möjlighet att hitta andra former att sätta ljuset, som kan ge mer tilltalande bilder. En vanlig bordslampa, eller en skrivbordslampa kan ibland användas för att få ett fint ljus till porträtt. Ett annat sätt är att använda ljuset som faller in från ett fönster.
Om man väljer att inte använda blixt, så kan kameran ibland använda mycket lång slutartid, och därför är det viktigt att kameran hålls väldigt stilla medan bilden tas. Det är så klart inte ett problem när man använder blixten, men om man vill prova råden som jag har givit måste man tänka på att det blir mer noga att kameran är still; också att modellen är still, under den tid som man exponerar bilden.
Det skulle vara kul att se om du kan få några bilder utan blixt.
#6 okej, tack! Jag lärde mig mycket :))