Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 551 ggr
iken
0

Bra SD-minneskort

Vad tror ni om "Kingston Secure Digital Elite Pro 2GB (50x)"
Kostar cirka 400 kr inkl frakt.
50X borde väl räcka till normalt bruk. Det står dock

• Operating Temperature - 0° to 60° C / 32° to 140° F
  • Storage Temperature - -20° to 85° C / -4° to 185° F

Svenska vintern går ofta under 0 grader, som är lägre än operating temperaturen. Något att oroa sig för?

En annan fundeing: Jag har ett 512 mb viking kort sedan tidigare med urusel hastighet. Vet inte om den ens klarar 1,7 mb/sek. Om den inte gör det så innebär det att man inte kan filma med en kamera som drar 1,7 mb/sekund eller?

iken
0

Skall jag leta efter ett kort som har operating temperature ända till -20 eller passar ovanstående kort bra till Sveriges väder.

Vad använder ni för kort, ni som bor i Norrland och Svealand och Götaland (lika kallt vilket som)

Robert
0

Sist jag köpte ett kort var ett Transcend 4GB 120x. Jag har för mig att det kostade 1200 kr eller liknande. Hel nöjd med det och jag har fått höra att det är ett väldigt bra fabrikat, för mig var det helt okänt innan.

Hälsningar

Robert

broderbluff
0

har också ett Transcend 4gb 120x ,att det är ett compact flash glömde du nämna robert, väldigt nöjd, de tillverkar också bra SD-kort

Lakrits
0

Undrar lite också ang. detta med minneskort om jag får låna tråden. Sandisk ultra2 verkade klara 20Mb/s och stod någonstans som 66x Men hur snabbt klarar kameran av att föra över bilden från sitt bufferminne ned på kortet? Har ögonen på Canon Eos 400D just nu men vill klarar ut lite vad som är vad innan jag slår till. Är det "bara" tiden det tar att lägga över bilder till datorn så kan jag leva med lite längre tid 2-5-10 min är ju inte hela värden som amatör då spara jag hellre in någon hundring på minnet.

Hälsningar Mattias

Kurtson
0

Har köpt RiDATA 4gb, har fungerat jättebra.

Martin
0

#4 Det är ju även om du t.ex. tar seriebildstagning och har en snabb kamera som klarar flera bilder / sekund, då gäller det att kunna läsa till kortet snabbt.

Jag har en Canon Powershot S3 IS, och jag valde Sandisk Extreme III 1 GB kort. Jag är mycket nöjd, och vid seriebildstagning så klarar kameran ca 2,5 bilder / sekund med det kortet och bästa upplösningen.

mvh Martin

SLAfoto
0

Igår lanserade även Toshiba ett nytt minneskort av SD-variant med 8 Gigabytes kapacitet.

Läs mer här.

//Stefan

PlusX
0

Det som är viktigt att tänka på när det gäller korthastighet är att det kan skilja väsentligt mellan skriv- och läshastighet! Tillverkaren har oftast en hemsida där det går att få fram dessa uppgifter. 66x hastighet är oftast läshastigheten (66 x 150Mb/s), men det som är av betydelse är med vilken hastighet som det går att skriva till kortet. Olika kameror kräver olika skrivhastighet. Ju fler Mpix i bilden, desto högre hastighet och även seriebildstagningsförmågan hos kameran. Kolla i insruktionsboken så får du veta vad som krävs.

/Lennart

pbateman
0

Bumpar denna tråden lite för jag behöver lite råd angående ett compact kort jag tänker köpa.

Nån som har detta eller hört något om det.

Kingston Elite Pro flash-minneskort - 4 GB - CompactFlash Card

Bra pris så funderar på att inhandla ett

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=364387&refId=1

Jag har en Canon EOS 350

Martin
0

Ang Kingstonminnen har jag bara hört gott, har dock inte hört något specifikt om just detta.

Möjligen lite långsamt, 8 MB / s i skrivhastighet kan vara långsamt om du ofta använder seriebildstagning.

mvh Martin

Lakrits
0

Jag köpte iaf ett Ridata Pro 150x på 8G. De har Limited lifetime warranty på Pro korten så de är nog ganska syssta kort. På kort över 2G får man väl köra FAT32 och då verkar det som att kamerorna tar lite längre tid på sig att tömma sin buffert. Säkert inte så att man märker det vid normal användning.

Hälsningar Mattias

Robert
0

Jag formaterar alltid ett tömt kort i kameran innan jag börjar använda kortet igen.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#12 Varför?

mvh Martin

montax
0

Jag formaterar också kortet i kameran. Jag har läst någonstans (Fotosidan?) att det är bättre att formatera än att radera bilderna.

Martin
0

#14 Ok, tack!

mvh Martin

Robert
0

#13, jag har fått för mig att korten används effektivare, på så sätt bli snabbare.

Hälsningar

Robert